Gå til innhold

Er det flere som strikker mens dere venter på å bli gravide? :o)


*sommerbris*

Anbefalte innlegg

Ntååh Tieran! Den var nydelig! :-D

 

Jeg har startet på sokkene nå, haha det første jeg måtte gjøre var å google rillestrikk..var visst vanlig strikking det :P Tihi, passer ikke helt inn her sammen med dere drevne strikkedamer jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk takk zassy☆! :)

Er glad i hodeskaller selv som du ser ;) Og liker å sette mitt eget preg på de tingene jeg lager.

 

Den oppskriften jeg linket til, er den jeg har brukt til jakken på første og på siste bildet i albumet mitt! Alt strikkes fram og tilbake på rundpinne i ett stykke, og sys så sammen under armene tilslutt. Tykt garn og tykke pinner, så det er både enkelt og raskt å strikke den. Og den er kjempe fin, og så er det gøy å leke med forskjellige farger. Eskimo (garnet som skal brukes) kommer i alle mulige farger.

Jeg er skikkelig hobbynerd, og kunne ha bosatt meg i en Panduro butikk, eller garnbutikk :P

 

Gleder meg stort til å beg å strikke plagg til eget nurk og ikke bare for å gi bort :D

 

Bare å spørre i vei, og send gjerne PM om det skulle være noe du lurer på ang strikking! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duh, ikke putt meg i den kategorien i hvert fall..jeg kan bare strikke "rett frem" ;o)

Synes det er vanskelig bare å forstå hva en oppskrift faktisk sier, og har enda ikke kommet så langt i min strikkekarriere at jeg har fulgt en oppskrift.

Men kanskje jeg kan lære nå ;o)

 

 

Ja, den dressen er bare helt herlig! :o)

Den må jeg lagre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Rockespire! Den jakka fikk jeg skikkelig lyst til å strikke! Jeg bruker også garnstudio mye, og syns det er en super side. Men har veldig lyst på "myk start" boka også!

 

Zassy, hvordan går det med sokkene? Har strikket flere par, men surret ganske mye med den første sokken!!! Bare å spørre når du lurer på noe, så skal jeg prøve å forklare så godt jeg kan :)

 

Tieran: du kan jo prøve sokkene. Eller så blir du sikkert mester når du har fått boka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Babysyk85! :)

Den jakken er veldig fin!

Jeg har såvidt sett den "myk start" boka, men skjønner jo at den er verdt både en og to titt til ;)

Man finner liksom det meste på garnstudio, og så er jo dropsgarnet så billig (meste av det). Jeg har haugevis med garn liggende her som venter på å bli til noe fint, men er for øyeblikket opptatt med mitt største prosjekt sålangt.. mariusgenser! Mye prøving og feiling, men nå ser det ut til å bli bra. Strikker til fadderbarnet mitt, og er han heldig får han den før vintern er over :P

 

 

Tieran; Den nissedrakten er supersøt! Bare vet at jeg blir nødt til å prøve meg på en sånn når spiren endelig sitter... er vi heldig kan vi begge strikke en sånn allerede til jul ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tieran hehe skal ikke putte deg i den kategorien da ;) Godt vi er flere som ikke er vant til mønster, kanskje vi blir DE storstrikkerne til slutt! :)

 

Babysyk85 jo går bra foreløpig, sovnet fra det hele i sta, hehe, men skal fortsette nå, synes det ser greit ut foreløpig å strikke 12 cm, skal si hvis jeg sliter etter det :P

 

Rockespire: Nå fikk jeg virkelig lyst å prøve å lage den jakken, står at det skal brukes rundpinne 60 cm nr 8, jeg har en på 60 cm som står nr 4 på..er det feil da eller er det bare fordi det er fra et annet merke? Kan jeg bruke den eller må jeg kjøpe ny? Har to rundpinner, en 60 cm nr 4 og en 80 cm 3,5 mm.

 

Da skal jeg prøve videre på sokkene og prøve å holde meg våken :P Kaster av første maske på hver runde jeg, har hørt at da blir kanten rett og fin, men vet ikke om det egentlig skal gjøres med disse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy: Du vet at du skal strikke bare de 10 midterste maskene på de siste 4 cm? Jeg pleier bare å feste de andre maskene på to trådstumper imens. Hva slags garn har du valgt, og hvilken farge? Tenkte jeg kunne svare på pinnespm ditt: nr 8, 4 og 3,5 står for tykkelsen på pinnene, så du må nok kjøpe ny :( Men du får nok bruk for den flere ganger! :) Har også hørt at man kan kaste av første maske. Jeg gjør det ikke, bare fordi jeg ikke er vant til å gjøre det, men tror man kan gjøre det på alle strikkearbeider.

 

Til dere som både har nøstebarnboka og myk start; hvilken bok ville dere kjøpt hvis dere bare skulle kjøpt en? Er det mye likt i de sånn at man klarer seg med bare en eller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah da har jeg strikket en sokk :-D men resultatet..heeehe, ble ikke akkurat som på bilde for å si det sånn :P Vet ikke hva som ble feil, men ble liksom ingen "fot" mer bare en sokk eller pose som gikk rett ned på en måte, når jeg strikket kun de 10 midterste maskene tok jeg de andre maskene på en rundpinne i mens, men det ble to hull mellom de 10 maskene og de andre når jeg var ferdig, selv om jeg prøvde å strikke så stramt til jeg kunne etterpå :/ Hva gjorde jeg feil? Jeg kastet av første maske men tror det var unødvendig ettersom det skulle sys sammen etterpå så kanten ble jo ikke å vises uansett. Takk for svar om pinnene :) Litt kjedelig å ha brukt en hel kveld på å lage noe og så ble det så som så, hehe, men men, bedre lykke på neste sokk, for jeg kan jo ikke gi meg før jeg får det til! Bare vet ikke helt hva jeg gjorde feil :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ikke noe ekspert på å finne strikkefeil egentlig. Kanskje du kan få tatt et bilde av den og legge ut? Trenger jo ikke ha bilde liggende i evigheter hvis ikke du vil det ;) Skjønner ikke helt hva som har gått feil. Kjedelig da, når du har vært så flink!! Kan jo hende du har gjort en feil som du ikke gjør på sokk 2. Ellers får du bare gå gjennom oppskriften og se om du kanskje har glemt noe.

Jeg får også 2 små hull i sokkene, sikkert vanskelig å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut bilde zassy, så vi får se! Ikke noe ekspert jeg heller, men lettere å se på at bilde enn å få det forklart. Strikking er en vitenskap! Ikke noe å tulle med! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy; jeg syns den sokkeoppskriften var veldig dårlig forklart så jeg titta litt rundt og har, etter litt surfing, forsøkt å skrive oppskriften litt mer detaljert, kanskje det hjelper deg å finne ut hva du har gjort feil? :)

 

Str: 0/3- (3/6)mndr

Ca 40 gram babyull,alpakka,regia eller annet tynt garn

Pinne nr 2 eller 2,5 (det du vanligvis bruker på babyull)

 

Steg 1; Legg opp 34(36) masker og strikk rillestrikk 8 (9)cm. Dette er skaftet på sokken.

 

Steg 2; Sett de 12(13) første og de 12(13) siste maskene på en tråd og strikk så kun over de midterste 10 maskene til arb måler 12 (14) cm

Dette blir oppå foten på sokken.

 

Steg 3;Strikk opp 12(14) masker på hver side av fotlappen (se video her; http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=58&sort=2&thumbnails=on )

 

Sett 4; Sett så de 12(13) maskene fra steg 2 tilbake på pinnen

 

Steg 5; Strikk 12 pinner med alle maskene. Dette blir kanten rundt foten.

 

Steg 6; Nå skal du starte avfelling under foten Strikk over de 10 midterste maskene men på slutten av hver omg strikker du den 10 masken sammen med sidemasken. Fortsett slik med å strikke to masker sammen hver omgang til det kun gjenstår 4 masker i hver side i tillegg til de 10 midtmaskene. (Se video her; http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=14&sort=2&thumbnails=on )

 

Steg 7; Fell av (se videro her; http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=15&sort=2&thumbnails=on ) og sy pent sammen (se sammensying her; http://ullenteventyr.blogspot.com/2009/09/sammensying-av-babysokkene.html) Brett skaftet på sokken ned.

 

Siden du sier det ser ut som en pose mer enn som en sokk, kan det høres ut som du har glemt enten å strikke opp nye masker langs kanten, eller å felle av under foten. :)

 

Håper det var til litt hjelp i allefall, og at neste sokk går strålende! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åh,dere er flinke...! hva skal jeg gjøre da,som kun har prøvd å strikke en gang for mange år siden,og ikke fikk det til... ;) men jeg har SÅ lyst til å lære meg det.. men hvordan ? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg anbefale deg å ta en titt på Garnstudio.no sine sider. Der finner du instruksjonsvideo på all grunnleggende.

Og så er det å finne et enkelt mønster å starte med. F.eks sokken som flere over her har prøvd seg på, eller en "djevellue"/"hjalmarlue"; http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s9&d_id=19〈=no

 

Eller et skjerf om man ønsker det enda enklere i starten. Du finner mange fine oppskrifter på garnstudio til både store og små i alle mulige vanskelighetsgrader.

 

Ellers anbefaler flere her boka "En myk start" eller "Strikk til Nøstebarn"; https://nostebarn.no/wp/produkt/Strikkeoppskrifter-okologisk-Strikkegarn-Ullgarn-Merinoull-Garn-Lanolingarn/Oppskriftsbok/. Den første skal visst vært ypperlig for nybegynnere; http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1803277

 

Lykke til, og spørr gjerne om du lurer på noe hvis du prøver deg på strikking! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) men ja,jeg lurer på noe..hehe... jeg skjønte jo ikke halvparten av det som stod på den første linken.. aner ikke hvordan jeg legger opp masker en gang.

 

og den boka,Myk start.. det var opp til ett år så jeg. så tror jeg dropper den da,siden lille er 1,5 år. eller? hehe... jeg vil gjerne strikke til ungen jeg har først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der fant jeg en strikkeskole ja,på garnstudio.no.. hehe...sjekker ut den jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er Rockespire! Bøyer meg i garnet ;) Det med å plukke opp masker har jeg ikke sett video på. Jeg stakk bare pinnen inni kanten, men da blir ikke sokken like fin i sidene! Gleder meg til å prøve det på neste sokkepar. De er vel i enkleste laget for deg men jeg syns de er så utrolig søte! Har variert med å strikke ribb i skaftet.

 

Enig med deg ang tipsene. Eller kanskje man kjenner noen som strikker som kan lære bort. Eller i en garnbutikk? Ihvertfall så tror jeg det er viktig å strikke noe man har lyst til, da blir man mye mer ivrig på å bli ferdig, og det er viktig i begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamsen til AT:) *prøver igjen*;

Ahh,... skjønner at du vil strikke til ungen du allerede har ;) Der er mange fine oppskrifter på garnstudio som ikke er så vanskelig, men kan være lurt å strikke noen prøvelapper først med hjelp av strikkeskolen sånn at du vet hvordan du gjør de forskjellige tingene. Les gjennom oppskriften på det du vil strikke før du starter og finn ut av de forkortelser/forklaringer du ikke skjønner før du begynner så unngår du irriterende feil mens du holder på. :) Ellers er der nok garantert gode bøker på å lære å strikke i bokhandlen hvis du søker litt rundt på nett eller går i en bokhandel å spør. :)

 

Babysyk85: Tusen takk! :) Helt enig med deg at man burde velge noe man har lyst til å strikke, men også være forsiktig at det ikke er for avansert. Å bli sittende å plages er like demotiverende! :) Er garantert noen i en garnbutikk som kan være behjelpelig med å forstå mønsterlesing, eller om man står fast med noe! :)

 

Jeg syns de sokkene er kjempesøte, og så kan man jo variere dem med alle mulige farger og kvaliteter, og mønsterstrikk om man vil! Har sett en variant hvor de er laget som Converse-sko.. kjempekule! :D Med snøring og greier som pynt.

