Gå til innhold

Herregud, er det ingen som blir bra igjen av bekkenløsning?

Anbefalte innlegg

Har fått bekkenløsning i dette svangerskapet og leser meg opp på kunnskap fra internetts verden. Lurer på om jeg begynner å angre..Legen min sier at jeg mest sannsynlig blir bra igjen etter svangerskap og fødsel..men etter å lest på nettet virker det som om flesteparten aldri blir helt bra igjen. Ser for meg et liv uten bevegelse og uten å kunne være med min fremtidige sønn på tur i fjellet eller å gå turer i marka. Kjenner jeg blir depreimert, er det virkelig sånn det blir?

Vær så snill, noen som har blitt som før igjen- fortell om det!!!!!

Fortsetter under...

jeg var veldig plaget av bl første svangerskap og alle plager forsvant så fort nurket var ute;) Er nå i uke 28 med nr to og har bl for fult igjen. Prøver å holde meg i ro og ikke gjøre ting som gjør vondt slik at jeg kan bli kvitt plagene etter fødsel.

Godt å høre at noen blir bra igjen, i likhet med anonym her har jeg trålet nettet rundt etter svar om bekkenløsning og funnet mange skrekkhistorier om folk som blir evig ufør og det virker jo som om meningene til fagfolk spriker i alle retninger..noen sier du skal tøye musklene rundt bekkenet, andre sier igjen at det må du ikke finne på, da blir det enda løsere, noen sier stabilitetstrening og ikke gjøre noe som er vondt, andre sier bevegelighetstrening og vrikke på rompa selv om det er vondt...HJELP! HVA SKAL MAN HØRE PÅ??????

Å utforske selv kan jo være bra for noen, men for andre kan det jo føre til at problemene blir verre. Selv er jeg veldig forsiktig, forfaller sakte men sikkert i kroppen, men heller det enn å bli evig ufør etter fødselen- hvis jeg klarer å være i ro og ikke utfordre smertene nå disse siste mnd, skal jeg alltids klare å trene meg opp igjen etter fødselen...så lenge jeg ikke blir ufør da..... skrekk og gru. Kom igjen, flere gladhistorier!!!

Jeg hadde kraftig bekkenløsning med nr 1. Var flink og trente masse (stabilitetstrening), og ble noe bedre før fødsel (greide iallefall å bevege meg litt). I det ungen var ute var smertene BORTE :-) Gikk fra fødestua 2 timer etter fødsel...

Om du bor i trøndelag vil jeg anbefale Berit på trondheim fysikalske på det sterkeste! Hun jobber kun med bekken.

Ja, de aller aller fleste blir bra etter kort tid etter fødsel, men tror ikke du skal forvente at de forsvinner med et blunk. Hvor dårlig du var før fødsel har også mye å si. Jeg var nesten sengeliggende de siste månedene, og er fremdeles mye plaget med smerter nå 12 mnd etter fødselen.

Annonse

Jeg var plaget med bl i forrige svangerskap, de plagene forsvant bare noen dager etter fødselen. Nå er jeg gravid igjen og samme plagene med bl. Har forventninger om at de forsvinner like fort etter fødselen denne gangen også. Det er vel typisk skrekkeksemplene som blir dokumentert på nettet!

Jeg trener styrke med spesialøvelser for bekkenet til fysio en gang i uka, i følge fysioterapeuten gjør det at kroppen kommer seg kjappere etter fødselen. Om det er det som er grunnen til at det gikk over så kjapt forrige gang vet jeg ikke, men jeg kjører i hvert fall på med samme opplegg denne gangen også!

Jeg hadde kraftig bekkenløsning med store gangvansker 1ste svangerskap. Slet masse med bekkenet også etter fødselen og har først begynt å bli litt bedre nå for et par måneder siden. Det er 1 år siden fødselen og jeg er gravid igjen.....og bekkenløsninga har startet på nytt allerede 3+4 uker på vei:(

Meeeen jeg har hypermobile ledd da(overbevegelige ledd), så har mye større sjanse for å slite med slikt!

Denne gangen skal jeg trene masse stabilitet i samråd med fysioterapeut:-)

Se på det sånt. Hvis du blir bedre med engang så har du ikke like mye trang til å snakke om det som hvis det ikke går bort. Det er samme med alt. Neste bare de med harde fødsler skrive om fødselene sine. Det er en måte å jobbe seg igjennom smerte og harde opplevelser. Du finner skrekkhistoriene på nett ikke solskinnshistoriene.

Jeg prøver å tro at bekkenløsningen blir borte snart etter fødsel selvom jeg har sett altfor mange skrekkhistorier!

Jeg er blitt ufør pga bekkenløsning,- men det er utrolig sjeldent. Jeg gikk til fysio under første sv.skap, og presset ikke kroppen alvorlig mye. (Presset den nok litt for mye da vi ser hva resultatet ble). Men tror det var selve fødselen som ødela bekkenet mitt.

Jeg var overhodet ikke forberedt på å bli ufør. Gikk aldri med krykker under sv.skapet. Hadde plager, men ikke så alvorlige at jeg ikke kunne gå uten store smerter etc. NÅ derimot, ugh, 2 sv.skap - og kjempedårlig. Men det er en annen historie:) Poenget mitt er at dette ikke er noe du må bruke mye energi på å bekymre deg for. Sjansen for å bli ufør pga bekkenløsning er vel mye mindre enn sjansen for å vinne lotto. Lykke til:)

Statistisk er det svært gode prognoser på bekkenløsning/låsning. det er få som ikke blir bra, men er gjerne disse man hører om.. sjekk ut bekkopp.no. infoen og opplegget er her veldig bra og anbefales hvis du bor i området! og gratis:)

Problemet med smerter i bekkenet under graviditet er at det kan ha forskjellige årsaker - det vanligste er bekkenløsning hvor man skal holde seg i ro, sitte med bena samlet etc. Men det er også noe som heter bekkenlåsning, hvor man derimot bør bevege på bekken for å løsne.

Har man veldig vondt bør man ta en time hos fysioterapeut og få en undersøkelse før man setter i gang med tiltak og øvelser. Ellers er det nok om å gjøre å være generell god fysisk form før gravideten og forsøke å bevege seg så normalt som mulig uten å overbelaste.

Jeg har flere venninner som har fått god hjelp av slyngetrening som både kan brukes som styrketrening og avspenning. Fysioterapeutene i Redcord er de som har utviklet metoden, og sannsynligvis kan den best, men det er mange fysioterapeuter som har gått kurs og har slyngebehandlingsutstyret. Spør før du booker time hvor mye de kan om slyngebehandling og om bekkenproblematikk

se www.redcord.no for mer info

Annonse

• 3 uker senere...

Eg blei frisk igjen med ein gong etter fødsel forrige gong. Ingen plager i det heile tatt før no når eg er gravid igjen 7 år etter.

Tok keisersnitt den gangen (ikkje p.g.a bekkenet altså) og kunne ikkje bere tungt dei første 6 vekene, men etter det, var alt heilt normalt.

• 2 uker senere...

Hei hei :)

Jeg har nå bekkenløsning for tredje gang,( 8 uker i morra ) men jeg har blitt helt fin igjen etter de 2 første med litt hjelp fra en kjempe god naprapaut :)

Det gikk fint det første året, men så begynte jeg å kjenne det litt i bekkenet igjen. Jeg gikk da til denne naprapauten 4 ganger, så har jeg vært fin siden :) Går turer, er på trening, spiller håndball o.l :)

Så det er ikke alle som blir veldig plaget etterpå :)

Så kryss fingrene for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...