Gå til innhold

Blir så utrolig irritert, har en sønn med navnet LUCAS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må bare få blåse ut litt frustrasjon her!!! Jeg har en sønn som heter Lucas, og jeg bare elsker det navnet. Han er nå tre måneder gammel. Men, jeg får så mye negative tilbakemeldinger av navnet! Jeg skjønner ikke hvorfor "alle" synes det er så mye brukt og "alle" er så lei det navnet! Har ei venninne som har en sønn som heter Emil, og "alle" skryter av det finne navnet de nå har valgt.

Hmrf! Emil ligger jo hakk i hel på statestikken. Kan noen si meg hvorfor folk flest er mer positive til Emil-navnet enn til Lucas-navnet??

Hilsen oppgitt Lucas mamma!

Skrevet

Du får skifte navn til Amadeus eller Lasarus eller Judas. Det er det ikke så mange som heter.

Skrevet

Lucas er oppbrukt ja.. Blir gal av alle mammaen som går dunt og roper på Luuuuucas. Sorry, men er dritt lei d navnet. Emil er kansje populært det også men det får jeg ikke dårlige vibber av enda..

Skrevet

Emil bor i campingvogn og har konstant snørrnese og foreldre som ikke kan lese.

Lucas er mye finere. At det er et poppisnavn er et faktum, men det skal du vel bare ta lang fart og drite i. Jeg synes det er direkte frekt hvis kjentfolk, familie og venner sier det rett til deg at de ikke liker navnet, det er ikke deres sak i det hele tatt.

Skrevet

dunt el rundt, samma saken;)

Skrevet

Jeg synes det er et fint navn.

Så slemt av vennene dine å snakke stygt om navnet du har valgt til deg. Det burde de holdt for seg selv!

Skrevet

Jeg vet om ei som har to barn. De heter Linnea og Lucas.. Huff.. Dårlig fantasi på den jenta der...

Skrevet

Merkelig. Jeg kjenner ingen som heter Lucas. Ikke Lukas heller.

Skrevet

Syns det er ett fint navn, men jeg forbinner Lucas med hester jeg da! :P

Skrevet

Lucas og Linnea er jo nydelige navn!!! Jeg synes det vitner på god smak, ikke dårlig fantasi som en av dere skrev!

Og hvorfor forbindes ikke Emil med dårlig fantasi da?'

Hilsen HI

:)

Skrevet

Ikke bry deg, HI. Det er flotte navn. Husk at mange som skriver her inne, bare gjør alt hva de kan for å provosere og være ekle.

Skrevet

gi beng i alle sammen du er fornøyd med navnet så da får de holde sine meninger for seg selv. gutten heter Lucas og ferdig med det.

Skrevet

Det er fine navn ja, men veldig oppbrukt!!

Skrevet

Det er 1.474 gutter/menn som heter Lucas. Svært mange navn er langt mer populære enn det. Selv kjenner jeg faktisk ingen som heter Lucas.

Skrevet

Litt morsomt å tenke på at hesten til Emil i Lønneberget heter Lukas : )

Så navnene er på en måte litt beslektet : )

At folk er lei navnet Lukas, er vel rett og slett fordi det er blitt et poppisnavn på linje med Noah, osv. Det var en periode her hvor alle skulle døpe jenta si Linnea og alle guttene Lukas. Enkelt og greit.

Folk gikk lei av Thomas og Espen etterhvert også, det er derfor færre som får disse navnene i dag. Slik fungerer syklusen når det gjelder navnetrender.

Men navn kan jo være fine selv om det er et poppisnavn.

Skrevet

Joda, langt flere heter Bjørn, men for å vurdere om et navn er poppis, må du se hvor hurtig det har steget i popularitet innenfor en viss tidsramme.

Skrevet

Javel. I 2009 var det 1,7 prosent, altså færre enn 2 av 100 gutter som ble hetende Lucas. Høres det mye ut?

Skrevet

Så var det matematikk og statistikk, da. Du må se hvor RASKT det har økt innenfor en gitt tidsramme ifht annen tid.

Skrevet

Jeg er statistiker, og mener du nå må forklare deg nærmere. Er det ikke TALLET på barn med dette navnet vi diskuterer? Nå har jeg gitt deg andelen av alle guttebarn født i 2009. Vil tro at det ikke ligger så fjernet fra tallet for 2008 heller, og at andelen de siste par årene altså ligger på under 2 prosent. Da holdes utenfor alle som er født tidligere, naturligvis.

Skrevet

Akkurat i den barneseiren var det jeg forelsket meg i navnet Lucas.

Min har av alle ting i tillegg fått navnet Lucas Nathaniel. Mellomnavnet byr visst mange imot. Blir kalt whitetrash mm her på dib. Men VI elkser navnet hans. Vikjenner faktisk bare en Lucas til i området.

Skrevet

Jeg liker ikke navnt, men det gjør du. Det passer utmerket. Da kan du kalle sønnen din for Lucas og jeg kan kalle sønnen min noe helt annet. Drit i hva alle andre mener.

Skrevet

Nei, antallet alene er ikke nok til å vurdere hvorvidt navnet er trendy. Du må se på den oppadstigende kurven.

Skrevet

Nesten 2% er MYE på et navn. Lucas/Lukas er faktisk det desidert vanligste navnet på smågutter i Norge. Tenk på hvor mange navn som finnes!

Skrevet

Enda mer tull fra deg, altså. Hvor mange år vil du ha for å se denne kurven din? Tror du kurven sier så mye mer enn den andelen du har fått oppgitt? Få det inn i hodet ditt av mindre enn 2 prosent av guttebarna de siste årene har fått navnet Lucas. Det blir verken flere eller færre om du ser på en kurve i stedet.

Skrevet

Av 33 000 gutter født i 2009 var det 565 som fikk navnet Lucas. Huff så vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...