Gå til innhold

hvorfor kjøpe babykurv og vippestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs gravid og har noen spørsmål.

Skjønner ikke hvorfor man skal kjøpe en sånn babykurv. Regner med at det er for at de skal sove i dem, men de vokser vel ut av dem ganske fort. Så dere som har kjøpt eller kjøper babykurv hvorfor kjøper dere dem? Hvorfor ikke bare bruke sprinkelseng?

Så er det vippestol da. Brukes de fra nyfødt alder? Og hva er grunnen til at dere kjøper de?

Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt en enkel mosekurv som kan brukes til soving på dagtid. SPesielt nå om vinteren og det kan bli veldig kaldt ute og det ikke blir trilletur hverdag. Så kan hun være her i stuen hos oss. SKulle gjerne hatt vugge, men ting tar jo plass når man ikke har hus. Skal sove i sprinkelsengen om natten forhåpentligvis. Så jeg vil bare skille mellom hvor hun sover på dagen og natten.

Har ikkje kjøpt vippestol - enda. Får se an behovet. Mange anbefaler det. Kan ta de m på badet, kjøkkenet i de korte periodene av gangen. Så får se :)

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt kurv til noen av mine to barn..

Ser ikke helt poenget siden de vokser ganske raskt ut av den likevel :)

Når det gjelder vippestol,så har jeg ikke brukt det heller på dem.

Det er fordi helsestasjoner og leger anbefaler å ikke bruke de.Så da har jeg hørt på dem.

Har vel sine grunner til at mine barn er såpass tidlig ute motorisk sett også,så jeg kommer ikke til å bruke det på neste heller <3

Skrevet

Vippestor er gull verdt. Feks når man ska spise middag, kan lille babyen sitte i den mens man vipper med benet;) Kan jo stilles inn så den ligger rett, noe de skal når de er veldig små. Skal ikke brukes før babyen er ca 6 uker. Når babyen ikke vil ligge på teppe på gulvet med "sitte" å se litt. Brukte vippestol bare de første mnd egentlig. Skal kjøpe nye vippestol denne gangen også, fpr vi hadde stor glede av den. Må også legge til at barnet mitt også var tidlig ute motorisk sett selv med vippestol;)

Skrevet

Arvet en moseskurv til førstemann, så kommer nok til å bruke den i starten til å sove i på dagtid, i stua. Ellers fungerer vogna like fint, om man likevel har den i nærheten.

Vippestolen var gull verdt for oss. Den vi har kunne legges helt ned, så det er jo ikke sånn at babyen "sitter". Og så snart han begynte å spise var vippestolen en veldig grei base. Og så vippet vi den litt og litt mer opp etter hvert som han ble eldre. Også vippestolen arvet vi, så jeg aner ikke om jeg hadde kjøpt den selv. Men nå som jeg har erfaring med ett barn fra før, så er dette hva jeg tenker... :-)

Skrevet

Vi hadde ikke kurv. Trillet bare vogna inn i stua. Han ble født om våren, så da var det ikke så mye skitt ute. Man kan vel ikke gjøre det om vinteren uten å få vannskade på gulvet ;-)

Neste gang kommer jeg til å kjøpe kurv. Jeg ser nå at det hadde vært greit å hatt da han var liten.

Vippestol hadde vi heller ikke i begynnelsen. Helt til jeg oppdaget hvor genialt det er å ha det. Perfekt når man må gjøre noe mens babyen er våken, f.eks. dusje, spise eller andre ting.. :)

Skrevet

Vi kommer til å bruke kurv som er i familien, brukte den sist gang også, hadde den i stua på dagen og soverommet på natta. Kunne godt ha henne i kurven mens vi spiste middag. Er stativ til, så kan enten ha den på stativet eller rett på gulvet. Fra ca 2mnd la vi henne på babygym hvis hun var våken i middagstida. Regner med det blir det samme nå.

Vippestol klarte vi oss fint uten (hadde nok ikke takket ja hvis jeg var blitt tilbudt å låne, engang) så kommer ikke til å bruke det denne gangen heller. Brukte også vognbagen i stua, kanskje spesielt når vi var i besøk.

