Gå til innhold

den femte barnesykdom farlig for foster!! poden på 3 har nok fått den nå, hvordan vite om jeg har hatt den??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Jeg jobber som lærer, og fikk beskjed av sjefen at jeg MÅTTE sjekke meg for den femte barnesykdom (parvo virus).

Fikk beskjed på legekontoret at det ikke var vanlig å teste for denne, og at jeg måtte betale for den prøven. Etter at hun derimot hadde vært inne å lest om viruset gikk hun med på å teste meg for viruset siden det kunne være dødelig for fosteret dersom jeg ikke hadde hatt sykdommen tidligere...

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med legen så raskt som mulig for å ta blodprøve og finne ut om du har antistoffer i kroppen.

Ikke meningen å skremme deg, men det kan faktisk være ganske farlig for fosteret dersom du ikke har hatt viruset i kroppen tidligere. Jeg får hvertfall ikke lov til å komme på jobb dersom det blir et utbrudd på jobb.

Krysser fingrene for at du har hatt viruset tidligere, og at alt går bra med den lille i magen :)

Dette klippet jeg fra lommelegen:

Gravide bør unngå å oppsøke noen som har sykdommen. Hvis det allerede har skjedd en kontakt med smittet person, tas det blodprøver med 2-3 ukers mellomrom for å se om den gravide utvikler ferske antistoffer mot sykdommen. I såfall blir den gravide henvist til sykehuset for å behandle fosteret (mens det ligger i magen) med antistoffer.

Hei;)

Jeg var igjennom bekymring rundt den femte barnesykdommen når jeg var 8uker på vei.Jeg hadde vært på besøk hos en liten gutt som utviklet utslettet bare noen dager etter at jeg hadde vært der. Det vil da si at jeg var sammen med han når han var mest smittsom. Jeg har vært igjennom to runder med blodprøver hos legen min, prøvene ble vel tatt med ca. 2 ukers mellomrom. Heldigvis var jeg ikke smittet;), men jeg hadde heller ikke anti stoffer mot det, så må unngå å få dette nå når jeg er gravid.

Legen min tok kontakt med spesialister på a-hus fordi han hadde så lite kunnskap om dette, og de sa at det skal ganske mye til for at fosteret blir smittet hvis mor blir syk...men det KAN skje. Det er værst å bli smittet i 1.trimester, jeg vet ikke hvorfor men sikkert fordi da er alt så skjørt ennå.

Jeg synes det er veldig lite opplysning rundt den femte barnesykdommen og graviditet. Det er en ganske skummel sykdom sånn sett, for du vet jo som regel ikke at barnet har den før utslettet bryter ut, og da er jo smittefaren over alt.

Krysser fingrene for at det går bra med deg også!;)

Datteren min fikk den 5.barnesykdommen og jeg ringte ned på legekontoret for å høre hva jeg skulle gjøre.

De visste faktisk ingenting og ville snakke med legen før de ringte meg tilbake. Var også rundt uke 20.

Ble oppringt med beskjed om å komme nedover med en gang.

Den infoen jeg fikk var at den 5.barnesykdommen er en av de minst vanlige. Ca 1/3 har hatt den, og har antistoffer. Dersom du har antistoffer påvist i blodet, skal det visstnok ikke være noen fare.

I værste fall kunne fosteret bli blodfattig og trenge blodoverføring i magen. Dette var visst skikkelig worst case scenario, men derfor ble man evnt fulgt opp tettere med flere ul bla på sykehus, dersom man ikke har antistoffer og blir smittet nå i svangerskapet.

Jeg var heldig og fikk påvist antistoffer, dvs jeg har hatt det før.

Slapp å betale, dette var visst sv.skapsomsorg også.

Håper det går bra med deg!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...