Gå til innhold

Lektorutdanning i samfunnsfag i Bergen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig er det min tur til å begynne på utdannelsen min. Vi fikk barn ganske tidlig, og dermed utsatte jeg utdannelsen min for å kunne være hjemme sammen med barna og fokusere på dem de første årene. Nå har vi to flotte barn, og det blir nok ikke flere på oss. Dermed kan jeg begynne å studere til høsten, og det gleder jeg meg til.

Planen har lenge vært å bli grunnskolelærer, men i det siste har jeg funnet ut av jeg heller vil bli lærer i samfunnsfag på videregående. Problemet er bare det at vi bor i Bergen, og der tilbyr de ikke lektorutdanning i samfunnsfaglige fag. Å flytte til Stavanger eller Oslo der de tilbyr en slik utdanning er dessverre uaktuelt.

Spørsmålet mitt er da om dere vet om jeg kan ta noen årsstudium+ praktisk-pedagogisk utdanning og få undervisningskompetanse i samfunnsfaglige fag på videregående? Eller er det mulig å ta grunnskolelærerutdanningen og likevel kunne undervise i videregående skole? Skal selvsagt ta kontakt med Hib og Uib for å finne ut av dette, men jeg tenkte jeg kunne sjekke om noen her visste hvordan dette fungerte før jeg kontaktet dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Underviser i samfunnsfag på videregående. Utgangspunktet mitt er historie, som gir grunnlag for å undervise i samf. Sosiologi og sosialantropologi gir visst også undervisningskompetanse i samfunnsfag. Tok historiedidaktikk på ppu ved UiB. Du trenger i utgangspunktet grunnfag/årsstudium for å undervise i et fag på videregående, dvs at grunnskolelærerutdannelsen blir en lang vei å gå for å nå målet ditt. Du må uansett ta grunnfag for å undervise, og du får aldri i livet en fast stilling med bare ett fag som undervisningskompetanse. Om du ønsker å jobbe i videregående vil jeg anbefale deg å ta et "stort" fag i tillegg til samfunnsfagskompetanse. Det er de som har norsk/engelsk/naturfag/matte som får faste stillinger. Veldig mange har undervisningskompetanse i samfunnsfag, så det er greit å ha det som "tilleggsfag".

Lykke til - det er gøy å jobbe på videregående!

Skrevet

Tusen takk for svar! :-)

Har lenge tenkt på norsk som et fag jeg kunne tenke meg å undervise i, men jeg synest egentlig det er et fag som blir veldig tungt og noe uinspirerende i den videregående skolen. Det var i alle fall det når jeg hadde det, og søsteren min som går tredje året på studiespesialiserende nå synest det samme. Men, jeg er jo egentlig både glad i norsk, og god i norsk(det vil si, jeg merker det er en stund siden jeg har hatt behov for å måtte skrive mye korrekt norsk, men det kommer seg nok etter hvert;-)), så kanskje jeg kunne ta lektorutdanning i nordisk med samfunnsfag som tilleggsfag? Det er jammen er vanskelig valg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...