Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 jeg bruker ikke det, har Åmlibunad. Lar den liogge sammenrulla i frya så den blir fuktig og god å stryke på...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har linskjorte og den trenger ikke stivelse, men om du har bomullsskjorte så kan du sikkert bruke litt. Jeg foretrekker den på sprayboks. Les bak på boksen og pass på at jernet ikke er for varmt, da kan du få brune skjolder.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har linskjorte med krage med hullsøm som skal stå (altså ikke brettes ned), og bruker spraystivelse på krage og mansjetter. Det blir mye finere da. Jeg bruker også aperetur (?) når jeg vasker skjorta for å få en lett stiving og lettere stryking av skjorta.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har linskjorte. Skal jeg ikke bruke stivelse, da?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 IKKE bruk stivelse på kostbare bunadskjorter. "Ødelegger" både skjorter og jern i lengden samt at en får sånn "gammeldamelukt" på stoffet. Dynk skjorta i vann og legg den i en pose i kjøleskap eller fryser. Stryk den en gang, la den henge til dagen etter og stryk den en gang til, får fint resultat:)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Jeg har linskjorte med stående krage, som skal brettes på snippene*(bare helt ytterst). Jeg vasker den vanlig, men har ikke tøymykner i vannet. Så stryker jeg den slik jeg vil ha den. Trenger ikke stivelse til dette......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå