Gå til innhold

Ung, men lyst t å oppdra et barn allerede, men blir ikke gravid + redd for svangerskap pga div..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18år som har veldig lyst t å oppdra en unge fra den er noen få mnd gammel å norsk.

Men man må jo være 25?

 

Vet dere om noen som helst måte for en 18åring å kunne få oppdra en unge alt?

 

Har søkt jobb i barnehage som jeg håper på å få nå

 

Hører ganske ofte at jeg er så mye eldre i hue en de fleste andre på min alder å alle som vet at jeg ønsker meg barn sier " du er jo utrolig ung, men du er moden å klar for en unge" eller noe lignende..

 

Jeg utrolig lyst på unge allerde nå, har lyst på egene etterhvert, men lyst på en "adopsjons" unge nå. Men vet ikke åssen jeg skal få det til:(

 

Om dere vet om noen som helst mulighet så hyl ut!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg utrolig lyst på unge allerde nå, har lyst på egene etterhvert, men lyst på en "adopsjons" unge nå. Men vet ikke åssen jeg skal få det til:("

 

Vet du hva adopsjon er?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har svart på dette innlegget var da veldig umoden synes jeg? hvor gammel er du?

 

Til Anonym:

 

Det er en grunn til at de har satt den nedre aldersgrensen på å adoptere og å bli forsterhjem på 25 år.

 

Jeg skjønner frustrasjonen din, og det er flott at du er moden for alderen og ønsker deg egne barn. men det å få barn skal ikke være for å tilfredstille seg selv, man må også tenke at dette barnet er et menneske. Og dette menneske skal ha så trygge og stabile omgivelser som mulig, gjennom hele oppveksten sin.

 

Når man er 18 år, har man mange ugjorte opplevelser og erfaringer som man absolutt bør ha for å være mamma. og aller helst skal man være to foreldre. Jeg snakker av erfaring, for da jeg var 18 år ble jeg Mamma. Jeg har tatt utdannelsen min underveis, funnet kjærligheten underveis - og det var en tøff vei å gå - For meg men også for datteren min. Det er ikke noe ideelt for et barn.

 

Du har fortsatt mange ting å lære! finn et studie du liker, reis litt, treff kjærligheten i ditt liv - og vips- så sitter du der med barna dine :)

 

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg du mente? Jeg er 24 år. Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var nettopp sitatet jeg kopierte;

 

"Jeg utrolig lyst på unge allerde nå, har lyst på egene etterhvert, men lyst på en "adopsjons" unge nå. Men vet ikke åssen jeg skal få det til:("

 

For det første, de barna du adopterer er dine egne. Adopsjon handler ikke om å låne barn for noen måneder eller år. Det blir jurididk sett akkurat det samme som å føde sine egne biologiske barn, og det er ingen angrerett.

 

"en "adopsjons" unge nå"... jaja... I det hele tatt at du setter ordet adopsjon i gåseøyne er vel betenkelig i seg selv...

 

Du har lyst på biologiske barn om noen år, men et adopsjonsbarn akkurat nå. Hvis vi ser for oss at du hadde vært 25 år nå, og hadde hatt lov til å begynne en adopsjonsprosess med det samme, må du likevel regne med _minst_ to-tre år før du har et barn. Si at den norske delen av prosessen tar mellom et halvt år og et år. Så begynner ventetiden i det aktuelle adopsjonslandet. Jeg ser ikke noe land som per i dag har kortere venteteid enn ca. to år. Det vanligste ligger vel snart på nærmere fire.

 

Disse tingene er noen av de som fikk meg til å stusse. Vet du hva adopsjon er? Har du i det hele tatt noe begrep om ansvaret og tidsaspektet? For det ser ikke sånn ut for meg.

Så, anonym 11:29, hvis det var meg du mente tror jeg at jeg har svart deg tydelig nok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første "adopsjonsunger" koster 150 000 kroner. Man må være fylt 25 og være gift, samboerskapet må ha vart i minst 2 år. Ingen single 18 åringer får adoptere, heldig vis..... dette er et barn med mye bagasje som krever mye mer av foreldrene de første årene enn de fleste biologisk fødte barn. Kanskje de bærer preg av sin bakgrunn resten av livet. Det kreves mere av adopsjonsforeldre enn andre foreldre i så måte for å gi dette barnet en god oppvekst. Du er hverken gammel nok, har nok livserfaring eller har ressurser nok til å ta deg av dette når du er 18 år og singel. Believe me.

