Gå til innhold

Lakris under graviditet = uønsket adferd hos barnet???

Anbefalte innlegg

Leste i en artikkel for noen dager siden at man ikke bør spise så mye lakris under svangerskapet, da dette kan gi uønsket adferd hos barnet når det blir større. Som ADHD og konsentrasjonsvansker.;( Og hva har jeg spist?? Kjempe masse saltlakris, da det har hjulpet mot kvalmen, og fordi jeg har hatt helt dilla på lakris... nice..

Fortsetter under...

Jeg har ikke lest eller hørt noe om det, men har også dilla på lakris, jo saltere jo bedre.

Forje helg var jeg på hytten med familien, blant annet min brors samboer som er snart ferdig utdannet lege. Vi snakket om dilla`er i svangerskapet, og jeg fortalte at lakris var en stor favoritt om dagene. Min far begynte med en gang og snakke om noe kolesterol eller blodtrykk eller noe, og at jeg ikke måtte spise lakris. Men så kom den kommende legen inn i bildet og sa at lakris er ikke påvist å være farlig for noe (eller noe i den duren) og at jeg kunne nyte lakrisen med god samvittighet, men selvfølgelig med måte som med alt annet godteri.

Og er det ikke sånn at det alltid er noe som ikke er bra for barnet? Spiser du det og det så blir barnet sånn og sånn, spiser du det så blir barnet sånn....

Jeg tror det er viktigere at mor spiser variert og alt med måte, så skal nok alt gå fint med den lille.

Her er siden jeg fant det på...Tror jeg spiste masse lakris når jeg gikk gravid med førstemann også, og hun har ingen problemer med konsentrasjonen. Men kommer nok til å redusere lakris inntaket en del. hehe. Har spist litt nesten hver dag nå i det siste.. Spiser ellers sunt.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6806116

Mamma hadde dilla på lakris når hun gikk med meg.. jeg er da helt normal :P hehe

Jeg tror vi bare skal kose oss med det vi har lyst på.. men begrense inntaket litt! Jeg bruker å hente meg litt godis på et lite t-fat og så spiser jeg bare det :) hvis jeg tar posen ut kan den fort forsvinne! så det kan jo være et tips :)

Annonse

Har hørt at lakris kan føre til høyt blodtrykk,. Om man har lavt blodtrykk kan man jo sikkert spise litt ekstra da! hehe.. Men så lenge man ikke overdriver tror jeg ikke at en lakrisbit eller to har skadet noen. Og, ja, det hjelper noen VELDIG mot kvalme. Det hjalp iallefall meg.

Her kan dere lese litt om forholdsregler man bør ta når det gjelder inntak av lakris, og med link til en forskningsrapport som ligger til grunn for anbefalingene:

http://www.nidar.no/eway/default.aspx?pid=4&trg=Content_214&Main_172=214:0:2,133&Content_214=627:2424::0:545:10:::0:0

Her kan dere lese litt om forholdsregler man bør ta når det gjelder inntak av lakris, og med link til en forskningsrapport som ligger til grunn for anbefalingene:

http://www.nidar.no/eway/default.aspx?pid=4&trg=Content_214&Main_172=214:0:2,133&Content_214=627:2424::0:545:10:::0:0

Men det er vel ingen som spiser så mye på en uke vel ??

Står jo at det er maks anbefalt å spise 500 mg glycyrrhizin som finnes i lakris per uke noe som gjør at man f.eks må spise 3 poser med panda lakris, eller 18 lakrisstenger, eller 138 esker med doc lakris :o:P hehe

Det tro jeg ikke noe på!!

Jeg har en sønn på 11 med ADHD, og jeg spiste ikke lakris i det svangerskapet.

Jeg har lest ganske mye om ADHD, og føler jeg kan endel. Og all forskning viser at det er en arvelig grunn for om barnet får ADHD. Det er selvfølgelig de som ikke har arvet det også, men det er sjeldnere.

De mener også at det kan være mangel på omega 3 fettsyrer som fører til konsentrasjonsvansker. Har mer tro på det enn lakris i svangerskap.

Jeg har også dilla på salt lakris nå. Er mer redd for blodtrykket, enn for skader hos foster.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...