Gå til innhold

Går dere inn for å lære ungene å spise selv?


magica og lille tryll ♡

Anbefalte innlegg

Her har oppussing og flytting gått litt på bekostning av sånne ting merker jeg. Men er vel på tide at snuppa lærer å spise litt på egen hånd nå. Har prøvd littegranne. Har lagt brødet, en bit av gangen, foran henne. Men det blir så grisete og det meste havner på gulvet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Hva gjør dere?

 

Samme med drikke av kopp selv. Hun tuller med koppen, men når hun skal drikke så gir hun den til meg. Når jeg prøver å ta hendene hennes til hankene for å vise at hun kan holde selv, blir hun bare sint...

 

Har ikke turt å tenke tanken på å la henne prøve seg med skjea selv engang, men det er kanskje på tide eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brød, middag, frukt og slik fingermat har han alltid spist selv. Middag som som vi lager til oss ikke glass.

 

Har startet litt med å legge skje eller gaffel noen ganger begge deler men det er ikke så lett.

 

Han har også fått prøve seg frem med grøt og slikt, men han blir så sint og lei seg når hen ikke får det til- Men super stolt når det går!

 

 

Ja det blir en del rot, men heldigvis så har vi en hund som "støvsuger" det meste. Men må vaske over gulvet etter hvert måltid.

 

Må jo lære det en gang så er bare å starte. De sier at de lærer jo av å se på oss andre. Men det tar nok litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt småpanikk nå før barnehagestart. Har gjort en storinnsats de siste dagene med brødmåltidene. Da legger vi to-tre biter på et fat og han måker innpå. Nå i det siste har vi satt hele fatet med en hel skive i biter foran han. Han spiser nesten alt - må tulle litt med de siste bitene og da er han visst mett. Vi skryter veldig når han er flink og han er tydelig stolt.

 

Tror jeg venter litt med skje og gaffel til han. Ikke sjangs om at han får det inn i munnen selv - for ikke å tenke på at det blir usannsynlig mye klin av det... Men potetbiter, fiskekakebiter, gulrotbiter ol går rett ned. Plukkemat er godt!

 

Tror ikke det er noe å stresse med å få de til å spise med skje selv enda. Men brød er jo ok å kunne "ekspedere" selv til bhg-start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort som Lissiliz.. Frukt i biter, brødskiver ( biter, remser og hele), middag i biter ol har hun alltid spist selv. Har begynt å gi henne en skje til grøten litt varierende men mye går inn i munnen. Det blir gris på gulvet men uten å gi de muligheten har de jo ikke sjans å lære så vi kjører på... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukkemat, som mais, rosiner, frukt og brød, pasta ol. legger vi foran henne. Når hun ikke vil ha mer kaster hun mat veggimellom... :-)

Middagsglass og grøt mater vi henne med:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...