Gå til innhold

Har dere noen eksempler på gjerrige venner og bekjente? Her er mine verste:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil vel tro at nære venner og familie unner dem dette og sikkert bidrar, men dette brevet gikk også til ut til perifere bekjente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ekstremt gjerrig mamma og mormor.. Mormor døde noen uker før 30års dagen min.. i 30 års gave fra mamma fikk jeg en gulnet, gammel krølltang etter mormor (jeg har så kort hår at det klippes med maskin....) og er lysestake som hadde masse voks oppi ig knust i ene hjørnet...

 

Det var HELE bursdagsgaven til 30 års dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig tråd;) svigerfar som tisser i hagen og hun med fuglelydene burde introduseres for hverandre..hadde sikkert vært kjærlighet ved første blikk;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng med venner på tur til Danmark, midt i turen hadde ene kompisen ikke mer penger igjen og det var ikke noe problem for oss å låne ham penger. Men på turen skulle han liksom ha alt mulig, jeg vil ha den genseren, jeg vil ha ditt og datt.. Noen dager etter vi kom hjem fikk jeg melding om at han hadde kjøpt den nyeste macbook pro og var så stolt av det for han hadde spart så lenge til den!!?! Men fikk vi tilbake pengene vi lånte ham? NEI..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min onkel og tante er skikkelig gjerrige med gaver. De kjøper gjerne en bok til 10 kroner etter mammutsalget er ferdig, altså aller siste rest. Så leser de den selv, og sparer på den til jul for å gi den som julegave. De ga også ett år et glass med rognebær i. Den forsto jeg aldri helt og den endte i søpla til slutt. Vet ikke om det skulle være pynt, mat, eller hva det nå var...

 

Tante skulle handle i sverige en gang, og siden barna hennes var blitt gamle nok tvang hun dem til å være med så hun fikk handle mer alkohol. Altså så hun kune benytte deres kvoter også. De ville ikke være med, men måtte altså. Fikk i ettertid høre at de hadde måttet spleise på bensin siden "de også hadde vært på handletur. For hadde de kanskje ikke kjøpt seg både godteri og brus?" Tenke seg til.. deres egen mor! Jeg synes det er skikkelig urettferdig.

 

En gang i barndommen var jeg med min far til noen vi ikke kjente. Tror han skulle kjøpe noe hos dem som han hadde sett i en avisanonse. Den delen av historien er litt uklar, men jeg glemmer ALDRI dette: Etter vi kom inn i stua sier mannen til kona at hun må gå og sette på en kanne kaffe. Sitat: "Det er kanskje litt kaffe igjen på den gruggen i kanna. Se om det blir til en kopp. Vi må jo by gjestene på noe."

Min far takket høflig nei, selv om de fortsatte å insistere. Til slutt satte de likevel en liten hvit kopp med litt lyyyysebrunt i forran han. Så ut som skikkelig tynn te. Eller bare litt skittent vann. Sitat: Du tar vel en halv kopp da i det minste!" Trenger vel neppe si at han ikke rørte kaffen. Men han sa da takk. hehe Vi kom oss ganske fort ut derfra. Jeg aner ikke om han kjøpte det han kom for. Sansynligvis ikke. :)

 

En kar jeg kjenner låner alltid penger her og der for å få kjøpt seg det han trenger for å overleve. Han spiser kun et par skiver med leverpostei hver dag, og drikker en cola. Penger har han aldri. Plutselig en dag fyllte han opp tanken på lastebilen sin (gammel fancy en, slik som i smokey and the bandit) og kjørte seg en hyggetur til Italia.

 

Kjenner også noen som hver jul tar godt vare på gaver de får, holder dem i innpakningen, og gir det videre til noen andre neste jul, eller til bursdager. Åpner de gaven forsiktig kan de til og med gjenbruke gavepapiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å være ironisk asså. Jeg syns IKKE de kan forvente verken pengegaver eller andre gaver om de gifter seg uten selskap. Det er faktisk prisen de betaler for å stikke seg bort med bryllupet. Å sende ut et sånt brev er bare grådig og frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min bestemor hadde alltid en konfekteske på lur, ferdig innpakket, for når hun fikk en, spiste hun den aldri selv. Det var usunt, og dessuten var det jo fint å ha en gave å gi hvis man var i beit.

 

En gang fikk jeg også en fleecejakke til bursdagen min, som hun selv hadde fått i gave, og faktisk hadde brukt... Jeg tror hun syntes den var for varm eller noe.Men det må sies at vanligvis kjøpte hun fine gaver til oss, hun klarte bare ikke å se at noe fint gikk til spille eller ble hengende i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22:38 her, meg med svigerfaren som tisser i hagen. Siden folk finner det underholdende kan jeg komme med noen flere eksempler selvom jeg fremdeles ikke klarer å le av det selv:

 

han har koblet ut ringeklokken fordi han ikke vil bruke opp batteriene på den. Det er heller ikke lyspærer i lampene på gjesterommet, mistenker at det er for å spare strøm.