Skrevet

jeg hadde ikke moses kurv og kommer ikke til å kjøpe det nå heller, litt fordi jeg mener barn har godt av å sove ute, selvfølgelig da under oppsyn:)

vippestolen var helt fantastisk... vi fikk låne sist, men vi kommer til å ønske oss det til bebisen til jul... har termin i mars,så det er greit å ha ting klart...

vi kunne ikke klart oss uten vippestol, som sagt av de andre her, veldig greit når man skal spise eller dusje eller andre ting... og når man skal begynne med den første grøten eller andre ting er det også greit å ha begge armer fri de første gangene... så den ble flittig brukt....

håper det hjelper med disse svarene...

Skrevet

Babykurv har jeg ikke hørt om. Men vippestol har vært uunnværlig her! Har hatt urolig baby (kolikk og mye urolig etter det også). Ble veldig sliten av å gå og gå og gå med ham for å roe ham, og stå og ta knebøyer hele kveldene. I vippestolen roet han seg alltid, og han fikk til å sove der. Nå senere får han grøt i den (han er for liten til å sitte i babystol), og jeg setter ham der når han er grinete/urolig og ikke vil trøstes i armene. Veldig beroligende for ham å bli vippa (jeg vipper ham med foten). Ikke alle som er like gode, har den fra Babybjörn. For meg har det vært en veldig veldig bra investering.

I tillegg så kan jeg sette ham i den når jeg dusjer, eller må lage mat. Da kan han være ved siden av meg også når jeg ikke kan bære ham.

Hehe, høres ut som om han har sittet i den hele tiden;) Det er selvfølgelig ikke slik, men i mange situasjoner er den gull verd!

Skrevet

Moseskurven min var et skikkelig bomkjøp - syns de er veldig fine, men endte opp med å bruke en lekegrind med hevbar bunn for å føle meg trygg ift hunden. Moseskruven brukes idag som dukkeseng og leke"kasse".. ;)

Vippestolen vi hadde ble heller ikke mye brukt - hun satt/lå ikke noe godt iden - men Babybjørn sin er bedre utformet, så blir nok en sånn neste gang ;)

Skrevet

Vi bruker kurven etter min minste søster, og jeg syns det er utrolig koselig å ha babyen i den i stua mens den er så liten. Dessuten syns jeg kurven er nydelig...er en del av det å ha en nyfødt liten baby i hus. En hvit kurv på hjul med hvit blondegardin over...åh, jeg gleder meg til å pakke den frem igjen. Greit at en lekegrind fungerer jo på nesten samme måten - den ser jeg - men en skikkelig babykurv er jo myyyye myyye nydeligere, da ♥ Babyen skal ikke sover der hver gang, blir jo mye i vogna også eller i sprinkelsenga oppe på soverommet også.

Vi solgte Babybjørn vippestolen etter Emma var ferdig med den, men sånn en skal vi kjøpe igjen - den var fantastisk den!!! Helt uunnværlig for mine to barn jaffal!!!

Så det var nå min mening :)

Skrevet

VIPPESTOL ER ET MUST!!! :):):)

Den brukes hele tiden!! Over alt og når som helst!! Synd den ikke får plass i stellebagen!

Skrevet

Ikke kurv men vugge til babyen.

Vippestolen kunne vi ikke klart oss uten. Vi har den gammeldagse typen, solid som ikke vipper så mye. Babyen begynte å sitte i den fra 8 ukers alder. Først for å se på oss og være med oss f eks på badet.

Senere når de skal spise grøt er den genial å sitte i.

Og tro det eller ei, storeror på 2 og 1/2 BRUKER DEN ENDA, SOM KOSESTOL NÅR HAN SER PÅ TV.

Skrevet

Vi kjøpte ikke vippestol før frøkna var ca 6 mnd, men det skulle vi gjort før, den er praktisk!

Vi hadde ikke babykurv, men hadde vogna inne så hun lå i bagen og sov både om dagen og natta, hun sov ikke i sprinkelsenga før hun var 4,5 måned gammel.

Skrevet

Vi må kjøpe en liten vugge eller babykurv rett og slett pga sprinkelsengen er for stor. Hadde problemer med nr 1 fordi hun nektet å sove i senga. Ble ikke lunt nok så hun måtte sove i vognbagen som vi satte oppi senga. Skal ha det trangt og varmt. Så da kjøper vi like greit vugge eller kurv til nr 2. Aner ikke hvor vi skal kjøpe det enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...