Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg husker fra sist svangerskap at det var utrolig slitsomt å passe på at jeg bare skulle ligge på siden hele tiden, og nå vekker jeg meg selv fordi jeg er redd jeg ligger på ryggen for lenge eller på magen. Så sover sååå dårlig om nettene, enda jeg vet det er for tidlig til å gjøre noe skade (er 18 uker på vei). Men det henger igjen fra forrige svangerskap.

Fortsetter under...

jeg tror det bare er mot slutten som det kan trykke på pulsåra i ryggen.. jeg var på sykehus i uke 26 i et svangerskap og de sa det ikke var noe problem for meg å ligge på ryggen for magen var ikke så stor og tung ennå.. å ligge på magen gir jo sine problemer etterhvert...

Hei!! :)

Det å ligge på magen er noe som stopper av seg selv, og det samme gjelder ryggleie.

En kort forklaring: det som skjer når man ligger på ryggen er at babyen kan presse på en stor vene (vena cava) som fører blod tilbake til hjertet ditt. Uff, skummelt tenker du nok. Men det er det ikke. Kroppen har flere mekanismer for å opprettholde normal sirkulasjon i kroppen, og blir sirkulasjonen forstyrret så gir kroppen beskjed om det. I dette tilfellet med vena cava så blir man svimmel og noe uvel, og ubevisst så flytter vi oss for å gi vena cava fri flyt igjen. Ergo: kroppen gir beskjed om noe skulle være galt og gir deg signal om at nå må du skifte stilling. Også i søvne. Kan kanskje sammenlignes litt med at en arm/fot "sovner" hvis man ligger lenge i en stilling, da gir kroppen beskjed om at nå må du bevege litt på deg.

Stol på kroppen din, den passer på deg! Så sov, kos deg og samle krefter :)

Mvh.

Sykepleier og ambulansepersonell

Annonse

Husker at jeg også stressa en del med det der på slutten av forrige svangerskap. Sov dårlig og våknet flere ganger om nettene fordi jeg var redd jeg lå på ryggen.

Da jeg var på sykehuset for å ta sparketest spurte jordmor om det gikk greit å ligge på ryggen under testen, hadde ikke spesielle plager ved å gjøre det, ikke noe ubehag eller noe men var det at jeg var livredd for å ligge på ryggen siden jeg hadde hørt at man IKKE skulle gjøre det.

Jordmor sa at det var bare tull med mindre man følte ubehag, så så lenge jeg klarte å ligge på ryggen så skulle jeg gjøre det hvis jeg følte for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...