Gå til innhold

er det noken som har tatt 3-4 ks eller født vaginalt etter 2 snitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hatt to haste ks, og nr tre ble planlagt ks. De anbefaler ikke vaginal fødsel etter to ks, pga at de er redde for at livmoren revner ved rier, livmorveggen er skjør med flere arr.

Så skal jeg ha nr fire i sept, blir jo ks det også. Men det er veldig individuelt om en kan ha Flere ks, alt etter hvordan arrvevet er, noen blir ikke anb mer enn to, mens andre får klarsignal etter både tre og fire.

Lykke til

Jeg har hatt tre ks, og fikk ingen info om at jeg ikke burde få flere barn. (Skal ikke ha flere, så jeg spurte ikke spesielt om dette....) Går ut i fra at det da går fint med nr 4....

Elles fikk jeg velge om jeg ha ks eller føde vaginalt tredje gangen. (Altså vaginal fødsel etter to ks - Haukeland).

tusen takk for svar.kor lenge siden er det du fekk tilbud om å fø vaginalt etter 2 snittet da?

sa dei noke om risikoen for komlikasjoner i svangerskapet eller under fødsel?

sa dei noke om at det var fleir på haukeland som hadde født etter 2 snitt og kossen hadde det gått?

• 4 uker senere...

Fikk tilbud om å føde vaginalt sommeren 09.

Legen mente det var liten risiko for komlikasjoner når en skulle føde vaginalt etter to ks. De trodde det var farligere før, en det det faktisk var. Dessuten argumenterte han med at Haukeland hadde den akuttberedskapen som må til. Man han forsto godt mitt valg, altså ks nr 3. Legen sa at flere hadde født vanlig etter 2 ks på haukeland og at det gikk bra.

Annonse

Hei,

Jeg tror det bare er Haukeland hvor man vil få et slikt "tilbud". Vaginalnazistene der slår til igjen! Det virker ikke til at andre (ansvarlige) sykehus vil ta ansvaret ved å anbefale et slikt rissikoprosjekt. Det er nettopp fullført en doktorgradsavhandling på Rikshospitalet hvor man har tatt for seg rissikofaktorer for alvorlige blødninger ved forløsning. Det er jo det man er redd for ved en eventuell ruptur av livmoren. Forsøk på vaginal fødsel etter ett keisersnitt blir her ansett å gi en så stor økning i rissiko for alvorlig blødning at det går langt i å antydes at man heller bør gå rett på keisersnitt neste gang. Skulle det gå galt rissikerer du å miste livmoren. Ender det opp med snitt blir det et hastesnitt, noe som gir en betydelig økning i faren for komplikasjoner.

Jeg ville uansett ikke stolt på Haukeland når det gjaldt dette (hvis det er dit du skal da). Ta nå i hvertfall en telefon feks til Rikshospitalet og snakk med noen der først

Det er jo normalt svært vanskelig å få innvilget ks på Haukeland bla pga en liten økning i rissiko for blødning (den er ikke stor) ved planlagt ks. Det burde jo ikke være noe problem heretter siden de har så god akuttberedskap at de tillater vaginalfødsel etter to ks (sarkastisk ment).

Hei,

Var ikke meningen å skremme deg men jeg ble så inderlig provosert over Haukeland som bryter loven og nekter gravide som har krav på planlagt ks (fødselsangst, seteleie etc) dette, i hovedsak begrunnet med den "økte" rissikoen de mener er forbundet med inngrepet.Store blødninger er jo den alvorlige komplikasjonen av betydning ved et ks (forekommer meget sjeldent uansett), noe de ikke nøler med å trekke frem og da er det rett og slett helt vanvittig at man anbefales en vaginal fødsel etter 2 ks fordi de har så god akuttberedskap at det er i orden om det går "åt skogen". Konsekvensene dersom livmoren revner kan være fatale for både mor og barn og komplikasjonsraten øker betydelig ved hastesnitt kontra planlagt. Med tanke på resultatene fra doktorgradsavhandlingen på Rikshospitalet så sitter jo fyren på Haukeland og lyver når han sier at dette er ganske så ukomplisert. Ja, det er sikkert flere som har klart å føde vaginalt etter 2 ks men det er en økt rissiko for alvorlige blødninger. Rundt 99,5 % av de som tar planlagt ks får IKKE alvorlige blødninger og allikevel så er det nermest umulig å få innvilget ks på Haukeland med begrunnelse økt komplikasjonsfare (hvorav store blødninger er den hyppigste alvorlige komplikasjonen). Ingen midler skys for å få igennom en vaginal fødsel tydeligvis. Etter tidligere ks er faren for ruptur av livmoren 8 ganger høyere dersom man prøver vaginal fødsel sammenlignet med planlagt ks. Nå er det jo ikke slik at det er umulig for deg å føde vaginalt, det er ikke det jeg mener, men velg nå i det minste et sykehus som gir deg balansert informasjon så du er trygg på at du velger rett! lykke til og hold oss oppdaterte da!!

Hei igjen,neida,du skremmer ikkje meg.synest bare det er flott å høyre slike ting..eg har sjølv høyrt dette om haukeland.har og snakket med jordmødre rundt om i landet..noken seier det er livs farlig å fø vaginalt etter 2 snitt.dei seier det er stor sjangs for at mor og barn dør om livmoren rakner.

Andre seier at det ikkje er noken problem å fø etter 2 snitt i norge for at mann blir passet så godt på..

Synest det er frykteli dumt at leger/jordmødrer ikkje kan være enige..og ihvertfall når det er snakk om ein såpass stor risiko det er med tanke på ruptur.

det er jo svært dumt om mann kun snakker med haukeland og bare får høyre solskinns historier om fødsel etter 2 snitt...men tanke på kva mann risikerer uten å bli opplyst om det!!

hmm,trur eg må undersøke videre eg..men føler at det er ein for stor risiko å ta å fø vaginalt etter to snitt...

men har og høyrt at mangen plasser i utlandet så føder folk etter snitt og at det går bra.og at det var farligere før i tiden..

før fekk vell mann og kun 3 snitt,nå kan en vell eventuelt få fleir vist livmoren ikkje er for tynn

nei,ikkje lett dette her med all informasjonen og ingen seier det samme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...