 

Hilsen adoptant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må være et tulleinnlegg. Selvfølgelig vil ingen 18 åringer få hverken adoptere eller bli godkjent som fosterforeldre. Dette er barn (som oftest fra 1 år og opp) som krever ekstra omsorg. Det vil ofte følge med tilknytningsvansker og annen problematikk knyttet til en dårlig start på livet.

 

En adopsjon koster veldig mye, minst 150 000 kroner. Du må ha et stabilt liv med en stabil god inntekt, være minst 25 år og ha god livserfaring og god kunnskap om foreldrerollen.

 

Ikke for å være slem (du vil nok se dette om 5-10 år selv), men når man er 18 har man ikke nok innsikt og erfaring som det kreves i en slik krevende situasjon som adopsjon eller fosterfamilie.

 

Dine grunner for å få en "adopsjonsunge" (som du selv beskriver det som) er ikke gjennomtenkte. Du vil "oppdra en unge fra den er noen få mnd gammel å norsk." Hva mener du egentlig her? At du ønsker å "redde" et barn fra den 3.verden eller at du vil ha et nordisk/norsk barn å oppdra?

Uansett blir det feil. Man "redder" ikke barna, det står for tiden mange flere voksne i kø for å få adoptere enn det er barn som er "godkjent" til adopsjon...så det er faktisk en kamp om barna og ikke motsatt.

 

Hvis du har lyst på å adoptere men er fysisk i stand til å bli gravid selv vil jeg anbefale deg å bli gravid og få noen barn og en erfaring på veien, så kan du se etterhvert om ønsket om å adoptere fortsatt er der etter du har fått et par biologiske barn. Da har du erfaringen, alderen og mest sannsynlig et mer stabilt liv enn nå....og ting vil ligge mer til rette for en eventuell adopsjon.

 

Du må også huske at man skal komme gjennom "nåløyet" i bufetat for å bli godkjent som søkere. Dette gjelder ikke kun alder, sivilstatus, stabilitet, men også helse, psyke, familieforhold, generell omsorgsevne osv.

 

Hilsen fostermor til 2 små barn

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette ikke er et tulleinnlegg, er det en jente som er litt for opptatt av Hollywood. Man får jo inntrykk av adopsjonsbarn som assessories derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt enig. Ei som vil adoptere for "det gjør kjendisene", "det gir oppmerksomhet", "det viser at hun er ekstra snill som vil ta til seg et stakars trengende barn".osv....

 

Hun har ikke noen som helst kunnskap om hva en adopsjon er. Hun forstår ikke at hun ikke redder et barn fra den 3. verden eller at det absolutt ikke gjør henne til en ekstra snill person...mer motsatt da de som adopterer av andre grunner enn at de faktisk ikke kan få barn er egoister som gjør at de som faktisk ikke kan få barn risikerer å stå i kø for lenge og ev. komme over aldersgrensen pga slike folks egoisme.

 

Det er ikke snakk om en miniatyrhund som man kan selge videre til en annen eier når man pluttselig innser at det faktisk krever mye å oppdra, trene og passe på en hund. Det er i dette tilfelle snakk om et uskyldig barn som mest sannsynlig vil få store tilknyningsvansker og problemer hvis det må i fosterhjem pga adopsjonsmoren ikke kan ta vare på barnet.

 

Nei, dette er rett og slett for dumt. Håper inderlig ikke at dette er seriøst og at dette kun er for å provosere....håper ikke det finnes så egoistiske personer der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mer motsatt da de som adopterer av andre grunner enn at de faktisk ikke kan få barn er egoister som gjør at de som faktisk ikke kan få barn risikerer å stå i kø for lenge og ev. komme over aldersgrensen pga slike folks egoisme".

 

HELT uenig i dette! Hvem bestemmer at det er bare de som ikke kan faa barn selv som kan adoptere? Er det deg? Snakk om egoist gitt. Er man så bekymret for å stå i kø for lenge, kan man jo søke litt tidligere da...

 

Ellers er jeg enig i at HI ikke virker egnet til adopsjon, enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"HELT uenig i dette! Hvem bestemmer at det er bare de som ikke kan faa barn selv som kan adoptere? Er det deg? Snakk om egoist gitt. Er man så bekymret for å stå i kø for lenge, kan man jo søke litt tidligere da..."

