Gå til innhold

JEG ER REDD! må jeg til fastlege eller kan jeg gå bare til Jordmor??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har legeskrekk og ja jeg sliter veldig med dette, sikkert som mange andre, men i mitt tilfelle harr jeg hørt at jeg er ett ekstremt tilfelle hvor det går utover meg både psykisk og fysisk.

Min graviditet var ikke planlagt men barnet er selvfølgelig velkommen hit.

Men jeg ønker ikke være hos lege, men kun hos jordmor, og føler at alle sender meg til lege og jeg er ikke trygg..

Graviditet skal jo være en lykkelig stund, mens jeg bare går å bekymrer meg og er redd hele tiden.. Det er ikke noe glede i dette i det hele tatt når det gjelder kontroller og lege besøk...

 

Det må vel kunne gå ann å KUN gå til Jord mor, så lenge en med dette problemet føler seg tryggere på det?

 

Jeg har avlsyst legetime for å gå til jormor til mandag i stedet!. HÅper det ordner seg..

Jeg er virklig redd...

 

Så blir man skremt da, av hvordan undersøkelser og slik som blir gjort..

 

så hva gjøres på første kontroll , uten å bestille føde plass?? hva testes en for osv???

 

Jeg vet jo dette er for barnets skyld, og det skal jeg ikke "nekte" barnet, jeg bare blir redd når jeg føler at ingen tar hensyn...av legene.. enklete trenger litt ekstra.. og jeg er desverre en av dem.. selv kunne jeg ønske at dette ikke var noe problem, slik at jeg kunne gledet meg over tiden fremover.

Men i stedet gruer jeg meg bare for kontrollene i tiden fremover.

 

kan noen hjelpe?

 

trenger tips til jordmor, hvem dere anbefaler?

Akershus omegn.....

VÆR SÅ SNILL...

 

 

Hilsen veldig redd og nervøs.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan desverre ikke gi deg tips til jordmor, men jeg kan si at det er ditt valg om du vil gå bare til jormor eller begge deler.

 

Snakket sist gang med legen min om å kanskje gå til jordmor innimellom, men hun ville ikke at jeg skulle det siden de måler og gjør ting forskjellig. Og fått problemer selv med å sende en til sykehuset for sjekk for jormoren hadde målt helt anderledes og hun var helt frisk.

 

Jeg har nå bestemt meg for å bare gå til legen sånn at det er bare en som sjekker meg sånn at ikke den ene står å klør seg i hodet og ikke skjønner hvorfor den andre skrev sånn og ikke sånn.

 

Lykke til og prøv å snakk med jormoren din om legeskrekken så kommer du nokk til å få bare gå til h*n til barnet er kommet=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk.. det hjelper å prate og høre litt versjoner.. litt manne forbi for legen min er mann...en veldig flink lege.. men kreft og alt det skremmer meg....:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke liker å ha en mann til lege. Hadde det i en periode jeg også, men det funket ikke når han skulle sjekke noen smerter i magen under navelen for noen år tilbake, da sa det stopp.

Så beste er nokk for deg som det var for meg å bytte til en dame i 30 åra alt går bedre da på en måte=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg forstår godt problemet ditt. Jeg har selv vanskelig for å gå til lege. Jeg har også en mann, noe som faktisk gjør det vanskelig for meg. For en stund tilbake ble jeg voldtatt, dette er selvsakt ett tilbakelagt kapittel som jeg har klart å komme meg nokså hel utav, men etter dette har jeg hatt problemer med å stole på menn, og da også legen min.

 

Jeg tok opp problemet med jordmor, og da legger di til rette for at du ska ha det best mulig.

Jeg slipper å gå til legen, for jordmor kan undersøke meg selv, hun har også lagt til rette slik at jeg skal slippe mannlige leger på sykehuset når den tid kommer så godt det er mulig.

 

Så jeg tror du kan slappe av, for de pleier å være nåkså forståelsesfulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har vært på 1.svangerskapskontroll idag, hos min nye (mann) fastlege. Han var kjempehyggelig og hjelpsom, men så har jeg heller ikke legeskrekk som deg!

Men nok om det...

Han fortalte hvertfall at det er mitt valg om jeg ønsker å gå til han eller jordmor resten av svangerskapet, de fleste velger å gå til begge.

 

Dette er mitt tredje svangerskap og i de to første synes jeg at jeg har fått mye mere ut av timene hos jordmor enn hos lege. Jordmor har ofte bedre tid og tar opp flere tema som legen ikke gjør, legen fokuserer mest på kroppen og utviklingen og ikke så mye på tanker og følelser vi har under graviditeten. Med jordmor kan man liksom prate om alt!! I tillegg gjør jordmor alle andre undersøkelser som urinprøve, vekt, blodtrykk og hun måler magen.

 

Jeg er ganske sikker på at dersom du ønsker å bare gå til jordmor, så er det helt i orden, hun vil jo evt. sende deg til lege eller fødepol. på sykehuset hvis hun mistenker at noe er galt.

Det er noen blodprøver som skal tas helt i starten av svangerskapet, bl.a. blodprosent, ferritin (jernlager), rubella (vannkopper), blodtypen din +++, men jordmor kan kanskje ordne dette for deg (?!?).

 

Prat med jordmor om hva du tenker, så vil hun helt sikkert legge til rette for deg..:-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann, vil bare si til deg at det er helt opp til deg hvem du vil gå til kontroller hos. noen ønsker å kun gå til lege, andre varierer mens noen kun går til jordmor. Det gjorde jeg i mitt forrige svangerskap og kommer nok til å gjøre det dette og. eneste grunn til å skulle måtte innom en lege er vel hvis du har behov for sykemelding tror jeg. alt annet kan jordmor gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg går kun til jordmor, ikke vært en eneste gang til lege. Gjorde det også i forrige svangerskap, og det var veldig greit. Da ble jeg kjent på avdelingen jeg skulle føde på.

 

Så så lenge du føler deg bra, og så lenge jordmor synes prøver og alt ser fint ut, så trenger du ikke gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet ferie hos jordmor i Røyken, bestilte jeg time hos Kristin Ramm på Askergynekologen i uke 10 (privat praksis). Hun kan anbefales. Hun ordnet alt som en lege skal ordne på første kontroll (helsekort, gratis bøker, søknad om fødested og ultralyd og rekvisisjon til blodprøver som skulle tas i uke 13).

Hun tok også tidlig (innvendig) ultralyd fordi jeg ønsket det. I Røyken hvor jeg sogner er det lagt opp til jordmor og fastlege annenhver gang. Hos jordmor (uke 16) var det bare koselig, mest samtale og så analyserer hun urinprøven som man har med, lytter til hjerte og tar mål på livmoren. Nå kommer jeg til å bruke Askergynekologen isteden for fastlegen (mannlig) annenhver gang fordi fordi jeg trur de har den bedste fagkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...