Kattung1 Skrevet 8. februar 2011 #1 Del Skrevet 8. februar 2011 Tenkte at det hadde vært fint om de som har erfaringer med keisersnitt kunne skrevet noen tips og triks til hva som kan være lurt i tiden før (for de med planlagt KS) og etter keisersnitt. Jeg tenker da på alt som kan være lurt av forberedelser før KS for de som vet de skal ha det (miniform, etc.), bandasjer, salver, etc. som man bør ha i hus for å pleie såret på magen, klær/undertøy som er å anbefale i tiden etter, barnevogn som er lett siden man ikke skal løfte så mye (alle barnevogner veier jo mer enn man skal løfte, men noen er kanskje bedre enn andre uansett?), osv. Kan KS-damene her inne lage en praktisk liste for de som kommer til gjennomgå KS i fremtiden? Hadde vært kjempenyttig tror jeg :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142885970-tips-for-de-som-skal-ha-keisersnitt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nagilimia Skrevet 8. februar 2011 #2 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg laget ønskebrev forrige gang. Et hvis det ble vaginal fødsel og et hvis det ble ks. Det viste seg å være lurt siden fødselen endte i ks. Deler gjerne punktene med dere Det var meget lurt å lage et slik brev: Jeg vil unngå narkose, hvis det er mulig. Noen prater med meg mye om det som skal skje evt. holde meg oppdatert i etterkant. Ta vare på og inkludere pappan. Sette inn kateteret etter spinalbedøvelsen. Jeg vil ha babyen opp på brystet til meg hvis mulig rett etter han blir hentet ut, uansett så fort som mulig. Pappan vil passe på om jeg er litt redusert. Babyen ikke blir badet eller målt/veid, bare tørket av før vi får være sammen. Babyen og pappan kan være sammen med meg mens jeg ligger på oppvåkningen. Hvis jeg ikke kan være våken, vil jeg at babyen skal ligge hud mot hud med pappan. Ingen tilegg eller sukkervann skal gis før det er helt nødvendig. Babyen skal legges opp til brystene mine så fort som mulig. Pappan passer på om jeg er redusert. Dersom jeg skulle bli adskilt fra barnet mitt etter fødselen ønsker jeg kontinuerlig oppdateringer på hva som skjer. Forrige gang jeg var på sykehus (med magesmerter) ble jeg liggende alene på uten å få noen informasjon. Disse timene var mye vondere enn de fysiske smertene. Det vil også føles helt feil at andre skal vite hva som skjer med barnet mitt flere timer før jeg gjør det. Jeg vet det er mulig å få en fantastisk fødselopplevelse selv med keisersnitt. Håper dere gjør det som står i deres makt for å få til dette Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142885970-tips-for-de-som-skal-ha-keisersnitt/#findComment-142887021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 10. februar 2011 #3 Del Skrevet 10. februar 2011 Pakke mammabukser og truser/boxere med høyt og mykt liv så det ikke gnisser midt i såret. Sjal til å bære babyen, da er den tett inntil deg og ikke tung. Ha alt handlet inn av enkle middager osv (Fjordland feks) hjemme slik at pappan ikke trenger å dra noe sted med en gang dere kommer hjem. Salver osv brukte jeg ikke, tror ikke det trengs. Men paracet og voltaren kan være ok som smertestillende når dere kommer hjem. Tja, nå kommer jeg ikke på noe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142885970-tips-for-de-som-skal-ha-keisersnitt/#findComment-142892216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
VilleVapp Skrevet 10. februar 2011 #4 Del Skrevet 10. februar 2011 Min lille huskeliste (utover det som er naturlig for enhver fødsel, som toalettsaker etc) * Bukser og boxser med høy linning eller myk strikk som ikke gnisser i såret. * Ipad/ lesestoff (liggetid på 4 dager, sist sov baby mye og besøkstiden på barsel var kun 45 min på ettermiddagen så det ble lange dager alene) * Bæresjal * Smokk (jepp, sist ble jeg anbefalt det av jm på barsel faktisk!) i tilfelle neste baby får like stort sugebehov som førstemann. * Melkeoppsamlere (ikke for å samle melk, men for å gi brystvortene litt lufterom mellom ammingene, uten å måtte "gå med alt hengende løst" ) Salver brukte jeg aldri og bandasje ble fjernet allerede på dag 2 mens jeg fremdeles lå på sykehuset. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142885970-tips-for-de-som-skal-ha-keisersnitt/#findComment-142894467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma +??? Skrevet 19. februar 2011 #5 Del Skrevet 19. februar 2011 Mye lurt har kommet så langt:) jeg har en ting å legge til. Ihvertfall for de som har hatt/sliter med urinveisinfeksjoner. Pga kateter er det noe lettere å få det under sykehusoppholdet. Jeg hadde derfor med meg tranebærkapsler. Tar de av og til hjemme men trappet opp frem mot ks og tok hver dag. 2 om dagen på sykehuset og slapp unna:) Hadde jo vært fælt å fått det i tillegg til alt:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142885970-tips-for-de-som-skal-ha-keisersnitt/#findComment-142927949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå