Gå til innhold

Hvordan lære poden å spise med gaffel/ skje- og å drikke selv fra vanlig glass??


mammatetogansketette:))

Anbefalte innlegg

Han er halvannet år, og spiser greit brød biter og annet men skje og gaffel leker han bare med! Han prøver ikke engang å føre skjeia til munnen!

Og han lærte å drikke fra vanlig glass for et år siden, men han får ikke til å holde glasset selv! Drikke fint fra egen tutkopp men....

 

Noen tips??

Hadde vært greit om han kunne spise middagen selv, ser det er mange som kan dette lenge før vår pode...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han kan få en kopp med håndtak på sidene? Jenta mi drikker fortsatt av kopp heller enn av glass. Vi har valgt å gi henne en skje/gaffel, og så har jeg en også slik at jeg kan stappe i henne litt mat mens jeg spiser. Det blir som regel til at jeg gir henne mesteparten, med mindre vi har besøk, for med andre barn til stede insisterer hun på å spise selv. Jeg stresser ikke så mye for å få henne til å spise selv, det kommer når det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis og drikk alltid sammen med gutten. De små elsker å kopiere de størres atferd. Og så må du tåle at skjea, gaffelen, glasset og innholdet ikke alltid treffer munnen sånn som vi voksne vil det. Mange kluter, mye tålmodighet og sterke nerver er en nødvendighet! :-) Jeg syns forøvrig det ikke er veldig viktig at småbarn skal drikke av glass. Kopp med hank blir brukt på småbarnsavdelingene rundt omkring. Vesla syntes det var stas å få lov å drikke av mitt glass, hun. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har egentlig ingen å sammenligne med annet enn min sønn, og han har spist med gaffel og skje siden før han fyllte året fordi han absolutt ville holde bestikket selv og når han så andre (eldre) barn spise selv ble han sinna når jeg prøvde å mate han. Han klarer det ikke alltid like bra, for det er vanskelig å få ting oppi skjeen (men yoghurt er han blitt flink på) og innholdet på skjeen havner ofte utenfor munnen, og han klarer ikke alltid å få bitene til å sitte fast på gaffelen selv om han prøver iherdig. Han er nå 13 måneder og vil helst bruke bestikk som oss voksne.

Når det gjelder drikking av glass er sønnen min helt omvendt av din. Han holder glasset kjempefint selv med begge hendene, men han klarer ikke drikke så bra, for han heller for fort sånn at det renner massevis utenfor. Men han maser etter å få glasset vårt hele tiden, og synes det er kjempegøy å få drikke av voksenglass.

 

Men altså, jeg trudde det var vanlig at barn fikk interesse for å herme når det gjelder spising og slik fra rundt ettårsalderen, så kanskje gutten

din trenger noen nye rollemodeller av andre barn eller noe slikt? Eller kanskje han bare synes det er trygt og godt å bli matet fremdeles :) Det ordner seg sikkert av seg selv med tiden, og i mellomtiden kan han jo få lov til å leke med gaffelen/skjeen mens dere mater han med en annen gaffel/skje, så finner han nok ut av det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løser vi det med to skjeer. En som hun får holde i selv, og en som vi mater henne med litt innimellom. Så spiser hun litt med skjeen og litt med hendene. Blir et nydelig rot av det, men da kan vi alle sitte å slappe av og spise samtidig, så vasker vi hus etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nonsense" virket nesten som om du beskrev vesle jenta mi;) Hun er veldig "klare selv" jente. Er nå 14 mnd og har ikke matet henne siden hun var under året. Helt fra hun var10 mnd har hun blitt furten hvis jeg har tatt skjea/gaffelen hennes for å mate. I starten gikk selvfølgelig mye utenfor munnen, og hun har fremdeles en tendens til å ville snu gaffelen/skjea opp ned rett før den kommer til munnen, men med grøt , youghert etc går det greit for maten blir jo sittende igjen på skjea da alikevel. Hvis hun innser at maten bare faller ut og at hun ikke klarer selv, får vi til nød lov til å hjelpe henne med at hun får litt mat fra gaffelen vår, ellers så legger hun fra seg gaffelen og bruker fingrene. Må innimellom ta meg selv i å ikke bli "stresset" når det blir mye søl, som det jo blir til tider, men inneimellom kan hun spise et helt måltid uten at det blir noe søl. Men hun har hele tiden vært slik at hun skal spise/drikke og gjøre akkurat det samme som oss. Middagsglass måtte vi også gi opp ved 10 mnd alder fordi hun nektet å spise det, hun ville bare ha det som var på talerken vår. Hun drikker fint av tutekopp/ og glass med sugerør selv nå, men hvis hun får et vanlig glass holder hun det fint, men har ikke helt kontroll på hvor mye hun skal helle, så da blir det mye søl, men lar henne inneimellom få prøve f.eks på kveldsmåltidet, da skal jo alle klærne skiftes alikevel;)

Vi har ikke øvd med henne, men latt henne styre selv. Men lot henne tidlig få en skje, samtidig som vi matet. Men er enig i det å være sammen med andre barn hjelper, utrolig hvor fort de vil etterape de små! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å begynne med fingermat, så han får dreisen på det å "finne munnen" først?

