Gå til innhold

Kan noen være snille og hjelpe meg ? :( NAV)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter økonomisk nå og NAV vil ikke forklare meg hva jeg har krav på!

Min historie kort fortalt:

*Jeg var lærling, tjente 30% av full lønn.

*Ble sykmeldt ( yrkesskade) Var sykmeldt i 1 år

*Ble gravid, og har nå fått baby og får foreldrepenger ut i fra lærlinglønnen min. Altså 6000kr i mnd. (har et barn til, og dette er utrolig lite penger!)

*Om jeg ikke var tilbake i arbeid nå den 1 aug. så ville jeg miste lærlingplassen min.

*Nå står jeg igjen uten noen form for støtte fra nav, og har ikke mulighet til å gjennomføre utdanningen min.

*Er ikke blitt friskmeldt igjen.

*Har samboer, så får ikke overgangstønad.

*Baby har barnehageplass i fra desember.

Så nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg har krav på! Føler at de på nav bare overkjører meg totalt, og jeg føler meg bare dum og verdiløs. Fordi jeg ikke er frisk igjen , og har utviklet postraumatisk stresslidelse. I tilldegg til at jeg har sterke migreneanfall.

Altså, jeg får ikke begynnt i arbeid igjen sånn helsen er nå. Og ikke får jeg mere penger fra nav..

hva gjør jeg ?

(vet jeg skal ta mer kontakt med nav, men føler jeg ikke stiller så sterkt når jeg ikke vet hva jeg har krav på.)

Hjelp meg, vær så snill !

Skrevet

Det høres ut som du har en litt komplisert sak, men det er hårreisende at NAV ikke vil hjelpe deg med å finne løsninger!?

Min erfaring er at du bør være frisk for å være syk... NAV er ofte svært lite behjelpelige og man må selv vite hva man har krav på. Prøv å orienter deg best mulig utfra hva som finnes på

http://www.nav.no/Helse

Bruk telefoner og mailadr på nettet, da treffer du sannsynligvis på bedre orienterte folk enn på det lokale NAVkontoret, for der er det jammen mye rart, selv om noen er flinke.

Penger må du jo ha, og hvis du ikke har rett på eller i øyeblikket får andre ytelser fra NAV skal du ihvertfall kunne få til mat og klær fra det som før het sosialkontoret. Men det er vel NAV det og??

Du skal antakelig søke om attføring e.l. og evt uførepensjon om du ikke blir frisk, men dette vet jeg ikke så mye om. Krev å få en samtale om din situasjon hvor hele formålet skal være å finne ut hva du har krav på.

Mannen min stakk innom NAVkontoret vårt bare for å levere mitt krav om dagpenger for meg - de tvilte på om han i det hele tatt visste hvor han bodde! "Vi har bodd her i over to år" sa han - "Er du sikker på det?! Det står nemlig noe annet i vår database!" svarte de og var sååå mistenksomme. Hvorfor i alle dager skulle noen levere papirer til feil kontor med vilje?? Og så ville de begynne å diskutere med han hvorvidt han bor der han bor?! Er det mulig...

Skrevet

Bare et svar til det siste innlegget først; nav forholder seg KUN til folkeregistrerte adresser. Disse får nav direkte fra folkeregisteret, så dersom det er avvik mellom adressen nav sitter på, og bruker oppgir, kan en naturlig nok oppleve slike situasjoner. Er VELDIG uvanlig at den folkeregistrerte adressen er feil, eller ikke oppdatert etter to år!

Til HI. Jeg skal ikke si at du har krav på det, da jeg ikke kjenner situasjonen din godt nok, men jeg vil tro at arbeidsavklaringspenger (aap) er det rette for deg. Hvis/når du har vært i permisjon i 26 uker har du opptjent nye sykepengerettigheter. Hvis du har gjort det, er det å anbefale, da det gir bedre uttelling enn aap. Dersom du er for syk til å tilbake i lærlingeplassen din nå, må du la denne fare foreløpig uansett.

Ta en telefon til navkontoret ditt, forklar kort situasjonen, og be om å snakke med oppfølger på enten sykepenger eller aap, avhengig om du har brukt opp sykepengerettighetene eller ikke. Kanskje det hadde vært greit å be om et møte?!

Når det gjelder sosialhjelp legges familiens totale økonomi til grunn. Dere må dokumentere samlede inntekter og utgifter når dere søker. Ta en telefon eller møt opp. Husk at du kan be om å komme inn på et samtalerom dersom du velger å møte opp!

Lykke til! Det ordner seg! :)

Skrevet

Jeg har vært i navsystemet siden før det het nav, og har i alle år hatt samme adresse og telefonnummer. Har alikevel opplevd at de har sendt brev til mine foreldre, som jeg ikke har vært registrert hos siden før ulykka som jeg ble ufør i. Nav har også gjentatte ganger klaget på at jeg ikke svarer på brev jeg ikke har fått, og har to ganger oppgitt adresser til meg som jeg ikke aner hvor er en gang. En gang hadde jeg plutselig, i følge dem, hatt hustelefon også. Da jeg sa jeg aldri hadde hatt det nektet de å opplyse hva det nummeret hadde vært, "av hensyn til personvern" da de mente min mappe sansynligvis var blandet med en annens. Så ja.... jeg blir ikke overrasket av det jeg leser her. Har fått klar beskjed fra nav om at de ikke plikter å opplyse om noens rettigheter, og at det er opp til meg selv å finne ut av tingene. Datasystemet deres er fryktelig gammelt, og det kan ha litt å si på rotet deres. Tre kontorer er slått sammen til nav, men nytt it utstyr fikk de jo aldri.

Skrevet

Skal ikke starte en diskusjon på siden av temaet, men vil bare si at til mannen min sa de på NAV rett ut at de forholdt seg slett ikke til folkeregisteret, kun til Posten!? Ikke rart det blir rot!

10:30

Skrevet

JØSS... jobber opp mot flere fylker, og de jeg kjenner til er det folkeregistrert adresse som gjelder. Dessverre en del krøll der det er blitt lagt inn co-adresser eller andre tilleggsadresser tidligere, kanskje det er det som har skjedd... Uansett... På siden av HI's innlegg. Tror jeg svarte greit på det over uansett... Takk for "omtanken" til deg over, som sier at tre ble slått sammen, men nytt datasystem fikk de ikke. Hadde nok hjulpet MYE den dagen organisasjonen sto overfor et enhetlig datasystem. Mye som må på plass før den tid, pga datatilsyn mm tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...