Gå til innhold

Kan noen av dere snille damer hjelpe meg litt ang oksestek i gryte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage oksestek i dag. Har fått oppskrift (fått det forklart over tlf av min mormor)

Hun sa jeg skulle brune den i stekepanne og så lage brun saus og ha gulrøtter, løk osv oppi og koke steika i dette. Det eg lurer på er, blir ikke sausen veldig tykk da? og hvor mye saus skal den koke i? Leste en plass der det var med vin og buljong, og der var det bare 2 dl den kokte i, men blir litt annerledes hvis jeg skal koke den i saus. Leste en annen plass at væska skulle dekke steika:S men det blir vel feil? ganske forvirra her nå, og at jeg ikke har steke termometer gjør meg bare enda mer forvirra over hvordan dette skal gå hehe. Har mest lyst å lage i gryte enn i stekeovn. Vet noen hvor lang tid det tar å koke steiken i gryta (2,3 kg)? Hvor mye saus/væske?

Hvis ikke får jeg bare brune den å hive den i ovnen å håpe på det beste, siden det virker enklere. Vet dere da eventuelt hvor lenge den ca må stå i ovnen? Har såå lite lyst å skjære i den for å sjekke. Vet jeg burde hatt termometer:( Takker så mye for svar

Skrevet

vi har elg steka i ovnen skal lang steke den så den blir mør... vi har den i stekepose med gulrøtter og løk, vi siler den krafta som blir i steke posen og lager saus av den krafte til slutt.... har termomteter og regner med den skal stå ca 3 timer...... på hundre grader...

men ring mormor igjen da vel og dobbelt sjekk, mange måter og teknikker vettu:)

lykketil og godt nytt år:)

Skrevet

Takk for svar:) jeg snakka med ei veninne og bestemte meg for å ta den i ovnen et par timer på 200 gr:) så sjekke hvordan den ligger an:) Så håper det går fint da:) godt nytt år til deg og:)

Skrevet

brun den først, stek på 200 grader, ca 1 time pr kg.

Jeg er litt fan av å langtidssteke for å få den mer saftig, men det er jo smak og behag. Er steka tykk?

Og vil du ha den litt rosa i midten eller helt gjennomstekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...