Gå til innhold

Har jeg gjort noe galt? Hjelp! (trening i svangerskapet)

mipmip

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid 8+6. Fikk vite i forrige uke at jeg venter tvillinger. Var på spinning i går. Prøvde å ta det litt med ro og ikke gi alt. For det meste moderat nivå, og alltid under 80% av maxpuls. Og drakk masse vann underveis. I et enlingsvangerskap skal man så vidt jeg vet kjenne seg fram og kan gjøre det som ikke er ubehagelig. Men etter at jeg kom hjem fra trening (typisk) begynner jeg å lese om tvillingsvangerskap og trening og det er så mye forskjellig som står. Noen har fått bekjed om ikke å trene i det hele tatt. Jeg har ikke vært til legen ennå, så har liksom ikke fått prata med noen heller! Nå er jeg livredd for at jeg hadde for høy puls i går, at jeg ble for varm, at jeg ikke....ikke sant? Jeg er i fin form ellers, har ikke hatt noen plager så langt egentlig.

Trener dere, og hva har jordmor/lege sagt?

Fortsetter under...

Jeg lurte også veldig på det i begynnelsen. Hørte om alt fra folk som fikk beskjed om å ikke få høy puls og treningsnekt til de som fikk beskjed av legen å bare kjøre på. Selv har jeg snakket med fatlegen, spesialist og jordmor om dette i løpet av svangerskapet og de er alle enige om at det er greit å holde seg aktive hvis man orker men at man ikke skal presse seg for hardt. De første 20 ukene er man som en enling gravd å regne så da gjelder de samme rådene. Jeg tror det er helt greit med spinning da men jeg vil vel heller gått over til svømming og evt yoga etter 20 uke. Grunnen til at vi blir tidligere sykemeldt og skal hvile mye er for å minske faren for fortidlig fødsel.

Da jeg fant ut at jeg ventet tvillinger i uke 9 tok var jeg i ok form men hadde så lite energi at jeg ikke orket å trene noen ting. Sånn har det egentlig forsatt men prøver å gå turer og bevege meg selv om det begynner å bli mye tyngre (i uke 32 nå) kombinert med masse hvile og søvn selvfølgelig. Men jeg er fortsatt positivt overrasket over at jeg fortsatt kan bevege meg, det står så mye på nett om hvor tungt det skal bli at jeg nesten trodde jeg ble sengeliggende fra uke 22. Nå nyter jeg tiden FØR det blir for tungt:-)

Lykke til!

Jeg tror ikke du har gjort noe galt. Hvis kroppen din er vant til trening taaler den ogsaa det i deler av svangerskapet. Jeg fikk tvillinger i des 2010 og trente normalt (2-3 paa Sats i uken) frem til uke 18 da jeg fant ut at det var tvillinger. Da tok jeg det mer med ro da jeg ogsaa hadde et spesielt enegget hoyrisiko svangerskap. Jeg trente Step/Styrke uten hopp dagen foer UL!

Jeg trente vanlig frem til jeg fant ut at jeg ventet tvillinger. da fikk jeg beskjed om ikke ta tunge løft eller trene hardt. Jeg "frøs" abonnementet mitt på Elixia og begynte heller å gå turer.

Man blir jo sykemeldt i uke 28 og det er en grunn til det - at man skal hvile og ta det med ro og ikke stresse.

Så fra å trene hard 4-5 ganger i uken har jeg nå begynt å gå turer i steden for. vil ikke ta noen sjanser på for tidlig fødsel eller svangerskapsforgiftning.

men tror man bare må føle det på seg og gjøre som man føler for selv!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...