 

han har arvet en drøss med briller som ikke engang er riktig styrke, men de er jo gratis, og da kan han jo bruke de!

 

mannen min har fortalt at han har stjålet litt jord fra mange forskjellige potteplanter i blomsterbutikker som han bruker i hagen sin, og at samme matpakkepapir blir brukt til det faller fra hverandre.

 

såpa på badet har stått der siden 1990 tallet og er vannet ut så det er bare vann der og det har det vel også vært siden 90 tallet.

 

når han skal handle må vi innom både rema, spar, kiwi og rimi, for han handler ikke noe ett sted dersom det er 40 øre billigere et annet sted. Jeg har lært "the hard way" at tannkremen koster 1 kr mindre på kiwi enn på rimi. alle disse stoppene er forresten medregnet bensinpris.

 

mannen min har også fortalt at når svigerfar vasker klær tar han slangen fra vaskemaskinen og legger den i badekaret slik at når vaskemaskinen tømmer ut vannet går vannet i badekaret og ikke i sluket. Jeg aner ikke hva han bruker dette vanent til, men han bruker det sikkert til å skylle ned i doen med. når jeg tenker meg om er denne mannen sykelig opptatt av hvor dyrt vannet er...

 

min mor har strikket en genser til datteren vår, da den ble for liten spurte svigerfar henne hva hun nå skulle strikke av garnet (han mente hun burde rekke opp genseren og strikke noe nytt), da brøt jeg inn å forklarte at jeg gjerne ville beholde genseren slik den er til et evt nytt barn. Tull og tøys mente han, for garn kunne brukes mange ganger og hun kunne jo strikke samme genser av samme garnet etter at det det f.eks hadde blitt strikket et skjerf av det.

 

jeg fikk en stjerne i boka hans i sommer da jeg lot poden løpe rundt uten bleie. jeg gjorde det pga varmen og bleieutslett, men han trodde det var for å spare bleier.

 

Det er alltid hull i sokkene hans.

 

da beinet på en av kjøkkenstolene hans knakk gikk han ut i skogen og fant en passende grein, flådde den for bark og spikret den på stolen. Den er faktisk overraskende solid, svigerfar bruker stolen titt og ofte.

 

jeg kombinerer ofte to pålegg på brødskiven min, f.eks syltetøy og ost eller skinke og ost, men det er noe av det mest uøkonomiske han har hørt om! det holder også med ÈN skive ost på en brødskive og smør og majones er kun for de som vasser i penger.

 

en gang kastet jeg et utbrent kubbelys, veka var borte, så det var bare en klump med stearin igjen. Han mente jeg burde ta vare på det, kjøpe veker og smelte om alt til et nytt lys i en tom melkekartong. Han visste ikke hvor mye veker kostet, men han var helt sikker på at det ville være verdt det økonomisk, for det nye stearinlyset ville også varme når jeg tente det (= mindre kostnader til brensel).

 

han tok forresten med seg den lille biten av metallrøret nevnt i tidligere innleg med seg hjem...

 

Men det er vel slik man blir rik, når vi sjekket han på skattelisten så vi at formuen hans var ganske så stor. Bortsett fra en årlig tur til Thailand bruker han jo ikke penger på verken seg selv eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han drar til Thailand ja. Typisk.

Kjenner en som henta seg ei thaidame, men var så gjerrig at hun valgte å dra hjem igjen. Han fikk henne til å jobbe i firmaet sitt intil hun hadde tjent inn tur.retur og alt hun hadde spist for. Da hun kom hadde hun logisk nok ingen vinterklær. Han tagg til seg et par antrekk fra nabodama. Naboen veier over 100kg og thaidama neppe over 50. Stakar dama. Forsto godt at hun ville hjem igjen fort. Fikk ikke ringe hjem engang jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er underlig nok min svigerfar gift, og kjerringa blir med til Thailand, så jeg aner ikke hvorfor de drar dit jeg... Men han har nok store gleder av å se på lammelårene der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingening som kan toppe "svigerfar" over her, men jeg må komme med egen historie likevel:

 

Min egen mor (som sitter ganske så godt i det) ga følgende julepresang til sin svigerdatter: En herlig kurv med matvarer (suppeboser boksemat osv), og diverse pent pakket inn.

 

Sikkert fint det - kan jo komme til nytte... absolutt alt var gått ut på dato, og den ene kjekspakken var åpnet, det samme var en av krydderposene. Og tresleiven som lå oppi der var en av de som i alle år har vært i kjøkkenskuffen hennes....

