Gå til innhold

Hva med bhg/perm når barn er født i desember?

Anbefalte innlegg

Hei hei

Jeg har 2 fra før, og fikk dem så det passet fint med skole- og barnehageår. Nå venter vi en baby i desember, og begge guttene går på skolen. Hvordan er det å få barnehageplass så sent på året? Er det umulig? Må man ha/betale fra august?

Og så lurer jeg også på permisjon nå. Det er jo mye mer til far enn da jeg fikk sist. Om jeg skal ut i permisjon i midten av november... når må jeg være tilbake på jobb igjen da? Om jeg tar 42 uker og 52 uker? (Jeg er sikkert for lat til å lete :) Om noen er god på dette, så setter jeg pris på svar!!!

Fortsetter under...

Når du føder så sent på året har du ikke rett på plass ved hovedopptaket året etter.. Hvorvidt du får plass er avhengig av barnehagedekningen i din kommune, men det er nok ofte lurt å søke til hovedopptaket og så betale for noen mnd selv om du ikke bruker plassen da det er lettere å få plass da (forutsatt at det er ledige plasser) Resten av året blir det jo kun ledige plasser om noen slutter/bytter barnehage..

Dere får 47 eller 57 uker permisjon, tar du mors del + den fellese delen får du : med den korte varianten har du litt over 7 mnd permisjon og begynner da i jobb midt i juni, velger du den lange permisjonen har du ca 9,5 mnd permisjon og begynner da i jobb i begynnelsen av september..

Hei du!

Jeg fikk barn sist i desember 2007, og kan fortelle deg hvordan det var da.

Vi valgte 80% dekning(dengang hadde far bare 6 uker).

Jeg gikk ut i permisjon 7 desember 2007, og var tilbake i jobb i midten av januar 2009. Da hadde far tatt sin del(jeg jobbet når han var hjemme), pluss at jeg hadde tatt ut ferien min(5 uker).

Jeg måtte søke barnehageplass 1 mars som alle andre, men fikk nei på førsteopptaket(fordi barnet ikke fylte 1 år innen utangen av august).

Jeg ordnet meg da dagmamma isteden det første halve året, men fikk alikevel tilbud om bhg plass når november kom. Som jeg takket nei til.

Hvordan barnehagetilbudet er der du bor vet jeg ikke, men du får nok nei som ett første svar, også etter hovedopptaket er det løpende opptak resten av året. Ring rundt til barnehagene og mas. Min erfaring er at det hjelper og stå på, ringe rundt.

Jeg er igjen gravid og venter ett desemberbarn, og må ærlig si at jeg tar det helt med ro. Jeg tenker at det ordner seg. og gjør det ike det så får jeg være dagmamma ett halvt år selv eller noe...

Masse lykke til

Annonse

Ja vet at man skal ta minst 3 uker før.

I dette tilfelle er det ikke sikkert at pappen skal ta noe som helst. Ergo får jeg alle 46 ukene selv. Og om jeg regner 46 uker.. så er det jo først og fremst med de 3 ukene før, 6 uker av 2011 som blir tatt, og blir det ikke da 40 uker frem i 2012? Eller er det en annen måte å regne disse ukene på?

De eneste godkjente grunnene for å få overført permisjonen til mor er at 1) far har ikke opptjent rett til permisjon

2) mor er alenemor

3) far er så syk at han ikke kan ta seg av barnet

Om dere ikke oppfyller et av disse kravene MÅ pappaen ta ut permisjonen ellers mister dere disse ukene....

Om du får alle 47 ukene (øker til 47/57 uker etter 1.juli i år) må 3 uker taes før termin (føder du før termin mister du resterende av disse), og de resterende 44 ukene løper da fortløpende..

Om han jobber ved siden av skolen og har opptjent rett til foreldrepenger kan han ikke bare velge å ikke ta de og overføre dem til deg. Da må han ta dem ut i ferien - husk at fedrekvoten kan taes ut inntil barnet er 3 år.. Om pappaen ikke jobber og ikke har opptjent rett til foreldrepenger er saken grei - da får du ukene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...