Enknerteiertogenspire Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Hei jenter, jeg baker boller... Deigen jeg bruker blir til verdens beste boller, men... de skal heve i to timer etter at jeg har trillet de ut. Det betyr at det blir natta før jeg kan legge meg i natt:( Kan jeg trille de ut som vanlig og la de stå natten over før jeg steker? Takk for svar...
Hikken Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Sett dem i kjøleskap over natta og ta ut en halv til en time før du vil hive dem i ovnen. Lar du dem stå i romteperatur og heve over natta blir de ødelagte.
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2011 Takk. Er det helt safe å gjøre det eller kan jeg risikere at de blir ødelagte uansett?
Gjest Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Det er helt safe å la dem stå i kjøleskapet. Blir så fine, atte!
Hikken Skrevet 4. mars 2011 #5 Skrevet 4. mars 2011 Gjorde dette ofte da jeg jobba som baker Av og til måtte vi bake deler av bollene dagen i forveien, så da lagde vi deig, trilla ut boller og satte dem på kjøl. Hevet en time i romtemperatur før vi stekte Sånn kjekt å vite; man kan også fryse ned hvis du plutselig en dag står med alt for mye bolledeig, bare trill boller, sett dem tett og frys med en gang. Nå du så skal ha boller deler du dem fra hverandre, setter dem på stekebrett med vanlig "heveavstand", tiner i kjøleskap over natt og hever på benk før steking.
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. mars 2011 Oi, oi, oi! Nå har jeg lært masse:) Tusen takk. Plast over i kjøleskapet? Rødme...
Hikken Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Trengs egentlig ikke, men hvis du har matvarer der ikke som lukter veldig, så legg et kjøkkenhåndkle over ellerno. Boller med løksmak er kanskje ikke det du er ute etter?
Enknerteiertogenspire Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2011 He he, nei. Tusen takk igjen:)
Gjest Skrevet 4. mars 2011 #10 Skrevet 4. mars 2011 Helene: Dette er vel også en veldig utmerket metode hvis man ønsker knallferske hjemmebakte rundstykker til frokost? I helga, helst, sikkert, for en times heving på benken før steking tar litt for lang tid på morran her hos oss på hverdager, i alle fall... ;-)
Hikken Skrevet 4. mars 2011 #11 Skrevet 4. mars 2011 Det er det absolutt Bak en litt stor deig og frys på den måten, så har du plutselig 50 rundstykker i frysern klar til heving (bare husk å sette til tining i kjøleskap over natta først
Hikken Skrevet 4. mars 2011 #12 Skrevet 4. mars 2011 Og: Jøss! Har dere dårlig tid på morran? Her baker vi brød fra scratch hver dag og yster vår egen ost.. Eller noe i den dur..
rosa og en blå Skrevet 4. mars 2011 #13 Skrevet 4. mars 2011 vi lager alltid eget smør hver morgen. etter vi har melket dagros so klart men no fikk eg svar på ting som eg har lurt på takker.
Nagilimia Skrevet 5. mars 2011 #14 Skrevet 5. mars 2011 Jeg har også jobbet på conditori, og etter det har jeg ALDRI frosset ned ferdig stekte boller. Noe så deilig som nystekte boller, man slipper i bake, så i fryseren her ligger det kringle, solskinnsboller og boller klare til å heve på benken. Da tar det ca. 2 timer så er de ferdig hevet. Har jeg dårlig tid så setter jeg de i kjøleskapet, om natta, og en halvtime på benken.
MღM Skrevet 5. mars 2011 #15 Skrevet 5. mars 2011 Her var det godt tips! bare synd samboeren ikke hørte etter når jeg sa vi burde kjøpe et stort kjøleskap og fryseskap istedefor kombi når vi først måtte kjøpe nytt, men neida. Så her er det håpløst med alle slike praktiske ting han har sett dette i ettertid da, men det hjelper lite nå når vi ikke har råd til slike store ting Men boller blir det i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå