Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #1 Skrevet 25. oktober 2010 Er det mulig?? De fleste jeg kjenner som er sykepleiere har de siste årene fått en megabra lønnsøkning og jeg kjenner til og med de som tjener ca 500.000 i året på fulltidstilling! Men mye vil jo ha mer er det jo noe som heter!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Skrevet 25. oktober 2010 I så fall må de ha medregnet overtid, og det er høyst uvanlig å gjøre når man skal sammenligne på tvers av yrker.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #3 Skrevet 25. oktober 2010 Det er vel de færrste som får fulltidsstilling?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #4 Skrevet 25. oktober 2010 Tullprat. Vi har ansvar for liv og død, jobber natt og kveld, julaften og 17 mai. Vi tjener noenlunde fordi vi har turnustillegg, skulle bare mangle, men vi tjener jo mindre enn f.eks ingeniører som har tilsvrarende utdannelse innen det offentlige. Grunnlønnen er ikke allverden. Jeg har 3 årig høyskole + 2 års videre utdanning. Tjener med tillegg litt over 400000. Hvem sammenligner du med hi?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #5 Skrevet 25. oktober 2010 Topplønn for sykepleier på sykehus er pr dags dato 375.000 kr pluss tilleggene på 20-30 000 i året.. Da jobber man hver 3.helg, 1-2 kveldsvakter i uka og minimum 4 røddager i året.. Med andre ord en lønn på litt over 400.000. MED overtid kan man selvsagt komme opp i en slik sum du nevner, men det er IKKE vanlig....
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #6 Skrevet 25. oktober 2010 Ehhh, sammenligner du med f.eks omsorgsarbeider eller assistent? Skulle nå bare mangle at vi tjener mer når vi har masse ansvar og en høyskoleutdannelse!
Gjest Skrevet 25. oktober 2010 #7 Skrevet 25. oktober 2010 Du må jo se på grunnlønn, og ikke lønn inkludert turnustillegg. Jeg ville iallefall ikke jobbet netter, kvelder, helger og helligdager for den lønnen.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #8 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, det er neppe grunnlønna deres du har fått vite, som jo er det som er interessant. Poenget er jo ikke hva man tjener ved å jobbe tre kvelder i uka, netter, tredjehver helg eller mer, jul, nyttår, påske, maidager og overtid i hytt og pine, men hva man tjener i grunnlønn (altså mandag til fredag på dagtid). Hadde vært ålreit hvis du spurte de som tjener en halv million kroner i året, hvor mye de jobber og kommer tilbake hit. Jeg har maks lønn som sykepleier med maks. ansiennitet i en nordnorsk kommune, og eg har 374.000 kr i grunnlønn (full stilling). Man blir ikke lønna mer enn makslønn her, så noen halv million kan eg se lenge etter. Tretten års ansiennitet forresten.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #9 Skrevet 25. oktober 2010 Hvis jeg hadde vært i jobb nå så hadde jeg hatt 400.000 blank med alle tillegg. Og med alt det ansvaret, og ofte alene om ansvaret så er det ikke lukrativt. Jeg har ofte hatt ansvar for 90 pasienter alene hele helger. Lege 1 time unna nesten, og bare en person til på huset med medisinkompetanse. Dvs at jeg må dele ut medisiner til folk jeg ikke vet hva heter engang. Det er horribelt å ha et slikt ansvar. Og dessuten så tjener menn i manneyrker med like lang utdanning mere og da er det ofte hverdagsarbeid på dagtid også.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #10 Skrevet 25. oktober 2010 anonym 14:25 igjen vi jobber forresten annenhver helg
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #11 Skrevet 25. oktober 2010 Alle kan tjene ok i det private...men det gjelder jo særlig ingeniører osv
Mor Løvehjerte Skrevet 25. oktober 2010 #12 Skrevet 25. oktober 2010 Kjenner en sykepleier som tjente 800 000 kroner ett år, jeg da, men hun jobba på tre steder samtidig. Alt er mulig, HI, men ingen sykepleier som tjener 500 000 kr i grunnlønn verken i stat eller kommune. Der er du dessverre feilinformert.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #13 Skrevet 25. oktober 2010 Jeg tjener faktisk mer enn 500000, men jeg jobber i det private. Det er dermed ikke sagt at jeg er enig i hi sin påstand...langt i fra.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #14 Skrevet 25. oktober 2010 Jobber man ræva av seg, så kan man komme opp i en anstendig lønn,ja.. men da må man være singel og "altetende", dvs jobbe dobbelvakter, nattevakter, helligdager og ekstremt mye ekstra.. har helt ræva lønn, det er sikkert og visst! Er intensivsykepleier og tjener knappe 400 000 på full stilling med maks ansinitet (dvs 10 år) Etter en så lang utdannelse burde det være mer å hente. Har ansvaret for de aller sykeste og redder liv så og si daglig..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #15 Skrevet 25. oktober 2010 Så lenge nær sagt alle sykepleiere i full stilling på sykehus faktisk jobber i turnus, er det helt på sini plass å inkludere alle slike tillegg i lønna når man skal sammenligne på tvers. Derimot er det ikke vanlig å trekke inn overtidsbetaling, siden den vil variere sterkt fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #16 Skrevet 25. oktober 2010 Er litt enig med HI, jeg. Syntes dere egentlig 400.000 i året er lite?
