Gå til innhold

Blir forvirra jeg, kan jeg kalle meg kristen??


Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Anbefalte innlegg

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Jeg lever etter "regelene" Du skal gjøre mot andre som du vil andre skal gjøre mot deg. Jeg tar meg selv i å be fra tid til annen, MEN jeg er imot myyye av det som står i bibelen, tror blant annet ikke at homofili/homoseksualitet er en synd eller sykdom, og håper inderlig ikke vi er et resultat av Adam og Evas innavl. Tror vi har utviklet oss fra apene...

 

Hva er jeg? Frustrerende!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Jeg er ikke HI i den andre tråden nei, ble bare inspirert..jeg skriver alltid med nick!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe du må bestemme deg for selv :)

Jeg personlig mener at man er kristen om man tror på Gud og Jesus, mens andre igjen sikkert mener at det må mere til.

Det står jo så mye rart i Bibelen, så jeg følger sikkert noe av de reglene som står der jeg også.

Men jeg tror ikke at Gud eller Jesus eksisterer eller at de noen gang har eksistert, så jeg er ikke kristen.

 

Hvis du ber fra tid til annen, vil jeg vel tro du er kristen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst er du et menneske med tiltro til at det finnes en makt høyere en oss selv.

Å være døpt,konfimert og gift i kirken er ikke lenger synonymt med å være praktiserende kristen. Om du er personlig kristen med en indre tro om at det finnes en gud og du føler deg trygg på tanken om at gud er alles far og vil ta oss i mot når vi dør, så er det en fin ting å ha inni seg.

Det er mye fint med religion fks. dette med å behandle mennesker med respekt og gjøre godt i livet. Å ta med seg det beste fra to verdener er uansett oppskriften på en flerfoldig og fin personlighet.

 

Det er ikke så viktig om du skal under kategorien kristen, det handler mest om hva du føler i hjertet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit på hvem som kan kalle seg kristen, selv om kirken har jobbet mye med akkurat det opp gjennom tiden. "Offisielt" kreves det at man er enig i Den norkse kirkes (som er den samme som både den katolske og den protestantiske kirkes) kristologi, som er at Gud, Jesus og Den hellige ånd er tre aspekter ved samme Gud, og at ingen av de står over de andre. For eksempel regnes ikke Siste dagers hellige (mormonere) som kristne i Norge, fordi de mener at Gud eksisterte før Jesus, og at han skapte ham. Selv mener de i høyeste grad at de er kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som jeg skulle skrevet innlegget selv. Jeg føler meg egentlig religiøs, men hvis man sier man er kristen synes jeg det er så mange fordommer og i tillegg er det som du mye jeg ikke står for i kristendommen.. Jeg føler jeg vet innerst inne at det egentlig ikke finnes en gud, men jeg håper og tar meg selv i å be.. Forvirra jeg også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Takk for svar alle sammen. Tror jeg ble litt klokere.. Ja, det er mange fordommer ved det å kalle seg kristen, men jeg har mange venner som er kristne, har gått på bibelskole osv, og der er det litt fordommer hvis man sier man er kristen, men ikke tror på alt som står i bibelen.

 

Kanskje jeg skal gjøre som min bestefar, og si at jeg er kristen, men at religion er det værste jeg vet!!

Hehe, han er igrunn imot mye, liker ikke den norske kirken, ser ikke vitsen med dåp osv.. Men tro meg, han er veldig kristen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...