Gå til innhold

10 ukers ulønnet permisjon etter 46 uker med 100% - spørsmål


Februarmamma 2011 og 14?

Anbefalte innlegg

(Kopi av innleggi 3. trimester)

 

Satt akkurat og regnet på dette og fant ut at dette var det smarteste - (særlig hvis den som tjener minst tar den ulønnede delen )så står det plutselig på forsiden her :-)

 

Jeg tjener en del mere en mannen min, og vi vil spare 60.000 i inntektstap hvis han tar 10 uker ulønnet perm, mot om vi valgte 80% i 56 uker. (Vi ville spare ca 30.000 hvis jeg var den som gjorde det.)

 

Nå lurer jeg på:

 

1) Siden man har RETT på inntil et års ulønnet permisjon hver som følger direkte etter stønadsperioden- Har man rett til å ta ulønnet permisjon 1 dag/uke i 50 uker f eks? Eller er man avhengig arbeidsgivers velvilje for å få til det?

 

2)Dersom jeg vil ta en del av den ulønnede permisjonen - må jeg gjøre det i direkte forlengelse av min del før far slipper til?

 

Utrolig forlokkende å kunne ha en dag i uka sammen med barnet fra 1 til 2 års alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke rett til å ta ulønnet permisjon som delvis permisjon nei. Man har krav på inntil 1 års ulønnet permisjon iht arbeidsmiljøloven § 12-4 annet ledd. Her har ikke arbeidsgiver noe valg, så fremt det er direkte etter stønadsperioden.

 

Delvis permisjon reguleres av § 12-6. Den henviser kun til første ledd i § 12-5. Det vil si at når du vil ha delvis ulønnet permisjon er det opp til arbeidsgiver, og det reguleres av § 10-2 fjerde ledd. Med barn under 12 år regnes man for å oppfylle vilkårene for å få permisjon, men ikke dersom det er til vesentlig ulempe for bedriften.

 

Her er bestemmelsene:

§ 12-5. Foreldrepermisjon

 

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

 

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

 

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd.

 

(4) Adoptivforeldre og fosterforeldre har rett til permisjon etter paragrafen her når omsorgen for barnet overtas. Det samme gjelder arbeidstaker som har eller får tildelt foreldreansvar når den andre av foreldrene dør, og som har hatt mindre enn vanlig samvær med barnet. Retten til permisjon gjelder ikke ved stebarnsadopsjon eller hvis barnet er over 15 år.

 

§ 12-6. Delvis permisjon

 

(1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon.

 

§ 10-2. Arbeidstidsordninger

 

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med personalansvarlige på jobb og de fortalte meg at praktisk talt alle har rett til å benytte seg av §10.2 mens de har små barn. Det skal visst ganske mye til for at arbeidsgiver kan si at redusert arbeidstid er til vesentlig ulempe. Det vil si at vi fint kan bruke "pengene vi sparte" på "100% i 46 uker" til at en av oss jobber redusert i en periode (det tilsvarer faktisk 20 uker eller snaut 2 år med 80% stilling for mannen min).

 

Jeg vil tro at det samme gjelder mange andre som tjener en del mere enn 6G (453.846 kr) og får mellomværende dekket av arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...