Gå til innhold

Altfor mange setter barna forovervendt,de vet stortsett hva som er best,men de


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Herregud, GET OVER IT!!!!!

Så lenge folk holder seg innafor loven så har ikke du noe med valgene de tar!

Virker som om noen virkelig lever for å skulle fortelle andre hva de skal gjøre!

 

Hilsen ei som har bakovervendt sete til sin 3-åring, og som antar at de som velger annerledes enn seg selv gjør det av grunner DE best kjenner til selv, og som jeg ikke har en dritt med å legge meg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg var faktisk veldig overrasket da jeg opplevde det i hele to butikker i Oslo, og det er bare litt over to år siden.

 

Setet vi endte opp med finnes det ikke test på (eller i hvert fall ikke da vi kjøpte det), men konstruksjonen er veldig solid og barnet sitter høyt med god utsikt .... og dessuten var det god plass til en lang rygg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg kommer ikke over det lille venn!

Det er små barn det er snakk om, og da kommer jeg alltid til å bry meg!

Og alltid fortelle hva som er tryggest for barna!

De fleste bryr seg om alle barn, og da er det forkastelig å være vitne til at dumme brødskaller ikke sikrer barna sine skikkelig! Og nei, forovervendt er ikke skikkelig sikret!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en som spyr nesten hver gang du kjører bil så ville du også ha vurdert forovervendt.

Jeg vurderer nå å snu setet til forovervendt (han er nå 2 år) for jeg er lei av å tørkes spy og vaske trekket på setet etter hver biltur som varer over 10 min.

Har prøvd alle gode råd mot bilsyke og ingen ting fungerer. Har snudd setet til forovervendt ved et par bilturer for å sjekke om det hjelper, og det gjør det.

Og kom ikke å si at barn under 3 år ikke kan bli bilsyke, for det er faktisk barn som kan det. Bekreftet av lege.

 

Ja, meld meg til barnevernet eller noe, men jeg vurderer faktisk å snu setet til forovervendt permanent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo forsåvidt en brødskalle selv, som hevder at andre ikke sikrer barna sine skikkelig med forovervendt sete. Hadde det ikke vært sikkert nok, så hadde slike seter blitt solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det faktisk lovlig med forovervendt, så kjeft er det ingen som trenger.

Fint å opplyse med linker, komme med tips til endringer man kan gjøre osv, men tror du oppnår lite med med sånn talemåte du bruker.

Funker sjelden i de fleste tilfeller det være seg på skolen eller i jobb..

 

Vil bare tipse om

Britax two way 1999,-

og Britax MultiTec 2700,-? (noe rundt der)

På Barnas Hus.

Det syns ikke jeg er så ille hvertfall.

 

Ang bilsyke, det er ikke godt for barnet!! En ting er at man må tørke opp spy og ha den lukta i bilen, en annen ting er hvordan barnet har det.

Husker selv med gru hvordan det var å være bilsyk som liten, mareritt!!

Kasta opp flere ganger før vi begynte å kjøre fordi jeg grudde meg..

Nei, jeg tror de fleste veier for og imot hva som er best for seg og sine!

Man strekker seg kanskje langt, men til syvende og sist så er det hverdagene som teller, og det er hverdagene som skaper en trygg ramme rundt barnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at barnet bør sitte bakovervendt, men en annen ting..

 

Tenker dere over løse gjenstander dere har i bilen og hvilke konskvenser disse kan forårsake ved evt. trafikkuhell?

Like viktig som å ha bilstolen "rette" veien..

 

Bare lurer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lille venn"... prøv noen bedre skjulte herseteknikker neste gang du, søta.

 

Det er ikke din jobb å oppdra folket, overlat det til de som veit hva de prater om og som har et snev av kompetanse når det gjelder kommunikasjon og overtalelsesevne, du oppnår ikke annet enn å provosere så ikke gjem deg bak at du "bryr deg om alle barn". Du bare elsker å fortelle folk hva de skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Vi vet at det er best at guttungen sitter bakovervendt, vi kjøpte til og med et kombisete, men rett før han fylte to så var han blitt så lang at beina hans ble bøyd, forsåvidt noe som de fleste barn ikke har noe i mot. Men hva gjør man når men har et barn som får smerter av det? Tvinger ham til å ha vondt og hyler hele bilturen og dermed forstyrrer føreren både psykisk og fysisk? Eller snur ham? Hva er tryggest da mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Det er da helt vanlig å sitte med bøyde bein i bilen? Det gjør i hvert fall både jeg og mannen. Datteren vår på 7 år gjør også det faktisk, og minsten på litt over 3 år også. Han sitter fortsatt bakovervendt.

 

Hvis barnet mitt hadde fått smerter av det hadde jeg undersøkt kroppen hans/hennes, og hvis ikke det var noe galt ville jeg byttet sete til et annet bakovervendt. Prøv å plassere setet i midten bak, så kommer det ofte litt lenger fra bakseteryggen slik at bena får bedre plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også livsfarlig at barna sitter med tykke jakker (ala dunjakker) og tykke dresser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

år skal folk slutte å legge seg opp i andre folk sine handlinger?