 

Pinlig? Å jada!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte betale onkelen min for en times bruk av strøm for å lade opp mobiltelefonen min.

 

Er det mulig??? Ga han en 20kr jeg hadde i lommeboka. Skulle vel være strømforbruket inkl moms +++ da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kunne hun ha avtalt med deg på forhånd, man ringer da ikke samme dag og "forlanger" at noen skal slippe alt de har i hendene for å hjelpe dem.

MEN, jeg hadde heller ikke bedt om penger.

Har nettopp lånt bort bilen til et vennpar 3 dager på rad(jeg har kjørt til dem disse dagene, jeg bor 3 mil fra dem)

Eneste jeg "forlanger" er at de dekker bensin på sitt forbruk, siden de har brukt nesten en hel tank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en sinnsykt morsom tråd!! Trodde ikke det var mulig hva enkelte har fortalt her inne, og toppen av kransekaka er jo deg med svigerfar! Herregud!!!!

Jeg lurer på, har dere mye kontakt? Tror rett og slett ikke jeg hadde orket jeg...

 

Vel, jeg har ikke noen gjerrige i min omgangskrets nå... men en x jeg hadde under studietiden, han var gjerrig han!!! Vi møttes og ble forelsket og var litt ute og spiste pizza og slikt, og det rare var at han hver gang måtte han på do... akkurat da vi var i ferd med å gå..så jeg ble sittende med regningen.. det var rett og slett flaut hvordan han snek seg unna!!!!

 

En annen gang iviterte han med meg til sitt hjemsted og ville at vi skulle dra på et museum der. Men da vi kom frem til museumet så var det jeg som måtte betale hele gildet! Herregud, sånn var det hver gang...det var rett og slett ekkelt å være med han noe som helst sted!!

Det skal sies at han hadde studielån og jobbet ved siden av... jeg hadde kun studielån og dermed dårligere råd enn han.. ( han hadde forøvrig også lånt bil av foreldrene og fikk alltid bensinpenger av dem, så han hadde ikke mye utgifter akkurat..) For en fyr.

 

Det skal sies at han mange år senere inviterte meg hjem på middag og jeg fikk da mat som jeg slapp og betale for og at detet var hans tilbakebetaling for alle de gangene jeg hadde gitt han mat.. men toget var gått for lengs, for å si det sånn!! Glad jeg ikke er med den fyren lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meg med svigerfar her

 

Vi har ikke mye kontakt nå lenger, men vi besøker han en helg hver 6.-8. uka ca, fordi han ringer å trenger hjelp til div reprasjoner på bruket hans. i over ett år bodde han hos oss to netter i uka (han bor i Telemark, men jobbet tre dager i uka i Oslo der vi bor). Jeg kastet han etterhvert ut fordi jeg konstant ble kritisert over hvor uøkonomisk jeg var i tillegg til at han forventet full oppvartning hele tiden og trodde han var sjefen over både meg og mannen min. Det hjalp ikke at mannen min rømte huset hver gang han var hos oss. Det toppet seg for meg da jeg fant ut av at han gjennom jobben ble tilbudt en 40 km2 hybel for tusen kr mnd inkl. strøm og varme som han takket nei til fordi han bodde gratis hos oss. herregud, tusen kr mnd er jo ingenting for en hybel mitt i sentrum!

 

Nå jobber han bare hjemmefra, og det er selvfølgleig min skyld, for han har jo ikke noe sted å bo nå som han er kastet ut (gjesterommet er også nå gjort om til barnerom) selvom jeg vet at han fremdeles kan ta imot hybelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen hans er ganske så flau over faren sin, han vil helst ikke innrømme at det er faren hans når vi viser oss offentlig sammen, men når vi er sammen med andre folk som kjenner svigerfar kan han fortelle historier om hvor gjerrig han er å le godt av det.

 

Han kvier seg for å besøke faren sin, men han klarer aldri si nei til han eller si ifra om at strikken er tøyd langt nok. Han tar meg aldri i forsvar, men jeg klandrer han ikke, for svigerfar er en autoritær mann og har oppdratt barna sine på "den gamle måten", så respekten, for ikke å snakke om frykten, henger i ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin! Jeg begynner virkelig å forstå hvorfor du ikke klarer å le av dette nå ja.. Du får ta til deg det alle andre (inkludert meg selv) her sier, at han er rett og slett bare helt unik i sin gjerrighet, og at det nok med all sansynlighet ikke er noe unormalt ved deres forbruk for å si det sånn..! At han ikke kan leie seg en egen hybel får da nesten være hans problem..

Var han gift også? I såfall må jeg bare spørre.. Hvordan er svigermor? Like gjerrig? Hvis ikke, hvordan overlever hun med denne mannen? Det må da være superslitsomt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...