Gå til innhold

Trenger svar litt fort! Lærlinger i bhg, telles de med som vanlig bemanning, eller skal de gå oppå den vanlige bemanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, kan de bruke lærlinger som vanlig bemanning?

Skrevet

Det kommer vel an på hvor du er i lærlingetiden.. I begynnelsen skal du gå oppå, men etterhver ta mer ansvar og "være en av bemanningen". Men mener at du har rett på full betaling om du brukes som ekstrahjelp.. Sjekk med de som har ansvar for lærlingekontraktene..

Skrevet

Dette gjelder ikke meg, men bhg minsta går i. Ser de erstatter ansatte med lærlinger. Etter hva jeg har googlet meg fram til, kan jeg ikke se at de har lov til dette.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at lærlinger skal gå "oppå" de andre. Dette gjelder uansett type lærling. De skal aldri jobbe på egenhånd, og skal alltid jobbe under tilsyn.

Vi opplevde nemlig at en rørlegger vi brukte satte igjen lærlingen hos oss, mens han selv dro på annet oppdrag. Det endte med at lærlingen gjorde feil som vi måtte få erstatning og ombygging for...

I vår bhg går lærlingene "oppå", men om de kan erstatte en av de ansatte så lenge det er andre ansatte til stede og følger med dem er jeg usikker på.

Skrevet

i utg.pkt skal lærlinger gå oppå den vanlige bemanningen.

samtidig skal de lengre og lengre ut i læretiden jobbe mer og mer selvstendig.

Skrevet

Hvis du ser lærlingene alene med barna, er de sikkert satt som vikar:)

Skrevet

Det er da ikke noen forskjell på lærlig og vikar sånn prinsipielt ? Så lenge begge er over 18 år da.

Skrevet

I barnehagen vår går lærlingene på toppen av annen bemanning, de har jo en veileder de skal kunne spørre om hjelp/råd osv.

Men en lærling må jo også kunne jobbe selvstendig, så en lærling kan godt ta med seg en liten gruppe barn på en aktivitet alene. De er kanskje på et annet rom, på utsiden e.l. men ikke langt unna veilederen sin.

Av og til ved sykdom har lærlingene blitt brukt som "vikar". De er ikke alene på avdelingen eller har ansvaret alene, men de er en av de tre voksne som skal være tilsede på antall barn isteden for å være den fjerde voksne som blir ekstra om du skjønner. Ser ingen problemer med det jeg da, hvorfor er det et problem?

Skrevet

Lærlinger skal gå på topp i barnehagen - de skal ikke regnes som en del av den vanlige bemanningen. Men etter hvert som de har fått mye erfaring og dersom de selv og veileder mener de er klare for det, kan de iblant få vakter hvor de er litt alene med barna (da er gjerne de ansatte på de andre avdelingene lett tilgjengelige). Men det skal ikke kuttes ned på antallet fast ansatte og erstattes med lærlinger.

Skrevet

Da jeg var lærling i barnehage skulle jeg gå "oppå" de andre men endte jo opp med å ta vakter alene. Men jeg var alene da jeg var støttekontakt, assistent for en gutt med Tourettes og da jeg var lærling på sfo for barn med autisme så den regelen følges nok ikke helt. Men hva er forskjellen på at en lærling brukes som bemanning eller at en annen blir ansatt i jobb som assistent i barnehage?

Skrevet

Klart de kan det, men da skal lærlingen ha vanlig lønn og ikke lærlingelønn - og det skal være ekstra utover lærlingens vanlige stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...