iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 22. september 2010 #1 Skrevet 22. september 2010 I barnehagen til snuppa er det 2. runde i år med disse små ekle krapylene som kravler rundt i håret og snylter på blodet... Vi var heldige å slapp unna den første gangen. Idag ble jeg oppringt - rett etter at jeg hadde levert snuppa i bhg - "Vi har funnet luseegg i håret på .... du må komme å hente henne!" Greit nok det (selvom man ikke trenger å hente barnet pga dette...) Hun ble hentet og vi dro først innom en frisør som så i hodebunnen hennes. Frisøren kunne ikke se noe - kun masse tørr hodebuss og skorpe (plaget med dette pga at hun har så masse og tykt hår). Deretter gikk turen til apoteket - der vi kjøpte en sånn lusekam og lusemiddel. Når vi kom hjem gjorde vi alt etter boka - men kunne ikke finne egg. Men - jeg synes det var vanskelig å skille den skorpa fra evt. egg... Det står klart og tydelig at man ikke skal bruke lusekur i håret før man finner LUS. Så - det store spørsmålet blir da - skal jeg sende snuppa i bhg i morra? De ansatte blåser opp selv de minste ting til å bli ENORME hvis det skulle være noe... Nå går jeg rundt og klør og klør selv - KUN fordi jeg TROR hun kan ha luseegg som ligger og godgjør seg i håret... Hva tenker dere?
Gjest mphs Skrevet 22. september 2010 #2 Skrevet 22. september 2010 Klarer verken frisøren eller du å finne noe har hun nok ikke noe og det var bare "flass" de i bhg så.
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 22. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. september 2010 Ja, det tenker jeg også. Men har hørt at "flass" og egg kan ligne... Jeg får bare vente å se - børste håret hennes med lusekammen et par dager. Føler ikke jeg kan gjøre så mye mer. Vil jo ikke bruke lusesjampoo på henne før det er høyst nødvendig.
ellen-propellen Skrevet 22. september 2010 #4 Skrevet 22. september 2010 Har aldri opplevd at barn blir sendt hjem med lus da.Skulle du liksom holde henne hjemme i en uke da eller;-) Bruk lusekammen hver dag i en uke,så en til to ganger i uka videre. Det tar knekken på lus. Det blir anbefalt at du bruker den i fuktig hår. Min datter er 6 år og har litt tynt hår.Jeg bruker alltid lusekam etter hun har dusjet og vi har aldri hatt lus:-)
Snupi27 Skrevet 22. september 2010 #5 Skrevet 22. september 2010 det er lett å se om det er luseegg. du tar tak i hårstråe du tror er et luse egg på. de er som oftest dråpeformet. så tar du tommel og pekefingeren rundt det og drar det nedover mot hårspissen. om det ikke rikker seg og blir sittende fast så er det luseegg. om det blir med fingrene er det ikke egg.. vi har sendt hjem barn med fra bhg der vi har sett lusene kravle i håret. da har det gått veldig langt.
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 22. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2010 Hehehe - ikke sant? Utrolig tåpelig grunn for å sende henne hjem... Men i denne barnehagen har de "kastet opp 5 ganger og er kjempedårlige" bare de sier at de har vondt i magen og er kvalme... Overdramatiserer litt kan du si Mister liksom litt av den tilliten vi har bygd opp i løpet av de 3 årene hun har gått der Takk for tips Blir nok en utfordring i og med at hun har langt krøllete hår som floker seg masse hver dag Men bedre med litt bråk enn at lusa skal ta over!!
ellen-propellen Skrevet 22. september 2010 #7 Skrevet 22. september 2010 Jeg lover deg at tynt hår får floker d aldri hadde trodd så jeg skriker bare: BALSAM!!!!!!. Da går det fint;-)
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 22. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. september 2010 MHM!!! Smurte på massse balsam.... Men hun hyler likavel Ørepropper neste gang
mai mammaen til to Skrevet 22. september 2010 #9 Skrevet 22. september 2010 men har de stått og sett i håret hennes da? merkelig.. men ikke ta noe lusekur enda. vent no til du ser lus. kjedelig med barnehage som overdriver sånn
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 22. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 22. september 2010 De hadde sjekket henne sa de... Men jeg tror at de bare er altfor opphengt i den lusa - sånn at de "ser" lus på alle hoder til slutt. Frisøren mente at det må ha vært "flassen" de hadde sett... Nå er i alle fall det meste av den skorpa/"flassen" fjernet.. Skal spørre de i morra hvor de så luseegg og hvordan de så ut...
