Gå til innhold

Til dere som har fått påvist rosacea før dere ble gravid!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor ille var dere før svangerskap og hvordan ble det under svangerskap. Hva bruker/brukte dere til huden av kremer / salver /medisiner? og hva hjalp/hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ganske ille før svangerskapet, og er nå i uke 24 nesten helt fin. Spent på hvordan det blir etter fødsel. Jeg bruker en rensemelk fra helsekost fra AnneMarie Bjørlind og en krem fra apoteket som heter A-derma, men er spesielt for rød hud i ansiktet.Bruker også noe som heter Medical fra helsekost. Den er litt dekkende og betennelsesdempende. Tidligere bestilte jeg produkter fra USA gjennom Rosacea-foreningen på nettet, men dette andre er mye billigere og fungerer like bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan ;)

Jeg har rosacea.. Har hatt det i mange mange år, men fikkd et påvist for kanskje tre år siden..

Hvordan det var før svangeskapet mitt med minstemann her husker ikke. syns det alltid ha vært ille.

Jeg har alltid vært veldig rød i ansiktet..og hatt veldig masse sånn rugler,eller hva jeg skal kalle det. Det var ekstremt pinlig og slitsomt å gå med... jeg har fått dekka laserbehandling på dette. Tar laserbehandling hvert halve år sånn ca. Har blitt så ekstremt mye bedre nå. begynner for første gang å elske huden min.

Jeg fikk resept på en gele som heter Rozex... Og den er ekstrem effektiv ;))

Men har ikke du vært hos lege med ansiktet ditt enda, så anbefaler jeg deg sterkt til å gjøre det.

Be legen din om å henvise deg til en hudspesialist, som videre sender deg inn på venteliste for laserbehandling. Jeg sto på venteliste ett helt år.. :/

Vet ikke hvor i landet du bor, Men her i Asker er det en hudspesialist som også jobber innpå rikshospitalet som heter C(k?)ato Mørk. Han er kjempeflink og veldig forståelig om sier det er en blastning for deg, så hjelper han deg. Han hjalp meg!! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du fornøyd med rosaceacare-produktene, foruten at de er litt dyre?

 

Brukte du noe før du ble gravid? Tetralysal, kremer eller lignende?

 

Hva er dine verste triggere?

 

Bruker du noe sminke i tillegg?

 

Mange spørsmål, blir veldig takknemlig for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har fått henvisning til hudlege, men har ikke time før i slutten av oktober. Har tenkt på laser, blir glad hvis noen kan anbefale noen som gjør dette i trondheim

 

Jeg har nok hatt det lenge, men ikke blitt skikkelig ille før 2. svangerskap og i ettertid (1 1/2 år). Har lyst på nr 3, men gruer meg til hvordan det blir under et nytt svangerskap, men kan jo ikke la det stoppe meg!

 

Skal høre om Rozex. Hvilke hudpleieprodukter bruker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er 21:14 ;)

 

Ville bare nevne at jeg overhodet ikke kunne bruke noe sminke..da kom det tilbake med en gang. Og stress gjorde også utslettet mye værre..

Så hver gang jeg driver med husarbeid så blir jeg litt rød igjen. Men ikke så ille nå som før.

Husker også før hvis jeg skulle vaske av meg sminke jeg hadde på meg, ja da ble jeg nesten helt lille og sår i ansiktet.. helt forferdelig.

 

Men jeg fant ut jeg kunne bruke I.D produkter...det er mineralprodukter visst nok.. veldig god sminke.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også at det blir mye verre ved stress, reagerer også på en del mat (sterk mat, rødvin, varm mat etc) Prøver nå å kutte ut mat med msg (smaksforsterker) og føler det har hjulpet noe. Er litt i letefasen etter hva som gjør det bedre/værre, så jeg er litt usikker på hva som er hva. I tillegg går jeg nå på tetralysal og en salve (metrondiasol e.l.???)

 

Hvordan går det på jobb da? Jeg har en jobb med mye stress, hvor jeg også er mye ute i vær og vind, noe som gjør huden så mye vanskeligere. Jeg fikk først ordentlig utbrudd i min rosacea etter at jeg begynte å jobbe igjen ;(

 

Må dere ta mye hensyn med mat etc og går dere på salver/antibiotika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg som var 21:14 igjen )

 

Jeg jobber i bhg, og ja jeg har dager jeg plutselig er mye mye mere rød enn vanlig. Plutselig kommer det en ansatt bort til meg å sier i fra at nå var skikkelig rød liksom.. og dette skjer mye når jeg stresser med noe på jobben.Jeg merker også at det plutselig kommer når jeg spiser forskjellig mat. Men har enda ikke funnet ut hva mat jeg reagerer på..

