Gå til innhold

17 åringen vil kjøpe bil!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så lenge lånet må stå i ditt navn, så er det du som bestemmer. Du kan jo ev gjøre en deal med henne

Hun bør jo ha noen sparepenger siden hun allerede jobber og tror at hun skal kunne klare å betjene et lån.

I tillegg får hun spare ca 4000 i måneden de neste 3 månedene før det er aktuelt å gjøre noe som helst

Hun må også kunne sette opp et regnestykke for hva bilen koster totalt sett (vedlikehold, dekk, uforutsette utgifter osv).

Og så får det være opp til deg å bestemme hvor mye hun skal kunne bruke på bil (lånet).

 

Lag gjerne en skriftlig avtale med henne om dette (og så kan det jo egentlig være kjekt om du kan få lånet innbakt i boliglånet ditt - hun skal likevel låne av deg)

 

Husk også å lære henne at det er viktig å inngå skriftlige avtaler når slikt skal gjøres - en avtale om betaling, hva som skal skje hvis bilen går i stykker, hva som skal skje hvis dere velger å selge, hva som skal skje hvis hun misligholder lånet osv osv osv

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, ser ikke noe galt i at hun vil kjøpe sin egen bil. Men det var som min far sa til meg når jeg skulle kjøpe min første bil. Den første bilen bli ofte ihjel kjørt og er gjerne mer utsatt for skader og slitasje, enn senere bilkjøp. Nettopp fordi at man egentlig ikke lærer å kjøre bil sikkelig før man har gjordt det en stund etter oppkjøring.

 

Så jeg ville aldri lagt så mye som 150 000 kr på det første bilkjøpet nei!

Jeg ville heller oppmuntret henne til å kjøpe en rimligere førstegangsbil, så kan hun heller legge litt mere penger i den neste bilen i stede. Da har hun forhåpentligvis fått kjørt en del, og har lært seg å "stelle" litt med bilen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med hun er "high maintenance" på andre vis også, siden hun synes det er viktig med dyr bil utad..ungdommer vet du..

Dyr sminke, hudprodukter, drikke og klær. Hvordan i all verden skal hun kunne opprettholde den livsstilen hvis alt hun tjener går til bilen? Og siden dere gir henne mulighet til høyt levesett er det luksusfellen om noen år.

Etter læretiden kan hun ha mulighet til å påkoste seg slik luksus. For hvis dere ikke bor på bygda er vel kollektivtilbudet nokså brukbart? Bil er luksus i by ihvertfall.

Bortskjemt hvis hun får som hun vil. Du som mor bør fortelle at utgiftene er større enn hun tror. På luksusfellen er det lagt inn ekstra penger som må spares til eu-kontroll med reperasjoner f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt gjort. Tror nok hun får seg en god lærepenge på hva det koster å ha bil uten å gå konkurs på den måten. Det verste som kan skje er at du taper noen penger om bilen må selges. Hvor mye tjener hun en vanlig måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg bil da jeg var 17 år og skulle øvelseskjøre. Den kostet vel og merke 5000 kr og holdt i akkurat et år. Da hadde ikke foreldrene mine noen unnskyldning til å ikke øvelseskjøre med meg for da hadde jeg min egen hålk jeg kunne bulke ;)

 

Men jeg hadde ALDRI kjøpt en dyr bil til 17åringen min! Skal hun ha en så dyr bil, så bør hun også betale for den selv. Dere kan ta opp lånet, men hun må betale det. Bilen må jo stå i deres navn da hun ikke er gammel nok til å registrere den i eget navn, så hvis hun ikke betaler avdragene så selg bilen. Fint å lære barna våre at man må jobbe for å få ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...