Gå til innhold

Ul med 1 dags mellomrom, SATT TILBAKE 5 UKER!!!!!!!

Anbefalte innlegg

heji jenter...

jeg venter nr 4 og alle kommer på 4 år:-) STOLTE!!!

ettersom jeg har diabetes, og får god oppfølging med jevnlige UL har jeg allerede vært på noen UL til nå.

trodde jeg var 19+3 da jeg skulle på kontroll på rikshospitalet. han sa jeg var 22+4

dagen etter skulle jeg på screeningUL på drammen sykehus. legen på Riksen sa vi ikke behøvde å dra til drammen dagen etter for nå hadde han satt termin. men siden han sa det var gutt og jeg var 150% sikker på han tok feil ville jeg alikevel dra på Ul i drammen dagen etter. ( BEGGE KJØNN ER VELKOMMEN, IKKE MISSFORSTÅ) har 2 gutter fra før og en jente. men har aldri før følt at det har vært det ene eller andre, denne gangen var jeg sikker fra testen var posetiv at det var jente, men selv på drammen sa de det var en gutt, så der tok jeg feil;-) hehe...

men tilbake til poenget!!!

da hun som tok UL da sjekket og skulle sette termin fikk hun bare at jeg var kommet i uke 18+1!!!! det er 5 uker forskjell på terminen det.

er ikke det laaaangt utover hva jeg skal respektere? jeg skulle selvfølgelig komme tilbake 4.mai fpr å ta nye mål, men ettersom jeg skal føde på Drammen så sa hun at det var de som satt terminen og det var den jeg skulle forholde meg til!!!

hadde jeg ikke dratt til drammen dagen etter hadde ikke dette skjedd, men 5 uker er vell mye i forskjell. er skeptisk sel om det er 2 uker i forskjell også jeg.

En venninde av meg var 100% sikker på sin termin men på UL fikk hun termin 15 dager etter. Hun sa at det ikke kunne stemme, i tillegg hørte de ikke på hun og hun gikk 12 dager på overtid uten å høre på henne. da gutten ble født og de jormødrene som tok i mot gutten var heeelt i sjokk, for hadde den gutten kommet noen timer senere eller dagen etter hadde han ikke overlevd pga morkaken ikke hadde gidd han næring på lang lang lang tid, dette pga feil i terminberegningen!!!

TRENGER RÅD JENTER!!!

Fortsetter under...

I forhold til hva du hadde kommet fram til selv så høres jo 18+1 mer riktig ut enn 22+4 for meg. Men jeg er så klart ingen lege.

Jeg hadde ringt tilbake til Riksen og bedt de om å ta deg inn til ny vurdering om et par uker. For du kan ikke forholde deg til 2 termindatoer som er såpass forskjellige.

Var det fostermedisiner på riksen? En som er veldig rutinert i ultralyd? Og jordmor på Drammen? Hvis legen på riksen er erfaren høres det veldig rart ut dette. At terminen blir flyttet utfra hva man selv tror er jo vanlig og greit. Men at to kan måle så ulikt høres veldig rart ut. Dette må du få avklart ja, for det kan få store konsekvenser ved for tidlig fødsel eller overtid.

Annonse

heji igjen jenter, han som tok UL på riksen var lege angående fostermedisin. pga min diabetes og for høyt blodsukker kan det være fare for missdannelser. derfor ble jeg henvist fra drammen til riksen for en grundigerer UL.

hun på drammen var vel bare vanlig jordmor som tok screening ul. Skal til ny time i drammen 4. mai. er bare så utrolig bekymret for at det blir feil igjen:-(

dette synes jeg høres veldig rart ut! jeg ble også satt en del tilbake da jeg skulle ha min første, men iom at jeg visste når jeg ble gravid ble jeg hørt av jordmora jeg gikk til kontroller til sånn at jeg skulle få komme til overtidskontroll tidligere hvis jeg gikk lenge. jeg fødte en mnd før ul-termin... på sykehuset sa de da at de så gang på gang at det er vi mødrene som har rett som oftest, så ikke slå det til ro med terminen hvis du mener den ikke stemmer!