 

Dette var vel et litt vel lettvindt svar vel... er man ufrivillig barnløs har man gjerne prøvd i noen år før man søker utredning/hjelp, prøvd en del runder med prøverør osv. FØR man søker om adopsjon fordi ventelistene på adopsjon nå er milelang, minimum 3 år må man nå regne med (- hvis man ikke tør ta sjansen på adopsjon av eldre barn fra skolealder eller søskengrupper. Dette er en utfordring de fleste ikke føler seg komfortabel med, spesiellt hvis man ikke har oppdratt barn fra før). Og da går åra da skal jeg si deg... spesiellt hvis man ikke har funnet livspartneren sin i begynnelsen av 20 åra og funnet ut at man ikke kan få barn på tilsvarende tidspunkt. Så nei, en "kan ikke bare søke litt tidligere" fordi dette gjerne er en prosess man går igjennom og fordi adopsjon gjerne ikke er det første som "popper opp i hodet" når man begynner planlegge barn. Jeg er faktisk enig i at de som kan få barn lett selv men allikevel søker adopsjon er mer egoister enn de ufrivillig barnløse som søker adopsjon, med begrunnelse i at de ikke tar hensyn til at de da faktisk forsinker ventetiden til de andre som ikke kan få barn selv. Hadde situasjonen vært sånn at det var overflod av barn til utenlandsadopsjon og et mindretall adopsjonsforeldre så hadde det vært helt annerledes, men sånn er det ikke i verden lenger.

 

Kall meg gjerne egoist, men det er vi alle.... Alle vil gjerne oppleve foreldrelykken, og for mange av oss skulle det helst skjedd i fjor... Husk at de ufrivillig barnløse gjerne ikke har et valg - det har dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Hei

 

Jeg vil bare kommentere en ting... Før du bestemmer deg for noe som helst... du er NØDT til å tenke over ALT før du velger å få barn!

- et barn krever MYE, stell og oppmerksomhet og kjærlighet. Du kan ikke bare dra ut på fest, eller shopping eller utenlandtur med vennene dine. Alle dine avgjørelser må gjøres på betrakting av din lille baby. Kanskje du føler deg klar nå, og kanskje du elsker babyer ... og du vil garantert elske å være mamma! Men når du først er oppi det, er sannsynligheten VELDIG stor for at du skulle ønske at du var noen år eldre før du fikk barn. At du hadde fast følge som stilte opp for deg og babyen, at du hadde stabil inntekt og kunne forsørge deg selv og barnet uten å måtte vende hver eneste krone for å få det til å gå rundt, at du har hus/leilighet og jobb/utdanning.

 

Det er MYE som må tenkes gooooodt igjennom før en kan si at JEG VIL BLI MAMMA - NÅ! Tro meg, jeg ble mamma som 17 åring så jeg vet hvor vanskelig det er. Gledene og kosestundene er det beste jeg har og har opplevd, men selvfølgelig tror jeg at det alle beste hadde vært for min baby om jeg hadde ventet i hvertfall til utdanningen var i boks! Jeg er heldig, og er sammen med barnefaren til babyen min. Vi leier en fin leilighet, jeg går på skole og han jobber. Men det er mye styr. Bleieskift, mating, vasking av baby, leilighet og tøy, lekser, matlaging, handling og alt som hører med det å bli mamma - man blir tvunget til å bli voksen litt for fort og dette er det ikke mange som tenker over. Selvfølgelig elsker jeg livet mitt som det er nå og kunne ikke ønsket meg noe bedre, men tenk ihvertfall over hva du ønsker og vil. For din del vil jeg tro at det hadde holdt bare det å være dagmamma eller fast barnevakt for andres barn, ihvertfall en liten stund :) Selv var jeg aupair i ett år før jeg fikk min baby, og det kan ikke måles med å være mamma, meeeen du får en GOD forsmak på hva det livet begir seg ut på ;)

 

LYKKE TIL - og ikke hast med å bli mamma! Du har mange år foran deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har du lest litt for mye i se og hør eller? skulle tro du syns det var populært og adoptere sik alle de amerikanske superstjernene gjør.

 

kan ikke annet enn le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...