 

men den rozex geleen er vel spesielt ment for oss med rosacea utslett..tror jeg. Den virker virkelig.. :D

 

Men jeg er virkelig glad for at jeg har fått laserbehandling. De tar jo da litt og litt av ansiktet av gangen. Det er veldig vondt.. Og man blir skikkelig hoven og blå i en ukes tid. Ser ut som om mannen min har mishandla meg.. hehe... flaut, for jeg må ta buss og tog frem og tilbake hver gang..hehehe..tenker folk tenker så det knaser... :D

men det er verdt det!!!!! For når jeg nå først får reaksjoner på noe jeg spiser,eller stress o.l så blir det ikke så ille. Og alle de ruglene jeg hadde kommer ikke lengre.. Blir bare litt rød..

 

Før måtte jeg alltid skjule det bort med masse sminke. Var så flau.

Men da ble det jo selvfølgelig bare værre. Det skal sies at jeg har dekket det helt til i over 10 år. Hudspesialisten mener at det antakeligvis er grunnen til at har forværre seg oppover åra. Huden ble helt ødralgt av all den sminka.

Men nå....nå er jeg så fornøyd.. :))

Jeg bruker kunn brunkrem når jeg skal ta meg en fest. Og da går det i I.D sminke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott svar 21:14

 

Jeg reagerer på sterk mat og varm mat i alle fall. Synes det er vanskelig å vite om det er mat, stress eller vær som gjør at jeg blir verre.

 

Skal virkelig prøve ut den geleen, bruker du den hele tiden eller mest i dårlige perioder og hvilke andre produkter bruker du på huden din?

 

Så deilig å høre noen gode erfaringer, nå ble motet mitt litt styrket. Kjenner det går litt opp og ned;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskydl maset 21:14, men blir du sykemeldt etter du tar laser, eller klarer du å sminke over det. Eller sier du fra på jobb at du har tatt laserbehandling.

 

Forteller du til folk at du har rosacea. Er så usikker på hvor åpen jeg skal være til alle rundt meg om denne hudlidelsen. Tenker noen ganger at fokuset blir større hvis alle vet og at jeg blir stressa av det, også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra vettu ;)

Den geleen smører jeg på 3 ganger daglig i begynnelsen.. deretter skal man trappe ned til to ganger daglig når huden har blitt litt bedre.. :D

 

Jeg bruker kunn i.d sminke produkter. det er litt dyrt. men det er sånt som innholder bare mineraler.. Og de er veldige god sminke.. :)

 

Alle rundt meg har jo sett meg med skikkelig utslett. har vært så flaut. Jeg hadde så utrolig dårlig selvtillitt på grunn av dette. Som nå er mye bedre ;))

Men ja, jeg valgte å fortelle familien min det. Og de andre rundt meg som jeg omgåes med.

Jeg begynte min første behandling etter at jeg fikk min sønn for ett år siden. Så jeg har jo i grunn ikke vært i jobb da jeg tok dette.

Jeg dekket det ikke til. Tror ikke man får lov av legen. (han som tar laserbehandlinga). Var i værtfall det jeg fikk beskjed om. Man skal også rense ansiktet med pyrisept mange ganger daglig etter denne behandlingen.

Du vi også føle en brennende følelse i ansiktet, så man går ut derfra med en ispose i hånda for å legge på. DET er deilig det..hehe-..

jeg har en ny behandling i november,, gleder meg!!

 

Og hvis du har en snill og forståelig fastlege, så kan det godt henne at du får en sykemelding for dette. Er jo ikke noe morro å dukke opp på jobben å se ut som man har blitt rundhjult av kjæresten eller noe ;D

men skal ikke si meg sikker på det, men det kan godt henne. Jeg kan nok tenke meg at min fastlege garantert ville gjort det for meg. Nå kjenner jeg han ganske godt, og han kjenner til meg og min familie og vår historie rundt oss.. og han hjlper oss alltid, då er glad for det..

Håper også du har en veldig forståelsesfull fastlege som kan sykemelde deg!! :D

Eller hva med å ta ut en uke ferie akkurat når denne behandlingen tar sted?

For man får brev i posten ett par mnd før man skal inn for første behandling, så man har god tid til å planlegge litt ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er den første som svarte deg. Jeg har kanskje ikke vært så ille enda, men har foreløpig holdt meg unna hudlege da jeg er veldig redd for å få "usunne" kjemikalier å smøre på huden. Men om det kommer tilbake som værst etter fødsel, tenkte jeg å prøve med akupunktur og homeopat. Jeg bruker også i.d. sminke, og er fornøyd med det. Og ja, jeg var fornøyd med produktene fra rosaceacare. Vær, spesielt sol og vind og kulde, er de værste triggerne for meg. Samt hvis jeg blir stressa, gjerne i varme rom. For mye hvitløk er heller ikke bra har jeg funnet ut. Jeg forteller det til folk rundt meg hvis jeg merker at jeg blir veldig rød, eller hvis de spør. Men vil absolutt anbefale å prøve den lille,enkle kremtuben på apoteket(a-derma spesielt for følsom,rød hud-hvit tube med rosa skrift) samt medical(marja entrich) fra helsekost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...