 

hva vi velger å gjøre en vår sak..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stinen:

Regner med at ikke du og din mann sitter med knærne opp?

Forskjell på å sitte med låra vannrett med leggene ned, enn å sitte med knærne skrått oppover.

Ikke alle har råd til biler med 2-punktsele i midten og stor nok plass til at leggene skal gå ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til alle dere som sier at det bare er DÅRLIGE unkyldninger!!

kom selv å leg journalen til tanteungen min!!

han fikk problemer med spiserøret pga magesyre når han kastet opp!

han spydde så fort de kjørte noen meter. og det gav seg ikke før han var ute av bilen. etter de byttet til forovervendt (ungen var da kun 3 mnd) ble han bare dårlig i tuneller!

og i følge hans lege var det 1000 ganger større sjangs for alvorlige skader med tanke på oppkasten enn at de skulle kollidere i det heletatt..

spesiellt siden de allerede så "etse"skader i halsen..

magesyre er STERKT!!! i allefall for så små stakkarer.

 

selv har jeg en gutt som ikke blir bilsyk. han sitter selvfølgelig bakover!! og det skal han fortsette med!

men jeg mener bare at noen faktisk har gode grunner for valgene sine!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke alle har råd til biler med 2-punktsele i midten og stor nok plass til at leggene skal gå ned.."

 

Jasså, har ikke alle råd til det? Jeg skal fortelle deg en ting at alle disse fattige foreldrene som ikke kan kjøpe en bil til 300.000 på rappen, bør meldes til Barnevernet slik at barna endelig kan få omsorgspersoner som kjører med bakovervendt.

På denne måten bør det allerede på sykehuset kartlegges om foreldrene kan få innvilget lån på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha mange biler fra 90tallet har dette innebygget.Og koster dessuten ikke mange kroner å bytte ut i forhold til hva du får igjen ;)

 

Mange blir bilsyke for de har akkurat spist seg stpappmett før de skal ut å kjøre. Mange små spiser snop/søtsaker (lett å bli kvalm av under kjøring), osv...

Selvfølgelig er det noen som blir kvalm uansett,for all del. Men om du snur babyen når den er 3MÅNEDER :o:O:O gammel uansett grunn,så hadde jeg heller tatt bussen eller gått!!For det er SYKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du skyte meg HI, for jeg har nemlig brutt de reglene du ramser opp og viser til her.

Når gutten min var 2 år, var bena hans for lange til å sitte bakovervendt. Han satt krøllet sammen og grein hver gang vi skulle kjøre bil, så jo, det var et problem for ham.

Vi snudde setet slik at det stod fremovervendt, men når han var rundt 2,5 år så satt han jaggu meg med beina inntil setet framme og var sammenkrøka der også. Da gikk vi over til sete for større barn.

 

Nå er han 5 år og har vokst utav det også, så nå har vi bare bilpute som han sitter på. Hvorfor? Fordi setebeltet gnager seg inn i skuldra hans hvis vi har et sete med rygg. (SÅnn til opplysning, i tilfellet du har noe å si til det også. )

 

Synes det er litt vel mange som uttaler seg bastant om at foreldre ikke tenker på sikkerhet over hodet uten å vite hvorfor de gjør som de gjør. De reglene og vektklassene er bare veiledende, ikke udiskutable sannheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. ta bussen ? vi bor på landet.. går ikke busser her.. og de 2 som faktisk gå inn til byen om dagen er turbusser uten mulighet for å ha med vogna.. og han hadde sikkert blitt like bilsyk på dem :P

og gå.. hmm.. ja du kan jo selv prøve å gå 2,5 mil til butikken??

og når du kommer hjem ser du at du glemte å kjøpe brød.. :o

og har du legetime kl 8 så er det jo bare å begynne å gå kl 2-3 på natta :P

 

tror ikke du skal lire av deg sånne ting før du vet litt mer.. :S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0848 : oii han må være 120cm ++++ lang og 30kg da eller??Kjenner mange som er 4år som faktisk sitter bakovervendt.Så da må det være monteringsfeil hos dere da?Eller trenger dere benplassen forann selv?

Ekspertene sier det er bedre med bøyde ben enn knekte nakker så tja.Vet hva jeg velger.

Lurer på hvor stor han er for mine sitter bakovervendt og ene er over 3år og stor for aldren.så tja.Alltid en unnsklylding,.Har dere ett lite bakoversete?Og en micro bil eller?Nabolandet klarer det så mye bedre enn oss og mye lenger.FLAUT!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Er mange innlegg som jeg ikke har skrevet her,så hvem dere snakker til er det ikke meg ihvertfall.

La ut noen linker og sa hva jeg mente.Så får andre gjøre som de vil!

Mine sitter den veien som har vært anbefalt i MANGE år,og skal gjøre lenge ennå!

Var tips for de som ikke visste bedre,så kunne de se hvor stor forksjell det var i de linkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OIIIII! Så bra du må føle deg da 09:46 som rakker ned på andre som ikke gjør nøyaktig som deg! Og som sagt, nå er han 5 år og bruker bilpute. Og minste gutten på halvannet sitter fremdeles bakovervendt.

 

Ufattelig mange idioter som alltid skal rakke ned på folk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...