Oj, det var virkelig stor forskjell! Jeg som syntes jeg ble flyttet langt..

Jeg er veldig i tvil på om min UL termin er riktig..

I uke 12(enligt meg) var jeg på ul på A-hus pga bløning. Gyn legen som gjorde undersøkelsen virket veldig nøye. Og hun tok mange mål. Hun satte meg tilbake til uke 10.

Så på neste Ul i uke 15, på Riksen hvor jeg skal føde, ble jeg flyttet ytterligere 2,5 uker tilbake - til uke 13 (termin 6. Aug). Men dette vil jo bety at legen på A-hus bommet på 2,5 uker så tidlig i graviditeten - det skjønner jeg bare ikke!

Ord. UL i uke 21 satte endelig termin 2. Aug.

Hvis denne datoen stemmer så var jeg så vitt gravid når jeg testet positivt! Men det føles helt håpløst å få sagt noe om dette.. Når jeg snakket med Riksen så forholder de seg til siste UL uansett. Det som også er rart er at symfysemålet mitt er over det grønne feltet, og de sier at gutten er stor for sin "alder". Men jeg er ikke veldig stor, og det er ikke mannen min heller... Nå er jeg mest bekymret med tanke på overtid.

Er det noen som vet mer om terminbestemming runt uke 12, og hvorfor ikke det virker godkjennes i Norge..

Vill gjerne høre fra deg hvordan det går fremover og hva du får for svar.. :) Det ordner seg sikkert, men man blir selvfølgelig bekymret når det kan va så forskjellig.

Jeg ville stolt på legen på riksen da. Jeg var til ultralyd hos fostermedisiner i uke 13-14 og da satt han termin. Skrev på helsekort og i journal så det ikke ville bli noe problem på rutineultralyd. Det blir mer og mer usikkert med termin bestemmelse jo lengre man kommer, da begynner jo fostrene å vokse ulikt etter hvordan de har det i magen og avhengig av gener. Så de bør ikke gi deg ny termin på ul i mai. Kinkig dette, kunne du fått snakket med legen på riksen, eller en lege på Drammen ?

Sett i forhold til hva du selv trodde så virker det jo som UL`en du tok på Drammen er mest riktig.

Og du får jo komme tilbake 4 mai for nye mål, så jeg hadde ikke stresset noe med dette før den tid.

Heisann:-)

Slik jeg har forstått det, bestemmes termin ut fra crl frem til uke 12-13 og hodeomkrets senere.

For min del vet jeg at jeg ble gravid 7. eller 9. januar, og skal ut fra det ha termin 2. eller 4. oktober. Terminen kan også være senere, siden jeg ikke vet når eggeløsning var. Likevel har 5 ultralyder vist at jeg har termin 25. september. Gynekologens svar på dette,var at svangerskapslengden er forskjellig, og jeg har tydeligvis et kortere svangerskap enn "normalen". Må legge til at mine 2 andre barn begge kom 8 dager før menstermin.

Jeg tror det er en målefeil som gjør at du får 5 uker forskjell fra den ene ultralyden til den andre. Neste gang du tar ultralyd; be om å få vite målene, og følg med litt selv på hva de tar mål av. Be gjerne om at de tar mål flere ganger. Å bli satt tilbake en uke i forhold til menstermin er jo ikke noe problem i seg selv, selv om det er litt kjipt i tilfelle du går over tiden. Men kan det i det hele tatt stemme at du er 22 uker på vei?

Annonse

Jeg har født små barn og har derfor blitt satt tilbake alle gangene. Med alt fra 2-6 uker. Alikevell har jeg født begge mine i MIN uke 39. Legenes uke 34 og 38. Så jeg har lært at mensterminen er det sikreste, så lenge man er sikker på siste menstruasjon eller eggløsning. Så jeg ville regnet at jeg var 19+3 som du har menstermin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...