Gå til innhold

Nestleder - Alvorlig syk sjef. Hvor lenge kan man gå som stedsfortreder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før man tar over, eller blir satt i vikariat i sjefens stilling?

Mannen min har en alvorlig syk sjef. Han gikk opp i lønn og stilling nå. Ble nestleder. Men om sjefen blir borte veldig lenge, kan de vel ikke kreve at han skal jobbe som stedsfortreder i månedsvis, uten å få sjefslønn? Han må jo gå inn i vikariat i sjefens stilling. Finnes det noe lover på dette? Har prøvd å lete, men vanskelig å finne noe.

Skrevet

jeg vet ikke om dette kan variere fra plass til plass, men hos oss er det 10 dager sammenhengende før man får lønna. Det er i kommunen...

Skrevet

Såpass ja. Slik er det nok ikke i det private. Jeg er selv nestleder og sjefen min kan være syk ganske lenge uten at det har noen endring på min lønn. Nå har aldri sjefen vært borte så lenge, over meg. Men vet det var litt styr for den forrige som hadde min stilling,før han fikk gå i vikariat.

Hadde vært greit å funnet noen lover på det, da det ikke står noe om det i stillingsbeskrivelsen. Hverken i min eller min manns.

HI

Skrevet

men er dere formelle stedfortredere? Her legges det 10.000 oppå lønna som kompensasjon, og da full enhetslederlønn etter 10 dager sammenhengende fravær.

Skrevet

Jeg jobbet som nestleder i ei privat bedrift når min sjef sluttet i jobben sin, jobbet i flere måneder uten at eierne gjorde noe som helst verken med lønna mi, eller med ansvaret for bedriften.

Til slutt satte jeg ned foten, og ga beskjed om at enten skaffet de en sjef som jeg kunne jobbe under, ellers så gir de meg sjefstillingen og lønn etter det, ellers så får de ansvaret for personalet og jeg tar ansvaret for bestillinger ol. (lavtlønnsyrke hvor unge folk jobber, og mye rullering av personalet, og mye fravær). I løpet av svært kort tid fikk jeg tilbud om sjefsstilling og høyere lønn.

Skrevet

Ja vi har kontrakter på at vi er nestledere og det står i kontrakten at vi er stedsfortredere om sjef er borte eller syk. Men det er vel mer ment som vanlig sykdom og ikke langtidssykdom. Vi jobber begge i store og seriøse firma. Men skulle likevel likt å hatt litt lov verk på det. Alle bedrifter vil tjene inn penger, og å hale ut vikariatstilling tror jeg kan skje ofte.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...