Gå til innhold

Har fått påvist trangt bekken. (Samme som på skravlesiden)

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg sitter i en vanskelig situasjon og kunne trenge noen råd.

For 5 år siden fikk jeg en sønn. Fødselen endte i akutt KS etter 15 timer i fødsel uten noe særlig fremgang. Min sønn var 2600 gram.

Ca. 3 mndr senere fikk jeg tatt røntgenmål av bekkenet mitt (på legens oppfordring). Fikk en konklusjon på at jeg hadde trangt bekken, en sumutgang på 28,8. Fikk dermed beskjed om at ved neste fødsel må jeg bli forløst med sectio, med mindre jeg føder prematurt og et barn som er spesielt mye mindre en min sønn var (Han var 2600 g).

Nå er jeg gravid igjen, men bor på en annen kant av landet enn ved forige fødsel. Jeg fikk KLAR beskjed fra fødselslegen ved sykehuset her at bekkenmål er bare tull og de ser ikke på sånt, så jeg må pent føde vaginalt. Nå er jeg bekymret og sjokkert. Hva er riktig i denne situasjonen?

Fortsetter under...

Jeg har også målt bekken, sum utgang 28,6. Fikk beskjed om at bekkenet var relativt smalt. (nå er det jo mange andre mål de også ser på enn utgangen, så det er mulig du har smalere mål andre steder).

Har snakket med både lege og gynekolog. Gynekologen sa at om barnet er mindre enn 3500 (eller ligger an til å være ;)) prøves vaginal fødsel, men terskelen er lav for å avbryte og utføre snitt i stedet. Om det går treigt f.eks.

Jeg ville bedt om skikkelig samtale, og om de ikke hører på deg ville jeg byttet sykehus.

Takk for svar Megane! Husker ikke de andre målene (har papirene hær et eller annet sted) men det var i hovedsak utgangen som var veldig trang. (Står det i papirene)

Vekstestimering (sånn det skrives?) stoler jeg ikke 5 flate øre på. Min skulle være ca 3500 g, men var 2600. Hørt om mange som også har fått oppgitt totalt feil tall på det. Litt rart at Overlegen på Ålesund Sykehus ga meg beskjed om at et barn ved 2600 g ikke kommer til å kunne passere i fødselskanalen når vi har ca samme utgangsmål? Og du fikk beskjed om 3500. Hmm. Har også hørt/lest et sted at sum utgang på 30,7 var akkurat på grensa tilå kunne føde et normalt stort barn. Blææ, man blir jo gæær`n av mindre.

Jeg vurderer å reise de 70 milene hjem for å føde.

Min ble estimert til å være under 3 kg og var rett over 4 da hun kom, så estimering tar jeg også med femten klyper salt..

Det eneste jeg har klart å lese meg frem til er at min utgangsmål ved seteleie er 32,5 (individuell vurdering ved 31,5-32,5). 29 er jo mye mindre!

Synes det er rart de ikke hører på deg. Jeg fikk velge keisersnitt selv forrige gang (seteleie), og valgte selv å ta bekkenmål i etterkant. Legene burde høre på hva du sier. Ellers reiser du hjem! Eller ring til sykehusene i nærheten. Molde og Kristiansund er ikke så langt unna (her er det 3 1/2 time med bil til nærmeste sykehus), og det er vel noen sørover også?

Gynekologen mente forresten at bekkenet utvider seg i løpet av fødselen, og at slike mål derfor ikke har noe å si så lenge det er snakk om hodefødsel. Det har jeg også lest flere andre steder. (da har de god tid til å ombestemme seg om det går sakte, i motsetning til ved seteleie)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...