Gå til innhold

Vær obs på nye regler fra lånekassa!

Miramir

Anbefalte innlegg

Tidligere har det jo vært slik at så lenge mor er student så mottar hun foreldrepenger og far kan ta hele permisjonen så lenge det er gradert. Nå er det derimot nye regler som sier at hvis far tar mer enn 50 % permisjon så halveres mors foreldrestipend. Dette trer i kraft av fra høsten av. Så greit å være klar over dette! Vi ordner det slik at far jobber 51 % og tar 49 % permisjon og dermed beholder jeg hele foreldrestipendet. Så håper jeg at jeg har forstått det riktig. Det står ikke under fødsel eller adopsjon men inne på forskrifter.

Fortsetter under...

Hei,

Når du skriver at "far tar mer enn 50 % permisjon". Hva mener du med 50 %? Jeg er litt ny og grønn på dette området. Til vanlig har vel fedre 14 dager barselperm + 10 uker pappaperm når et barn kommer til. Min samboer jobber 100 % og jeg er student. Derfor har vi ikke helt skjønte hvor mye pappaperm han kan ta ut. Kanskje du kan forklare? :)

Hei!

Når mor er student så kan far ta all permisjonen. Mor må melde seg opp i et studie og får samme beløp, men forskjellen er at man da får alt som stipend. Far kan da ta hele permisjonen, men han må da ta permisjonen gradert. Det vil si at hvis han kun skal ta sin pappapermisjon på 10 uker og du skal beholde alt fødselsstipend fra lånekassen, så man han ta 49 % permisjon. Det vil da si at han jobber 51 % i 20 uker + ca 4 dager. 14 dager omsorgspermisjon kommer utenom dette. Se ellers på "smutthull for studenter"-tråden:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...