Gå til innhold

Jeg tror jeg kan ha UVI. Kan jeg droppe innom legekontoret?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Det er normal praksis at man en time (man kommer som regel fort til når det er snakk om UVI). Urinprøven skal testes, og du må inn til legen for å få resept og en liten prat om symptombildet ditt. Husk da å si at du er gravid (sånn i tilfellet legen ikke kjenner deg godt), Den "vanlige medisinen" mot UVI (eks. Selexid) kan man nemmelig ikke bruke under svangerskap.

Lykke til ;)

Jeg har uvi for 4. gang i svangerskapet og hver gang har jeg bare levert en urinprøve i skranken og fått time i løpet av kort tid. To av gangene var jeg imidlertid til legevakta, men måtte til legekontoret første vanlige arbeidsdag etter legevaktbesøket.

Det med at selexid ikke kan brukes under svangerskap er IKKE riktig. Jeg har brukt dette alle gangene (eller også penomax som er en billigere utgave, men med samme virkestoff).

Se her:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19771216000013&DocTypeID=3&UserTypeID=0

eller i felleskatalogen.

Gå til lege så snart som mulig om du har uvi. Jeg liker ikke å ta medisiner under svangerskapet (og generelt i livet), men som legen sier: det er farligere for barnet å gå med en ubehandlet uvi enn å spise selexid!

LYKKE TIL!

Jeg skal rette på mitt eget utsagn: Man KAN vurdere å bruke Selexid under svangerskap. Studier (MODERAT mengde data) indikerer at det mest sannsynlig ikke gir misdannelser.

Men hvorfor vurdere når man kan bruke et "sikrere" valg: Amoxicillin.

Utdrag fra Felleskatalogen:

Overgang i placenta: Lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet.

Jeg velger heller "lang klinisk erfaring" framfor "moderat mengde data". Hvilket legen min også gjør. Man skal være skeptisk til hva man putter i seg av medikamenter, spesielt under graviditet.

UVI skal behandles hvis man har plager av den. Og hvis du har feber og allmenntilstanden er dårligere enn normalt bør man oppsøke legevakt. Ellers så rekker det langt om lenge å ringe for avtale enn å bare troppe opp på dørterskelen (man kommer som regel raskt til uansett). Dette letter også arbeidspresset på personalet som jobber på legekontoret. Det er en viss pasientlogistikk som skal gå opp i løpet av en dag (erfaring fra egen jobb).

Håper du slipper å bli plaget av UVI flere ganger i svangerskapet ditt, Nuuno :)

Annonse

Det er ikke for å være tverr eller noe, men jeg synes det blir "vagt" når du kan si at amoxicillin er et "sikrere" valg enn selexid. Det er følgelig lang klinisk erfaring rundt bruk av selexid også når det gjelder bruk i graviditet.

Se denne legemiddelhåndboken:

http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?pageid=66&IOID=5098&TexttypeID=2&LanguageID=0&EditionID=35536&Pageview=print

Der står det at det er begrensede data for bruk av amoxicillin i svangerskap.

Vi er enige at man skal være skeptisk til hva man putter i seg når man er gravid, men en ting jeg er uenig i og som ER FARLIG Å SKRIVE PÅ ET FORUM FOR GRAVIDE. Og det er følgende setning: "UVI skal behandles hvis man har plager av den". Det er gammelt nytt at mange opplever at uvi i svangerskap er symptomfri. Altså at man ikke har plager. Men den er like farlig selv om du ikke har plager. Uvi skal alltid behandles med antibiotika i svangerskapet... Uansett om du har plager eller ikke.

Håper du ikke synes jeg er for streng ;-)

Og så krysser jeg fingrene for at jeg slipper flere runder med uvi. Liker virkelig ikke å spise piller i disse tider (eller plage leger og legevakt med stadige runder med urinprøver osv).

Streng og streng. Men ser at den ene setningen min kan misforstås!

Det medfører riktighet at UVI skal behandles under svangerskap. Uansett om den er asymptomatisk eller symptomatisk. Derimot hvis man ikke er gravid så er det ikke alltid at man behandler UVI hvis den er symptomfri. Mange av oss kvinner går rundt med bakterier i urinen uten at det utvikler seg til en infeksjon (og man skal heller ikke bruke antibiotika i hytt og pine pga resistensutvikling). Men som gravid SKAL den behandles.

Angående medikamenter tror jeg ikke vi blir enige. Jeg velger Amoxicillin framfor Selexid under graviditet. Selv om du synes begrunnelsen er vag. Men hadde jeg blitt tilbudt Trimetoprim i førstre trimester (da jeg hadde UVI) så hadde jeg nok gått rett ut døra.. ;)

Håper vi begge går fri for flere infeksjoner eller annen sykdom resten av våre svangerskap. Begge babyer er nok like friske ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...