Gå til innhold

Er det andre kostholdsråd i utlandet?

Journalist Linn Hanssen

Anbefalte innlegg

Kjære dere som er gravide i utlandet.

Jeg skriver en artikkel om kostholdsråd til gravide og lurer i den sammenheng på om noen har tips til hvilke kostholdsråd som er annerledes i utlandet. Er det noe som myndighetene mener er greit å spise i andre landt, som ikke er greit her? Og omvendt?

På forhånd takk for innspill.

Hilsen Linn Hanssen, journalist i GRAVID

Fortsetter under...

Hei!

Vet ikke om dette er direkte dette du er ute etter, men jeg har selv en alvorlig svangerskapsforgiftning i et tidligere svangerskap bak meg. Bor nå i Stockholm og er gravid, og jeg merker at her er man (helsevesnet) veldig positiv til at man skal spise mindre karohydrater (og mer fett, såkallt LCHF) i svangerskap der mor har høyt blodtrykk og fare for svangerskapsforgiftning. I Norge har jeg en oppfatning av at kostholdsrådene alltid inneholder mye karbohydrater (og lite fett).

Dette er interessant, og jeg vet selv at Low-Carbo-High-Fat har gjort min kropp "gladere", og jeg er positivt overrasket over å bli anbefalt denne kosten under graviditeten også.

Som sagt vet jeg ikke om det var akkurat det du var ute etter, men interessant er det uansett :-)

Legen min her i Spania sier at jeg godt kan ta et glass vin om dagen. Det tviler jeg pá at norske leger ville sagt. Generellt er det mindre stress om hva du ikke bór spise. Man kan spise det meste sá lenge man holder seg unna rátt kjótt (inkludert spansk serranoskinke) og myke upastauriserte oster. Her blir ogsá sá vidt jeg vet alle testet for toxoplasmosis, og hvis du har hatt det sá er det grónt lys for á spise rátt kjótt ogsá.

Hei tenkte å skrive litt om hva annet jeg fikk råd om her i Spania mens jeg gikk gravid (fødte i oktober 2010).

Fikk ikke lov til å trene, kun gravid yoga og lett svømming og jeg som elsker trening, syntes det var merkelig siden det virker som om trening blir anbefalt på det høyeste i norge.

Fikk litt vondt i bekkenet mot slutten og spurte legen hva jeg kunne gjøre med det. Ta en paracet fikk jeg beskjed om.....da hadde det blitt mange paracet gitt.

Ellers skal man holde seg fra serrano skinke og annet rått kjøtt.

Bortsett fra treningsforbud og overdreven paracet bruk, så var det kjempefint å være gravid her nede :) (gjør det gjerne igjen) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...