De videoene på garnstudio er gull! Har måttet ty til dem flere ganger når jeg har holdt på med et eller annet prosjekt! :D Nå gleder jeg meg bare til jeg er ferdig med Marius-genseren sånn at jeg kan fortsette på prosjekt "Kjole-til-megselv"; http://todamer.no/?pageID=5&imgID=9968&itemID=9829&cPageID=207

Syns den var så morsom at jeg bare MÅ prøve å strikke den. Har kommet igang, men er langt fra ferdig. Og fargevalget mitt er liiiitt anderledes, men fremdeles i sterke fager! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råkul kjole, Rockespire! :o)

Så flink du er som setter i gang slike prosjekter :o)

 

Jeg begynte med en ullbukse til meg selv for mange år siden. Brukte bare rundpinne, ikke tatt av eller lagt av noen masker, og med striper i mange farger ;o)

Er ferdig med det ene beinet og tror jeg begynte på det andre..Men så hadde jeg ingen anelse om hva jeg skulle gjøre når jeg hadde strikket to bein, så har lagt hele prosjektet på hylla (+ mangel på videre motivasjon da).

Men jeg kunne tenkt meg ullbukse igjen, synes det både er kult og praktisk ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan jeg legger ut bilde egentlig, virker så avansert.. :P

 

Rockespire, takk for mer detaljert beskrivelse, jeg la ikke opp noen masker ved kanten i det hele tatt!! :-O Hvor sto det?? Hehe, det kan forklare noe ja. Men lurer fortsatt litt på hvordan man kan unngå å få de hullene, for når man har strikket bare de 10 maskene i midten og hekter på de 12 på hver side igjen, og så skal strikke en vanlig pinne, så blir det jo et "mellomrom" akkurat mellom den 12. masken og starten på de "10-maskene" på hver side, hvis du skjønner? Gjør jeg noe galt her også? Får se om jeg tar fatt på en ny en i kveld :)

 

Lurte også på, den jakken som du la link til som jeg fikk lyst å strikke, den med eskimogarn og pinne 60 nr 8, hehe, går det an å lage den mindre? Synes jeg så det sto fra 2-3 år? Vært koselig å laget en liten babyjakke egentlig :)

 

Har du eller noen andre tips til et fint og relativt enkelt babyteppe? Og hvilket garn er best? :) Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tieran;

Kanskjer du finner motivasjon og inspirasjon til å prøve deg igjen når du får oppskriften? http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=103&d_id=23〈=no :D

 

zassy☆;

Hullene vil nok bli mindre synlige når du plukker opp nye masker langs kanten før du setter tilbake de 12 sidemaskene ;) Maskene du plukker opp langs kanten er det som danner sidene av foten, slik at sokken får en "Sko form". :)

 

Jakken kan lages i følgende str; 1/3mnd - 6/9 mnd - 12/18 mnd (2 – 3/4) år. :D

Teppe kan du strikke i alle mulige garntyper, str, farger. Er vel egentlig bare din egen fantasi som setter grenser. Gjør et søk på Garnstudio.no så får du opp mange forskjellige oppskrifter. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjempelyst til å strikke babysokker til min fremtidige baby nå:) Må bare bli ferdig med islenderen til min kjære mann...holder på med avfelling til hals, så ikke lenge igjen:S Tror jeg må ta et tak i morgen, skal ikke på jobb da:) Blir vel strikking og surfing her inne da tenker jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Rockespire :o)

Men foreløpig sier det bråstopp når jeg ser en oppskrift, hehe.

Må lære meg å tyde slikt først ;o)

 

Men...en dag skal jeg få det til ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, så Rockespire hvis jeg skjønner deg rett, så skal jeg lage 12 masker på hver side av den "10 masker lappen" og da blir det altså de ti pluss 12 på hver side, PLUSS de gamle tolv på hver side som skal på pinnen igjen? Er det rett? Så det blir plutselig 58 masker tilsammen da? men går det an egentlig..skjønner det ikke helt jeg..det man legger opp på sidene, skal de egentlig på samme pinne som de 10? Det går jo ikke an..eller skal det bare strikkes der alene og felles av alene?? Hjelp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...