Gå til innhold

Hvordan løser NovemberMammaer permisjonen?


indigo25

Anbefalte innlegg

jeg er så usikker, synes det er altfor travelt med 100% lønn i bare 36 uker. Vil gjerne løse dette på best mulig måte, er lærer og vanskelig å begynne midt i et semester. Hva gjør dere andre, noen tips til meg? ( var også sykemeldt i 3 uker i årets sommerferie, som sikkert kan føres over til permisjonen)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

100% i bare 36 uker? Velger man 100% får man jo 46 uker og hvis man velger 80% får man 56 uker....?

"Hvis fødselen er 1. juli 2009 og senere, er stønadsperioden for foreldrepenger 46 uker med 100 prosent stønad eller 56 uker med 80 prosent stønad" (kopiert fra nav sine sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, du får 36 uker og far 10 uker, det blir da 46 uker til sammen :)

 

Vi har valgt å ta 80% lønn, så jeg har 46 uker, far har 10 uker og så har vi 7 uker ekstra siden det er tvillinger. Men, far vil ta 4 av sine 10 uker sammen med meg rett etter fødselen siden vi kan det med tvillinger, så blir det 4 uker i desember som er uten lønn tenker jeg slik at det blir barnehage i januar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, jeg trodde du mente til sammen da du skrev 36 uker.. :)

Jeg har valgt 100%. Skal ta ut 5 eller 6 uker ferie etter 36 uker. Kommer til å si opp jobben min i løpet av permisjonstiden da vi skal flytte, så da kan jeg velge å være hjemme lenger enn dette om jeg ønsker det. Det tar jeg som det kommer :)

Hva har du tenkt å gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har valgt 100% så jeg får 36 uker, så tar jeg 2 måneder ulønnet permisjon etter det. Regnet ut at vi kom bedre ut økonomisk til slutt med den løsningen. Far tar sine 10 uker etter min ulønnet permisjon. Han jobber som lærer og det passet slik at han får hele sommerferien hjemme med meg rett før sine 10 uker, så han får masse fri neste år, det blir deilig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det blir noe sånt på meg og da..100% og 2 mnd ulønnet etterpå. Hva med lærerferien på 2 mnd? Blir den telt med i permisjonen eller blir den utenom? ( skjønte dere spørsmålet)??

Dvs da er vi dekket opp til semesterstart i januar. Deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du sier ifra at du skal ha ferie blir det regnet som permisjon hvis den havner i permisjonstiden, men du kan bare skrive at du skal ha ferie disse ukene, og dele opp permisjonen før og etter.

 

4.3.1 Ferie under foreldrepermisjon

Som utgangspunkt løper foreldrepengeperioden uavbrutt fra det tidspunkt permisjonen starter. Med en stønadsperiode på mange uker kan det imidlertid bli problematisk å avvikle opptjent ferie i det året man har permisjon. Det er derfor åpnet adgang for at gjenværende del av permisjonen kan utsettes for å avvikle lovbestemt ferie. Resten av permisjonen må i så fall tas ut umiddelbart etter at ferien er avviklet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 56uker og 80% lønn, der jeg tar først 46 uker, så 6 uker ferie (1 uke overført fra i år), og etter det tar mannen sine 10 uker anna hver uke, og jeg har perm uten lønn anna hver uke, slik at vi får 20 uker ekstra. Da regner vi med at småen kan starte i barnehagen fra mars 2012:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har satt meg litt lite inn i dette med permisjonen, men er det slik at jeg kan ta 46 uker med 80% lønn, deretter mine 5 uker med ferie også ta far sine 10 uker og overføre til meg?? Da er jo 1 år dekt opp...

 

For er det sånn at en har sine 5 uker med ferie uansett om en er ute i mammapermisjon? Og må det søkes om å overta far sine permuker på NAV ellerno?

 

Håper noen forsto dette rotet...;) Hoho! er ikke bare bare..

 

Ha en riktig fin dag videre novembermammaer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille !

 

De 10 ukene som er fedre kvote blir kun overført til mor dersom hun har vært uten arbeid 6 av de 10 siste månedene i svangerskapet...

Så med andre ord så går de 10 ukene bort hvis du har jobbet og far velger å ikke ta de ut selv...

 

Var det jeg fikk beskjed om ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 10 ukene til far faller bort om han ikke tar dem selv. Man kan kun få overført disse ukene til mor hvis det er helt spesiell grunn til det og man må da søke hos Nav om dette.

 

■Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.

 

■Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

 

■Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

 

5 uker ferie har man jo krav på uansett og kan tas ut i utganspunktet når man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har termin i midten av november og er også lærer. Vi har valgt 100% i 46 uker, og jeg skal ha 35 av de ukene. Far får 11. Dette fordi da går min permisjon ut akkurat den siste skoledagen og jeg går rett på ferie. Jeg begynner dermed i jobb igjen 16. august og vil være hjemme totalt 35+8=43 uker. Vi har ikke bestemt oss for når far skal ta permisjonen sin og ferien, men vi vil prøve på at barnet er eldst mulig når det begynner i bhg, men også at far skal få ha litt ferie sammen med oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...