Gå til innhold

Får jeg stipend og/eller lån fra lånekassen, selv om jeg har gjeld der som er gått til inkasso?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det håper jeg da virkelig ikke. Ville jo vært direkte uansvarlig av dem å la deg påta deg mere gjeld når du ikke kan betjene den du allerede har.

Skrevet

ingen vil gi deg lån om du alt har latt det gå til inkasso.. du burde rydde opp i den gjelda du alt har...

lønner seg ikke for noen å gi deg lån når de ser at du ikke betaler.

Skrevet

Sure? Fordi vi ikke ønsker at Lånekassen skal bidra til å ødelegge livet ditt ved å gjøre deg til gjeldsslave?

Skrevet

Nei det gjør du ikke. Jeg sjekket ut muligheter for å få avslag selv når jeg skulle søke, og da fant jeg ut at dersom en har gjeld i lånekassen som er forfalt og misligholdt får man ikke mer.

Skrevet

det m¨da være mulig å fryse lånet?

hvordan skal jeg få meg utdannelse da?:(

har ikke sjans til å tilbakebetale lånet på flere år!

Skrevet

Du har ikke råd til å betale tilbake lånet på mange år og så vil du ha mer lån?

Om du har så liten inntekt skulle du jo ha søkt om betalingsutsettelse og rentefritak før lånet gikk til inkasso. Nå er det for seint og du har ødelagt dine egne muligheter til å få støtte til mer utdanning.

Men noe må da vel den utdanningen du allerede har tatt kunne brukes til?

Skrevet

Om du har forbrukslån, billån ol som er gått til inkasso får du fremdeles lån i lånekassa. Men om du har lån i lånekassa som er gått til inkasso får du ikke mere lån der.

Skrevet

HI

jeg har nettopp pratet med ei fra lånekassen, og hun kunne ikke se hvorfor jeg ikke skulle få stipend/lån.

Det eneste jeg måtte gjøre var å fryse mitt gamle lån.

Alle har jrav på stipend under utdannelse.

:)

Skrevet

Er ikke så opplagt som hun vil ha det til:

"Nytt stipend eller lån etter mislighold

Dersom du har misligholdt lånet ditt og søker nytt lån eller stipend, vil Lånekassen vurdere nøye om du kan få støtte til ny utdanning.

Ved grovt mislighold vil du normalt ikke få støtte til ny utdanning.

I andre tilfeller må du enten innbetale beløpet du ligger på etterskudd med eller dokumentere rett til betalingsutsettelse for hele misligholdsperioden, før du kan få ny støtte.

Dersom du får støtte til fulltidsutdanning, stopper rentebelastningen på lånet ditt og du får betalingsutsettelse. Tar du deltidsutdanning, må du selv søke om betalingsutsettelse og rentefritak. Rentefritak blir vurdert etterskuddsvis. "

ALLE har slett ikke krav på stipend under utdanning. Det er mange faktorer som spiller inn og misligholdt tidligere studielån er en av dem.

Skrevet

Gjeld i lånekassen går ikke til inkasso, det går til Statens innkrevningssentral, og om du ikke betaler til dem, så blir det automatisk trekk av lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...