Gå til innhold

penger ved sykdom når arbeidskontrakt går ut /sykepenger?

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at det er vanskelig å jobbe så mye lengre og vil be om sykemelding, men så går kontrakten min ut 1 mai. Jeg har jobbet inn retten til foreldrepenger, men hva med mai og juni mnd? Går jeg over på sykepenger når retten til lønn faller, dette er bare snakk om to mnd fordi ferien min begynner i juli?

Jeg hadde jo tenkt å holde ut lengre men kjenner det er vanskelig og det kom brått på.

Huff det er mye å tenke på nå som alt skulle nytes.....

Fortsetter under...

Hvorvidt du er så syk at du kvalifiserer til sykepenger må en lege avgjøre, men en ting som er helt sikkert er at du kan ikke få en sykemelding av økonomiske årsaker. Om du er så syk nå at du får sykemelding vil du fortsatt ha rett på sykepenger etter at kontrakten er over MEN om du har en kontrakt på under 6 mnd kan det være du må over på dagpenge grunnlag (gitt at du har rett på dagpenger) ettersom det er denne inntekten du reellt taper ved å være syk.. (uten jobb ville du jo bare fått dagpenger..) Nav utbetaler sykepenger, om arbeidsgiver forskutterer sykepenger utover arbeidsgiverperioden vil du få penger fra arbeidsgiver fram til kontrakten går ut og så gå over til å få de utbetalt fra nav...

Hei!

Jeg er på en måte i samme situasjon som deg.. Jeg ble sykemeldt tidlig, først 50% og deretter 100% fra begynnelsen av februar på grunn av kvalme og oppkast og bekkensmerter. (har termin i begynnelsen i september). Jeg hadde da et vikariat som gikk ut 13.mars og som de ikke ville forlenge fordi jeg er gravid og sykemeldt (jeg vet at de ikke har lov til det, men sånn er det å jobbe i helsevesenet). Jeg kommer mest sannsynlig til å være sykemeldt resten av svangerskapet.

Jeg har snakket med NAV flere ganger, og i følge dem kommer jeg til å få sykepenger resten av svangerskapet (forutsatt at jeg er sykemeldt selvfølgelig). Så lenge jeg var arbeidstaker da jeg først ble sykemeldt har det ikke noe å si at vikariatet mitt har gått ut i mellomtiden. Forskjellen er nå at jeg leverer sykemeldingen direkte til NAV og får sykepenger direkte fra dem i stedet for arbeidsgiver...

Håper dette var litt oppklarerende.. Jeg har hatt mye frustrasjon pga dette, men egentlig unødvendig hvis jeg hadde tatt telefon til NAV mye tidligere enn det jeg gjorde.. Så hvis du lurer på noe mer ville jeg ringt til NAV :)

Takk for svar:-) Jeg må bare snakke med legen fordi det er så slitsomt på jobben nå, klarer ikke bøye meg, er tungpustet og blir svimmel. I tillegg er det mye uro og støy. Jeg er utmattet store deler av dagen, dette er ikke bra.. Jeg trenger uansett hvile og må ta kroppens signaler på alvor. Det som plager meg er retten til inntekt i mai og juni. Skal ringe NAV å høre hva jeg må gjøre:-)

takk for svarene:-)

Fortell hva NAV sier! Dette lurer jeg og på. Frisk og rask fortsatt men i forrige svangerskap ble jeg akutt innlagt i siste trimester og bekymrer meg for hvordan det blir denne gang hvis det skjer mot slutten av vikariatet som går ut 30 juni. Får forskjellige svar alt etter hvem man spør i NAV er mitt inntrykk. Visstnok kan de gjøre en skjønnsmessig vurdering og ta stilling til hvor sannsynlig det er at man ville hatt jobb eller vært arbeidsledig dersom man var frisk. Ettersom sykepenger skal dekke inntektstap vurderer de om man er sykemeldt fra å skulle vært i jobb eller om man er sykemeldt fra å være arbeidsledig hvis du skjønner. Vet noen får 100% lønn mens andre dumper ned på dagpenge grunnlag når vikarat går ut. Rart det skal praktiseres så ulikt.

Hvis du blir sykmeldt nå 100%, så sender du bare sykmeldingen til NAV etter 1.mai :) Da får du utbetalt det du skulle ha hatt i lønn fra NAV om du hadde vært ute i jobb istedet for tidligere arbeidsgiver :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...