Mor Løvehjerte Skrevet 25. oktober 2010 #17 Skrevet 25. oktober 2010 Ja, men sykepleiere pleier da virkelig ikke å sammenlikne lønna si med andre sykepleiere sin lønn!?! Det er da lønnsnivået til tilsvarende studier man sammenlikner med, og det er da sykepleierne kommer innmari skeivt ut.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #18 Skrevet 25. oktober 2010 ja, det synes jeg faktisk.. Når den eneste frynsegode du har er at pasientene fiser deg i ansiktet når du måler tempen på de, og man har 4,5 år med høyerer utdanning, så er det forsvinnende lite.. men vi får vel vår lønn i himmelen, antar jeg..
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #19 Skrevet 25. oktober 2010 15:23, med den latterlige holdningen der (og den feilaktige opplysningen du kommer med om den totale mangel på frynsegoder), så håper jeg (for pasientenes skyld) at du ikke er sykepleier.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #20 Skrevet 25. oktober 2010 For det første jobber langt fra alle sykepleiere med ansvar for liv og død. For det andre kan du ikke samtidig trekke inn at noen av dere dere jobber natt og kveld, julaften og 17.mai og så sammenlikne med grunnlønna. Mange av tilleggene skyldes jo disse ubekveme arbeidstidene. I tillegg er ikke sykepleierutdanningen den som har vært kjent for hverken vanskeligst å komme inn på eller å gjennomføre. Det å sammenlikne utdanninger direkte bare med å se på normert studietid blir derfor helt feil. Sykepleiere gjør en viktig jobb, men det er en jobb de fleste hadde greid om de hadde gått inn for det. Jeg er også lei av maset om at sykepleiere tjener så dårlig. De gjør ikke det, selv om det finnes grupper som tjener bedre. Om de derimot hadde kjempet fr tiltak for å få ned sykefraværet sitt eg for mindre bruk av lave stillingsprosenter skulle jeg gjerne støttet dem, men så lenge de bare sutrer om lønn får de lite sympati.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #21 Skrevet 25. oktober 2010 Har ikke sagt noe om at sykepleierne skal sammenlignes med sykepleierne. Det blir jo komplett meningsløst. Men det betyr ikke at turnustillegg og helgetillegg skal ekskluderes fra sammenligningsgrunnlaget, ei heller at overtid skal inkluderes. Det er for øvrig ikke spesielt for sykepleiere at de kommer dårlig ut sammenlignet med privat sektor. Det gjelder for samtlige yrkesgrupper med krav til høyere utdanning.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #22 Skrevet 25. oktober 2010 Haha, ja for sykepleiere skal jo helst være takknemlige nonner? Hvilke frynsegoder tenkte du på? Ikke 15:23
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #23 Skrevet 25. oktober 2010 Men om du ser på grunnlønnen kan du heller ikke klage på nattarbeid ol. Det får de jo tillegg for.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #24 Skrevet 25. oktober 2010 Sammenlignet med andre høyskoleutdannede er det liten tvil om at sykepleierne er blant dem som kommer best ut lønnsmessig.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #25 Skrevet 25. oktober 2010 Det mest betydningsfulle frynsegode for offentlig ansatte er boliglån til sterkt subsidiert rente. Frynsegoder av mindre betydning vil varierere fra bedrift til bedrift, f.eks. adgang til trimrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå