Feliz31 Skrevet 19. januar 2011 #1 Skrevet 19. januar 2011 jeg har hatt kompliserte og vanskelige fødsler, to dødfødsler i 6 mnd og to barn begge født prematurt og dymaturt. Siste barnet vårt ble unnfanget med kobberspiral som prevansjon, og ble født i januar 2009 med keisersnitt. Da steriliserte jeg meg samtidig pga historikken min og siden spiral ikke var trygt nok som prevansjon hos meg etc. mensen er nå nesten 2 uker på overtid, og jeg pleier å være som en klokke.Tok test(er) i går som viser at jeg er gravid!! Hva er oddsen liksom??? Vi tok et valg for to års siden,men nå blir vi på nytt stilt ovenfor et vanskelig valg..... Noen tanker, trøstene ord, erfaringer damer?? Beklager til dere som sliter å få barn,verden er urettferdig!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 19. januar 2011 #2 Skrevet 19. januar 2011 Åh, kjære!! Er det mulig?? Synes ufattelig synd på deg, med tanke på historikken din. Dessverre er det slik at noen blir gravide bare noen ser på de, mens andre sliter i flere år og kanskje aldri får det til. Har dessverre ingen råd til deg, men krysser fingrene for at det er en annen årsak enn graviditet til at testen viser positivt (selv om dette er helt fullstendig usannsynlig). MASSE lykke til!! Håper virkelig at ting vil ordne seg til det beste for deg.
Gjest Skrevet 19. januar 2011 #3 Skrevet 19. januar 2011 Du har min fulle medfølelse, har hatt noen innlegg her hvor jeg har hatt sterk "angst" for å være gravid til tross for sterilisering. Har ikke hatt samme problemer som deg unntatt vanskelige fødsler. Er blitt gravid 3 ganger på "første forsøk". Tankene som slår meg her er jo ønsker du flere barn? Men er redd for fødselen/graviditeten om noe går galt? Eller er det slik at du ikke vil ha flere barn uansett? Jeg føler jo at i mitt tilfelle ville jeg hatt problemer med abort fordi jeg innerst inne ønsker meg ett barn. Men jeg tørr ikke ta sjansgen på å utsette meg selv, de barna jeg har fra før for det. Men hadde jeg ikke ønsket barn, så hadde jeg ikke att problem med å tatt abort i ett slik tilfelle. Har ikke så mange trøstende ord å komme med kanskje. Men ønsker deg virkelig lykke til og håper det går bra med deg uansett.
Gjest Skrevet 19. januar 2011 #4 Skrevet 19. januar 2011 Oj! For en situasjon. Enda godt du tok en test da, jeg hadde nok aldri tenkt på å teste meg i ditt ståsted. Jeg ville i hvert fall bestilt time hos legen på dagen for å virkelig få stadfestet graviditeten, for jeg hadde ikke trodd det tror jeg. Hva dere skal velge må bli opp til dere. Det er et valg bare dere kan finne ut av. Trøsteklemmer fra
lille sprelle Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 OI! Det der er min store skrekk. Bruker spiral selv og jeg tror ikke jeg tåler et svangerskap til. Jeg vil bare si at jeg føler med dere og det valget dere nå er nødt til å ta! Hvis dere velger å beholde (det tror jeg kanskje jeg hadde gjort, men vet jo ikke), så anbefaler jeg dere å ha tett kontakt med sykehuset fra et tidlig stadium for oppfølging. Det er også helt greit å sende en klage til sykehuset som steriliserte, samt et krav til norsk pasientskadeerstatning....
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Hmmmm. Jeg ville kjapt tatt kontakt med sykehuset, for det som gjerne skjer når man blir gravid etter man er sterilisert er at man blir gravid utenfor livmoren og det kan være farlig. Graviditetstest vil slå ut. Kjenner selv ei som har blitt gravid 3 ganger etter sterilisering og ALLTID utenfor livmoren. Er forsiktig når jeg sier det jeg nå sier, men tror ikke man kan fullføre en graviditet når man er sterilisert, blir kun utenfor livmor. Det er det jeg har hørt iallefall fra hun jeg kjenner som har opplevd dette 3 ganger. Hold oss oppdatert da:) en stor klem til deg:)
Bettybu Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 Ikkje noen god situasjon dette, men klage til norsk pasientskade erstatning hørest litt "feil" ut!!
Fire småtroll Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Uff, du har virkelig min medfølelse! Jeg har selv fire barn og er sterilisert, har hatt særdeles tøffe svangerskap og fødsler så å få en unge til er uaktuelt. Hadde jeg likevel blitt gravid hadde jeg hatt store problemer med å ta abort, er jo et lite barn det er snakk om... Når man blir sterilisert har man den sikreste formen for prevensjon som finnes, men den er faktisk ikke 100% sikker. Noen ytterst få har en kropp som er mer en gjennomsnittet flink til å reparere seg selv og da kan den lage en ny vei fra eggestokk til eggeleder, da vil egget komme ned til livmoren og svangerskapet kan gjennomføres. Dette skjedde min mamma da jeg var 15 år gammel, så det vet jeg med sikkerhet. Ingen grunn til å kontakte norsk pasientskadeerstatning, denne lille feilprosenten er innenfor normalen og regnes ikke som feilbehandling av sykehuset. Siden jeg selv er veldig fruktbar har jeg vurdert å kreve mannen sterilisert også, jeg stoler ikke helt på min egen sterilisering og har hjertet i halsen hver gang jeg er en dag forsinket med mensen. Som sagt føler jeg virkelig med deg, du må jo bare ringe gynekologen din så du får tatt en innvendig ul. Så må dere bestemme dere om dere kan beholde. Du mister ikke min respekt om du velger å avbryte, det er det jeg tenker at jeg ville gjort. Men når det kommer til stykket tror jeg ikke jeg hadde klart det likevel. Prøver å sende deg litt ekstra styrke, for det blir nok vanskelig både psykisk og fysisk den nærmeste tiden uansett hva dere bestemmer dere for. Masse lykke til!
Feliz31 Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2011 tusen takk alle sammen for responsen. Det har gått noen dager nå, og jeg har vært hos fastlegen samt sykehuset. Alle har synes at situasjonen har vært spesiell. Det har vært noen tunge dager, vi har slitt med valget om å ta bort eller beholde. Hadde noen kunnet garantere meg et greit sv skap, hadde vi ikke vært i tvil, da hadde vi tatt imot. Men, med våre forutsetninger, så er ikke det realistisk. Ifht om det er utenforliggende, så håpet vi nesten på det, fordi da hadde jeg ikke hatt noe valg. Før de fikk sjekket ut det, så begynte jeg å blø. Så nå tror sykehuset at det var en spontanabort. Skal på kontroll igjen mandag som kan bekrefte dette. uansett, så er jeg ikke steril nok, og det vil bli et tema hos legen på mandag slik at vi slipper å komme opp i denne situasjonen igjen. Mannen min er villig til å snitte seg han også, og mulig jeg bør sette inn en spiral i tillegg. Vi får se. Om det å bli gravid etter sterilisering,så sier de jo at kroppen kan gro seg til. Rart at jeg skulle være den ene prosenten det skjer hos. Ifht erstatning og slikt, så er ikke det noe tema. MEN at situasjoen har vært meget belastende, det kan man trygt si
meg & to små vampyrer Skrevet 22. januar 2011 #10 Skrevet 22. januar 2011 Uff, så grusomt. Det er jo en grunn til at man sterilsierer seg... Håper det går bra med deg og mannen din.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 22. januar 2011 #11 Skrevet 22. januar 2011 Hei du:) så "bra" at det kanskje har ordnet seg selv. Skjønner at du har vært igjennom en tøff periode, så kanskje det var greit at det har eventuelt har ordnet seg selv så slipper dere å ta ett vanskelig valg! vil bare gi deg en stor klem og ønske deg lykke til hos legen:)
Feliz31 Skrevet 22. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 22. januar 2011 ja, det er ikke tvil om at dette har vært slitsomt og vanskelig. Vondt også, men vi er egentlige glade for at det gikk som det gikk. Blir spennende å høre hva legen på sykehuset sier på mandag uansett. Han som foretok steriliseringen var på vakt da vi var der, og gynekologen som behandlet oss, skulle gi han tilbakemelding Husker nemlig at jeg sa i keisersnittrus at dersom jeg kom tilbake til barselavd igjen skulle jeg holde han delvis personlig ansvarlig... og se hva som faktisk skjedde.. takk for fine og varme tanker og ord damer! Dibdamer er supre
Gjest Skrevet 22. januar 2011 #13 Skrevet 22. januar 2011 jeg steriliserte meg under siste ks, og det siste legen gjorde før han gikk var å titte over forhenget og si at jeg måtte ta en test om jeg noen gang fikk uteblivende mens, fordi det alltid kan være fare for at eggene lager seg ny vei og at kroppen "reparerer" seg selv. så sterilisering er desverre ikke alltid 100%, men som oftest, så man kan heller ikke klage til sykehuset om man er så uheldig å ha blitt gravid etter en sterilisering! jeg har også litt lik situasjon som deg hi ifht tidligere svangerskap og ville aldri klart en graviditet til, så jeg skjønner du sliter med ett valg og "håper" for din del at du nå slipper å ta det tunge valget. masse lykke til!!
Saftsuse 84 Skrevet 22. januar 2011 #14 Skrevet 22. januar 2011 Mange klemmer og varme tanker sendes til deg og din mann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå