Gå til innhold

Nesespray forårsaker (kanskje) dårlig strøm/flow i navlestrengen?

Anbefalte innlegg

Åssen var dette her med bruken av nesespray igjen? Jeg er så tett i nesa om natta igjen - var det fra uke 8 til 20, så gikk det litt over. Men nå er jeg heeelt tett igjen (uten snørr) i uke 27, og bare når jeg skal legge meg. Funker ikke med saltvannsspray og ikke å ligge med hodet hevet.

Så jeg bruker spray - en sprut om dagen. Men får så dårlig samvittighet for det... Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Det er ikke farlig så lenge du ikke overdriver bruken. Fikk beskjed fra jm at det kunne jeg fint bruke. Men hun ville anbefale å heller kjøpe barnesprayen som er lavere doser.

Sliter så sykt med tett nese i svangerskapet, fikk bihulebetennelse pga dette - vil helst unngå å få det igjen.

Jeg bruker også Rhinox daglig..prøver å holde meg til barnesprayen da iallefall.

Er ingen virkning med saltvann for meg, og jeg får ikke sove uten..

Men jeg fikk også beskjed at det ikke var noe skade for fosteret.

Min søster brukte også nesespray hele hennes svangerskap og gutten som i dag er 7 år er frisk som en fisk :-)

jeg brukte nesespray HELE forrige svangerskap og er på god vei til det denne gangen også...

Gutten min på 2år er frisk som en fisk så han har iallefall ikke tatt skade av nesespray.bruken. Jeg får heller ikke sove med tett nese...

Poenget er jo ikke at nesespray kan skade fosteret. Det er som trådstarter sier, en mulig fare for nedsatt gjennomstrømning i navlestrengen. Dette kan føre til at babyen får for lite næring og sånt.

Min venninne/lege sier også at det er lite sannsynlig at vanlig nesespray er farlig under svangerskapet, i tillegg er den lokalt virkende (og det er et stykke fra nesen til livmoren:)

Forøvrig kjenner jeg barn av røykende mødre som også er helt friske, det betyr ikke at røyking er ufarlig under graviditet. Verdens dårligste argument.....

Annonse

Gott att vi är fler! Jag kan inte leva utan bruka av nässpray 2 ggr om dagen...max 3 ibland. men jag kan inte andas.. var likadant förra gången också och hon tog ingen skada av det! :)

Takk, Lucy Liu (liker du skuespilleren?:-).

Det var jo navlestrengen jeg refererte til. Du skjønner, med førstemann (er gravid m nummer fire nå) var det et stort problem. Ikke det at jeg brukte nesespray så mye, men babyen veide kun 2500 gram ved fødsel, på termindagen, nettopp pga dårlig strøm i navlestrengen.... Hun fikk ikke nok næring mot slutten... Kunne ha dødd eller fått hjerneskader hadde hun ventet noen dager til med å komme ut!

MEN, det var ikke tilfellet med de neste to babyene mine. Jeg er allikevel litt var for dette her... Og har hørt det samme om at nesespray kan forårsake dårlig gjennomstrømning i navlestrengen, men det er veldig få som har hørt det samme. Så jeg har alltid lurt på dette her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...