Gå til innhold

Dere som har barn fra før av...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mitt første svangerskap så gikk jeg vel opp 10 kg.. Men gikk ned 15 etter jeg hadde født.. Denne gangen har jeg gått opp 8 kg, og er i uke 37.. så vi får satse på at jeg ikke går opp mere :) men håper nå på å gå ned litt denne gangen også :) Men jeg er ikke GBP operert.. så vet ikke hvordan det er for dere :)

Da jeg fikk førstemann var startvekta ca 85 kg, og jeg endte på 97,5

Mesteparten av dette gikk jeg opp i 3 trimester.

Nå er jeg gravid igjen, lenge før jeg rakk å gå ned noe (la på meg da jeg ammet i stedet for å gå ned som "alle" påstår at man gjør). Jeg hadde en startvekt på 97. Nå er jeg 25 uker, var nede på 89 rundt uke 20, men er oppe på ca 92,5 nå. Men skal sies at jeg har vært innmari kvalm, spydde daglig frem til uke 20, og var ekstremt uttørket da jeg veide 89. Spent på videre vektoppgang jeg også.

Var 102 kilo før jeg ble gravid, gikk opp 14 kilo, mest i 3.semester. Gikk ned alt i løpet av 1 uka etter fødselen. Gikk så ned et par kilo til, for så å gå opp igjen disse ganske fort. JEg amma MYE og trimma sinnsykt mye, men det hjalp ingenting på min vekt!!! Er nå 102 og prøver å bli gravid igjen:)

Gad jeg gikk fort ned det jeg gikk opp, men hadde trodd at jeg endelig skulle klare å gå ned litt i vekt, men den gang ei!!

Det positive er at jeg hadde et problemfritt svangerskap, trimma mye da også, og en enkel fødsel:)

Med førstemann gikk jeg opp 12-13 kg, og bikka 92 kilo; fikk ei jente som spiste døgnet rundt og ikke bruke sutt, så 3 uker etter fødsel mangla det 16 kilo.

Nå, med andre mann har jeg lagt på meg 8 kilo (har 4 uker igjen til termin, og det går nok på 1 kilo per uke nå....) og akkurat bikka 90 kilo. Er litt spent på om kiloene kommer til å renne av like raskt som sist... Amming er iallefall en effektiv måte å "bli kvitt fettlagene på" - men, det forutsetter at man ikke spiser sukker/snop/sjokolade/brus ol etter fødsel selvfølgelig. Gjenninfør lørdagssnopen og 1 glass brus i uka jenter, så skal dere se effekten. Ellers er det viktig å drikke masse vann når man ammer, så veskebalansen i kroppen holder seg stabil - tommelfinger regel; et stort glass vann når man våkner, og ett glass videre utover dagen per amming. Drikker du 1 kopp te / kaffe, skal du også drikke 1 glass vann samtidig :-)

Lykke til alle jenter !

Annonse

Jeg var før mitt svangerskap slank, veide 57 kg (164cm høy), men la på meg enormt og siste gang jeg veide meg var jeg 96 kg. Hadde mye vann i kroppen, og noe av det har jeg sldri blitt kvitt. Jeg gikk ikke noe særlig ned etter fødsel, og ammet ikke. Er nå gravid igjen, og hadde da en startvekt på 70 kg. Er nå bare 27+5 og veier når 87 kg, altså igjen lagt på meg utrolig mye. Har slitt med bekkenløsning dette svangerskapet, og ikke fått beveget meg i det hele tatt. Og spiser godt, men tenker hver eneste mandag at nå er det slutt, nå skal jeg skjerpe meg, men klarer det ikke.

Er nå bekymret for at jeg skal bli for tung og tykk til at jeg får keisersnitt...

Har nå også mye vann i kroppen, men kan ikke bare skylde på det. Synes det er tungt å se meg selv i speilet, jeg er jo enorm.

Ser fra de andre innleggene at det er flere som veier mer enn meg, men jeg går utifra at de aller fleste er mye høyere enn meg, jeg er jo lav i tillegg.

Uff, nei nå skal jeg skjerpe meg, i morgen begynner et nytt og bedre liv!!

• 1 måned senere...

Forrige svangerskap gikk jeg opp 13 kilo tilsammen, startvekt var ca. 102 kg, tror jeg. Spiste sunt, godteri kun på lørdager. Jeg gikk ned de 13 kiloene raskt: Tøff fødsel, mye amming (donerte også melk) og mye turgåing gjorde at kiloene jeg hadde lagt på meg + mange flere forsvant.