Snupi27 Skrevet 23. september 2010 #11 Skrevet 23. september 2010 heisann! har du fått vært i barnehagen med henne? jeg er litt spent på hva de sa =P
Espoir Skrevet 23. september 2010 #12 Skrevet 23. september 2010 Det er jo nok å finne ett luseegg, da betyr det at hun har lus. Du bør ihvertfall høre med de i barnehagen hvordan de kan være sikre på at det var et luseegg og ikke flass. Men, som en annen over her sier: det er ganske ett å se om det er luseegg eller flass. Luseeggene er dråpeformede og henger fast på håret. Du må dra det av med neglene. HVis det ligger løst i håret er det IKKE luseegg.
mamman t go`gutta Skrevet 23. september 2010 #13 Skrevet 23. september 2010 Jeg jobber i bhg, og vi har alltid en runde med lus hvert eneste år. Det er kjempe viktig at dere forledre tar dette veldig alvorlig, og er flinke til å følge opp. For et par år siden hadde vi en laaang runde med lus, fordi noen foreldre ikke gadd å følge opp dette. Det er inmari surt å begynne på for tredje gang, fordi noen andre gir blaffen. Til slutt måtte vi bestemme at barna måtte være hjemme en uke, slik at vi kunne være sikre på at de var blitt kvitt lusa. Det går jo utover så mange andre, når noen tar lett på det. Alle andre barn og deres familier, vi ansatte og våre familier. Vi må vaske sofa og putetrekk, dukkeklær,utkledningsklær,ekstratøy,tepper mm. Og når vi da må gjøre dette for tredje gangen på kort tid, så tar det mye ressurser. Så JA vi sender barn hjem om vi oppdager lus, fordi den sprer seg veldig fort. Men så klart om de ikke fant lus er det jo en annen sak, da har de vel kanskje vært litt kjappe i besluttningen.
marinas skatt Skrevet 23. september 2010 #14 Skrevet 23. september 2010 Her har vi hatt problemer med lus som har vært resistente mot lusekurer. Anbefalingene har da vært og kamme håret med lusekam i 7-10 dager , passe på at barna ikke bytte låner luer osv.... Men ingen barn har vært sendt hjem , eller blitt holdt hjemme fra skoler eller barnehager.... Vet endel har valgt og farge håret til ungene , da dette har tatt knekken på lusa som er resistent mot lusekur.
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 23. september 2010 Forfatter #15 Skrevet 23. september 2010 Hej! Idag er jeg ikke like høy i hatten som jeg var i går - fant ei lus på nakken hennes i dag morgest... Så nå tusler hun rundt med lusemiddel i håret Håper dette tar knekken på disse småjævlene... NÅÅ har jeg panikk kan dere tro - liiiite keen på å få lus selv!! Overføres det lett? Har liksom gitt henne noen klemmer nå og da... Jeg ble sjekket i går, om jeg hadde noen egg, men kunne ikke finne noen. idag har jeg børstet det med den lusekammen (etter at den var kokt) før jeg dusja, i dusjen og etter dusjen. Kanskje varmen fra rettetanga tar knekken på de? Det er vel lov å håpe...
Snupi27 Skrevet 23. september 2010 #16 Skrevet 23. september 2010 hei! når det er egg så er det som regel lus der og =) nå jobber jeg selv i bhg og det sies at det er veldig smittsomt. på min avd er det kun de samme barna som har fått lus hver gang 3-4 runder nå.. en av mammaene sa det at hun og pappaen til barnet hadde delt seng med barnet sammen med lillesøster men ingen av de andre har fått noe lus. så jeg veit ikke helt hvor smittsomt det er egentlig.. men når man først har det er det viktig å ta lusekur og ikke glemme å ta den etter 1-2 uker igjen =)
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 23. september 2010 Forfatter #17 Skrevet 23. september 2010 Ja, har kjøpt inn en ny lusekur nå - så satser på at dette tar knekken på det Blir jo så utrolig stressa av dette her...føler meg EKKEL!!!
iLoVeMyLiTtLeCuTiEpIe Skrevet 23. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 23. september 2010 Har noen av dere hatt barn med lus? Ble dere også invadert? Paranoid - det er meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå