Gå til innhold

Hva tror dere om øyefargen til den lille - test morsom kalkulator:-)

Anbefalte innlegg

Hei

Først litt bakgrunn:

- Jeg har grønne øyne slik min mor har, men min far blå øyne.

- Samboer har brune øyne som sin mor, han er halvt tonganeser(polinesisk avstemming, de ligner mye på de som er fra Hawai) og halvt norsk. Hans far er etninsk normann, med blå øyne.

- Min samboer har to barn fra tidligere ekteskap og hans eks, har grønne øyne. Resultet = et barn med blå øyne og et barn med grønne.

- Jeg har to barn fra før, et barn med grønne øyne og et barn med blå øyne.

Tenkte at brunt er dominant over både blått og grønt, men det er det kanskje ikke likevel. Samboer har mørke brune øyne, nesten svarte og jeg synes det er rart at ingen av hans barn har det.

Sjekket med øyefargekalkulatoren, se link - her fremkommer det at vi mest sannsynelig får en med brune øyne, men synes det er rart da han foreløpig ikke har fått barn med brune øyne.

Test kalkulatoren - hva får dere?

http://www.athro.com/evo/inherit.html

Dersom dere ikke kommer direkte inn via denne linken - kopier den da inn i adressefeltet i nettlesern.

Fortsetter under...

Brunt er jo dominant, men det er masse som spiller inn her. Jeg forstod meg ikke helt på den kalkulatoren der...

Jeg har grønne øyne, sambo har brune. Vårt første barn har knall blå øyne hehehe. Vi var ganske sikker på at han ville få brune, men fikk det ikke. Begge mine foreldre har brune, hans foreldre en brun og en blå. Tipper den i magen får brune, men er ikke overbevist om det =)

Siden vi har alle fargegenene i oss - så betyr dette vel at barnet kan få, enten brune, blå eller grønne. I dag har vi barn med grønne og blå øyne, men det brune har ikke slått til ennå-

Blir utrolig spennende når barnet kommer og vi kan se hvilken øyefarge det til slutt blir:-).

denne kalkulatoren kan jo ikke stemme. vist du velger at du har blå øyne så kan du ikke velge at foreldrene dine har blå og brune. og jeg har blå/grønne øyne som skifter farge etter hvor mye lys det er. :/ jajja får nok bare vente ¨å se hvilken farge prinsessa får:)

Annonse

Jeg forstå kalkulatoren slik:

Du må først velge din egen og fars farge - deretter deres foreldre farger.

Det er slik at alle har to sett med fargegener - f.eks. din mor har grønne øyne, men kan likevel ha et blått gen dersom hennes far og mor hadde blå og grønne øyne - derfor er det valg i kalkulatoren blå -grønn, blå-blå etc. Det kommer helt ann på hennes gener :-)

Man kan ha disse ulike kombinasjonene på genene for å få ulike farger på øynene. Vet ikke hvordan det er med grønn, men tipper det går under blå?

stor B= brun

Liten b= blå

BB = brun og barna dine kan IKKE få blå øyne

Bb= Brun pga dominans men dine barn kan få blå øyne hvis far har blåe eller er bærer av genet

bb= blå

Min mor og min far har begge brun, besteforeldrene mine har blå og brun så i teorien så kan enten min mor eller far være bærer av blå øye genet og gitt det videre til meg selv om jeg har brune øyne.. :) En med blå øyne kan ikke være bærer av det brune genet så det er umulig for 2 styk med blå øyne at barnet for brune :)

kalkulatoren blir litt feil for du vet jo aldri hvilket gen du har i deg! :) Med mindre du har blå for da er det :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...