Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg vet at sjansene for å bli gravid øker med en normalvektig kropp. Noen klinikker vil ikke engang gi deg forsøk om du ikke først går ned i vekt.

Jeg har selv en god del kilo til overs - både foran og bak... :) Er det noen Danmarksfarere som også har hatt det utgangspunktet, men likevel har lykkes i drømmen om en liten spire?

Jeg ser jo venner og bekjente med like mange og flere kilo til overs som går rundt med struttende gravidmager.

Jeg har helt jevne 27-28 dagers sykluser med EL hver måned. Jeg har inntrykk av at det er det som er problemet for de overvektige som sliter, at hormonene og dermed syklusene er ujevne og usikre, eller...?

Hverken gynekologen eller CFC har kommentert vekten min, men jeg vet at det er ganske mye som skulle vært borte.. Er ikke snakk om 3-4 jålekilo ;)

Å få av seg noen kilo er jaggu ikke så enkelt som man skulle tro...

Fortsetter under...

Hovedårsaken til at de overvektige har en tendens til å slite med å bli gravid, er pga vekten/fettet klusser til hormonsystemet. Selv er jeg ganske overvektig, men ingenting galt med meg hormonmessig osv, er frisk som en fisk når det gjelder fertilitet. Jeg har hørt med min egen gynekolog såvel som Svend Lindenberg, og begge sa at om man er så heldig å ikke ha problemer som følge av overvekt, så har man like gode sjanser som alle andre friske damer til å bli gravid. Som sagt så har jeg normale hormonverdier, ingen PCO eller endometriose, syklus på 28 dager og alltid eggløsning, fått ut flotte egg på begge IVF forsøkene, og satt inn av topp kvalitet. Så lenge alt er slik som det, så har overvekten ingenting å si. Det eneste jeg trenger hjelp til, er å dempe immunforsvaret pga autoimmun sykdom, så jeg fikk medrol denne gang.

Takk for oppmuntrende og positive svar! :)

Jeg håper jo at mine jevne sykluser og månedlige eggløsninger på helt rette dagen betyr at vekta mi ikke har noe å si. Skal ta blodprøver for å sjekke hormoner nå den kommende måneden (rakk bare en runde prøver på 13. dagen etter gyn. sitt ønske før jeg hadde mitt første forsøk, og svaret på de var helt fine). Er det utifra disse blodprøvene man kan påvise PCO også? Og hvordan finner man ut om man har endometriose? (Enda en ny ting jeg ikke har hørt om før...).

Litt usikker, men tror PCOS kan påvises med ultralyd og blodprøver, begge behøves for å kartlegge det.

Endometriose:

symptomer på endometriose er smerter langt inne i skjeden ved samleie, og smertefulle og voldsomme menstruasjonsblødninger. Sykdommen innebærer alltid en risiko for at kvinnen får fertilitetsproblemer ettersom egglederne pga. arrvev kan bli blokkerte.

Celleansamlinger kan påvises ved en gynekologisk undersøkelse. Diagnosen gis imidlertid vanligvis først etter at det er foretatt en kikkhullsundersøkelse (laparoskopiundersøkelse).

Gynekologen tok ultralyd da jeg var der, og regner med han så etter andre ting enn bare follikler. HÅPER hvertfall det, hehe...

Han skal sende meg en henvisning så jeg får sjekket om egglederne er åpne, så håper det utelukker endometriose også. Har kraftige og smertefulle menstruasjoner, men opplever ikke smerte ved samleie. Huff... Er veldig mye å bli engstelig for og tenke på rundt dette merker jeg.

Annonse

Jeg kan ikke gi deg svaret da jeg ikke har lyktes selv, men i prosessen (hatt 4 ins iløpet av 4-5mnd) gikk jeg opp en hel del i vekt. Er noe med det der at når en håper magen skal bli stor så gjør en alt for å få det til... Var overvektig når jeg begynte prosessen og jeg tror iallfall ikke at jeg økte sjansene mine med å gå opp mer iallfall... Så nå holder jeg på å gå ned igjen (skal ned 20kg) før jeg reiser på nytt for å se om det kan hjelpe. Jeg har testet alt jeg vet som kan testes og alt er ok, men jeg blir bare ikke gravid..

Men samtidig så ser jo jeg og mange som er mye større enn meg som blir gravid bare en mann ser på de, så aner faktisk ikke hvordan det der henger sammen...

Ønsker deg uansett masse lykke til og håper du fort blir gravid! :)

Hehe, ja.. Jeg ser også de som er mye større enn meg som blir gravid bare en mann ser på de. Og det gir jo meg og kiloene mine litt håp da...

Jeg burde nok også gått ned en 20 kilo, men jeg vet hvor vanskelig det er. Og hvor utålmodig jeg er på å få en liten spire på plass...

Kan jeg spørre hvilken klinikk du har brukt? Av det jeg har lest har CFC og Stork veldig forskjell på når i syklusen de inseminerer. Opptil et døgn kan det skille, og har sett de som ikke lyktes hos Stork få full klaff med én gang hos CFC og motsatt. Hadde jeg gått til Stork skulle jeg vært inseminert nesten et døgn før CFC gjorde det. Jeg har bare hatt et forsøk, men om jeg (mot all formodning!) får flere negative resultat hos CFC tror jeg at jeg av den grunn vil prøve Stork. Om alle tester og prøver er okei så trenger det ikke være større problem som ligger til grunn for negative resultat :)

Ønsker deg hvertfall lykke til med både tap av kilo og videre forsøk på en liten en.. :)

Jeg er masse overvektig, og tok dette opp i forkant av forsøk. Fikk vite at dersom jeg hadde regelmessig syklus, så skulle det ikke ha noe å si. Et svangerskap kunne bli tyngre, siden man har en del ekstra, men så er man jo vant til "det ekstra".

Jeg har hatt IVF pga tette eggledere, og fikk ut 2 flotte egg, som begge ble befruktet, og begge delte seg normalt. Og begge to ville visst bo der inne ;) Så jeg har iallefall ikke problemer med å bli gravid.

Kontroll i går viste normalt blodtrykk, supert blodsukker, bra blodprosent, ikke sukker eller egghvite i urinen ++ Har gått ned 2 kg til nå, og håper å ikke gå opp så alt for mye, selv med tvillinger.

Lykke til!

Så utrolig fint å høre :) Jeg elsker solskinnshistoriene her inne, og tvillingene dine er så absolutt en av de - gratulerer så mye :)

Er også fint å høre at vekten din ikke har noe å si mtp fertilitet, og at alt var tipp topp på kontroll. Jeg tror nok kanskje at det går mest på om man er "frisk og rask", og det kan man være selv med noen kilo til overs. Da velger jeg å høre på dere, og ikke alt jeg leser og har hørt gjennom andre ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...