Når jeg ble gravid igjen nå, startet jeg på 108 kilo. Jeg er nå ca. 20 uker på vei og har gått opp 1 kilo. Jeg går på Adipol nå (på Riksen), og der har jeg fått beskjed om at jeg helst skal gå opp maks 5 kilo (de samme tallene som gjelder for "normale" gjelder ikke for oss som har fedme). Adipol setter deg på følgende regime:

* Man må "trene" 30 minutter hver dag (f.eks. gå tur med rask gange eller sykle),

* Spise minst 500 g grønnsaker per dag (ta med en boks med grønnsaker på jobben, så er det enkelt)

* Spise fisk 3 ganger i uken

* Kun grovt brød, lite ris pasta, og kun av den grove typen

* Spise sunt, godteri kun på lørdager

Jeg er spent på å se om jeg klarer å holde den sunne livstilen etter fødselen denne gangen; det er ganske bittert å tenke på at jeg gikk ned 10-20 kilo etter forrige fødsel, men så la dem på meg igjen...

Anonym-Adipol

Så heldig du er som får spesiell oppfølging! Jeg hadde samme startvekt som deg, er nå 13 uker på vei uten oppgang. Skulle veldig gjerne vite mer om regimet på Adipol. Det er dessverre tre timers reisevei til Oslo for meg, så jeg kan ikke få oppfølging der...

Jepp, jeg er veldig fornøyd med å ha fått plass på Adipol. :) Det aller viktigste for meg der er nok at jeg må møte opp jevnlig og bli veid, og ikke på en vanlig vekt, men sånn som de har på endel treningssentre der de måler mengde muskler/fett/vann osv. i kroppen, så jeg kan ikke forsøke å unnskylde meg med at jeg har fått masse vann i kroppen heller når jeg går opp... :P Vi vet vel alle hvordan man skal spise/leve for å være sunn, det er det å følge opp som er vanskelig, og når jeg må møte til kontroll jevnlig er det rett og slett kjempeflaut å ha gått opp masse, så det gir meg motivasjon. :)

Kanskje du kan fortelle lege/jordmor at du har satt deg som mål å gå opp maks 5 kilo, og at du ønsker å bli veid for dette ved hver kontroll? Bare for å ha noen mål å gå etter?

Regimet ellers består vel ca. av det jeg skrev over, i tillegg skal man gjøre noen enkle styrkeøvelser 3 ganger i uken. Og ernæringsfysiologen går gjennom alt av spisevaner og forteller hva man skal/ikke skal spise og drikke.

Et tips som kan være nyttig å viderebringe er at jeg har fått beskjed om å ta D-vitamin daglig (i tillegg til tran); det er visst veldig vanlig at overvektige har for lite av det.

Jeg lar være å signere anonymt nå (er anonym her av og til fordi jeg rett og slett synes det er flaut å være så overvektig), så kan du sende meg en pm hvis det er noe mer du lurer på om Adipol-opplegget. :)

P.S Hvis ikke lege/jordmor allerede har avtalt dette med deg: Du bør ta glukoseintoleransetest i uke 20, brukes for å sjekke blodsukkernivået ditt, mest for å utelukke svangerskapsdiabetes tror jeg. Jeg tok denne testen forrige gang jeg var gravid også, da bare hos fastlegen.

Jeg gikk opp nærmere 30 kg i første svangerskap, og vektøkningen startet helt i starten, men økte på på slutten. Jeg gikk ikke ned når jeg ammet, så første svangerskap er i en stor del grunnen til at jeg nå ligger på fedmeskalaen på BMI (var i øvre sjikt av normalvektig da jeg ble gravid). Er gravid igjen nå, og har som mål å gå opp mindre enn 10 kg.

• 1 måned senere...

Hei! Jeg er ikke operert da. Vet ikke hvordan det blir, men høres jo greit ut siden du ikke har gått opp noe enda?

Veide 86 før forrige svangerskap, gikk opp 11 kg. Etter fødsel gikk jeg ned 13-14 kg, mye var vann i kroppen som forsvant. Fikk ikke til ammingen så gikk ikke ytterligere ned.

Med tid og stunder har jeg klart å øke vekta til rundt 98, mye av skylda for det er at jeg har blitt mindre fysisk aktiv + at jeg legger fort på meg.

Er nå gravid med nr. to, er i min 15. uke. Hadde ikke veid meg nøyaktig før denne graviditeten, men da jeg veide meg hos legen lyste tallet 100 mot meg, første gang jeg har sett det tresifrede tallet - spooky. Andre gang hos legen veide jeg 100.2. Vil tro at jeg har gått opp et par kg, spiste mye i begynnelsen fordi det var det eneste som hjalp mot kvalmen, men det har roet seg nå.

Satser på at jeg ikke går opp så veldig mye mer, iallfall ikke mer enn jeg gjorde sist!

• 2 uker senere...

Annonse

håper du ikke tar dette som ett skryte innlegg, for er virkleig ikke det.. bare for å vise deg at det er jo ikke sikkert du går opp i vekt...

i begge mine første svangerskap gikk jeg ned i vekt og veide mindre ved siste kontroll enn jeg gjorde ved første kontroll..

Nå er jeg 37+6 på vei og veier ca 5 kg mindre enn jeg gjorde på første kontroll =)

masse lykke til i svangerskapet og håper du ikke går mye opp i vekt. kanskje er du like heldig som meg!!? =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...