 

Vi begynte med fingermat når Trollet var 9 mndr, deretter ble det gradvis stadig mindre "foring" med skje (bortsett fra for veldig sausete gryter og barnemat i glass). Fra ca. 15 mndr begynte han å stritte imot når vi skulle mate han med skje, så han fikk sin egen skje, og vi supplerte med å mate han med skje i tillegg (litt knotet forklart). Han bruker mest skje, og klarer å spise frokostblanding, most frukt, yogurt og barnemat på glass selv. Er det rent kjøtt eller fisk spiser han med hendene og/eller skje/gaffel. Han griser litt, men det går stadig bedre.

 

Ang. glass, vi begynte med kopp uten tutt men med 2 håndtak når han var omtrent 14 mndr, for appelsinjuicen ville ikke komme gjennom tutten. Det er mye lettere å holde med håndtak, og fungerer veldig bra i hverdagen. Glass klarer han forsåvidt nå, men kopp er enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta min er 18 mnd. Spise med gaffel/skje kom helt naturlig, da hun aller helst vil holde det selv. Dette med kopp kan hun ikke enda, og det går mest i tutkopp ennå. Stresser ikke så mye med det egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

takker for mange tips... er ikke akkurat ofte og lenge på nett for tiden så leser alle svar først nå:)

 

Vi har nok prøv de fleste tips ser jeg.. han får bruke skje eller gaffel (som vi evt fester noe mat på innimellom) mens vi mater også, vi spiser altid sammen med han- utenom kveldsmaten- da hender det han spiser alene.., han spiser fint brødbiter og annen "fingermat"- koordinasjonen er super- får det greit i munnen- tutekopp bruker vi, han har den stående tilgjengelig så han kan drikke vann når han er tørst.

 

Virker bare som han ikke er interessert i å putte mat i munnen ved å bruke gafel/skje. han skyver tallerkenen over til oss istedet- vil ha hjelp. Og glasset skyver han til oss også, eller peker eller venter til vi gir han det...

 

Eneste vi ikke har prøvd er det med andre barn som rollemodeller... begynner til dagmamma til høsten så kanskje de andre barna kan lære han:) Men som ei sier.. han kommer sikkert på det en dag, jeg er sikker på atom han bare prøver så får han det til, er bare at han ikke prøver... får fortsette prøving... er forberedt på griseri og lange måltider men det blir liksom aldri det siden han bare leker med bestikket uten å søle særlig og uten å forsøke å putte mat i munnen med det:) eneste han gjør er å ta mat på bestikket og å fjærne maten fra bestikket igjen.. det er kanskje en start ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille grisegutt spiser både med hender, skje og gaffel. Litt vanskelig for ham å spise med skje, og om han er sulten, så ser han ikke poenget med å prøve. Da er han mest interessert i å bare spise! Jeg lar ham som regel bare holde på, men oppmuntrer han til å spise med bestikk. Vi spiser som regel middag sammen, og da hjelper det å vise at vi spiser med bestikk. Han er forøvrig en av de barna som alltid blir møkkete. Har sølt mye med maten fra han begynte med fast føde. Litt frustrerende når jeg ser at andre barn er rene og pene hele tiden, men jeg regner med at han ikke griser like mye når han blir 15 ;-)

 

Å drikke fra glass er ikke aktuelt ennå. Tutekopp holder lenge. Det er jo så morsomt å snu ting på hodet!

 

Grisegutt er 1 år og 5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn å bare gi ham gaffel, skje og kopp under måltidene og la ham øve selv. I begynnelsen blir det mye lek, gris og vann på gulvet, men så skjønner de det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel egentlig ikke svare, her gikk den opptreningen ved at hun plutselig insisterte på å gjøre selv, så det prøvde hun på helt til hun fikk dreisen på det. Hun skulle iallefall ikke bli matet...

Uansett, glass og kopper gikk mye greiere med håndtak som noen skriver her. Og så har hun "skje-formede gafler", de var lettere å få til både skje og gaffel-bruken med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det lekeservise som gjorde at han begynte å få teken på å spise med skje og gaffel. Han fikk et servise i 1-årsgave med små bestikkdeler, og etter at vi lekte med disse begynte han å forstå at han skulle putte de i munnen.

Til å begynne med fikk han bla spise yoghurt selv med skjeene som hørte til serviset, når han begynte å få dreisen på det fikk han vanlig skje. Det var selvsagt ikke uten gris til å begynne med, og det er det fortsatt ikke, men det går stadig bedre(19 mnd nå).

Glass og vanlig kopp er ikke gutten min heller i nærheten av å klare selv, samme hvor vi øver med de små koppene til serviset. Men det kommer vel, vi fortsetter å øve, og snart klarer han det nok som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La gutten få leke med skje og gaffel. Det blir litt søl av det, men plutselig får han dreisen på det! Snuppa her har fått lekt og grisa masse, og hun er 21 mnd nå og spiser og drikker helt selv. Og hun har gjort det en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Av det siste innlegget ditt så virker det som om du har prøvd en del, men at sønnen din sliter med motivasjonen for akkurat dette. Kanskje han rett og slett har blitt litt lat fordi det er så enkelt når dere hjelper. Ser at det kan skje med enkelte ting hjemme hos oss innimellom. I starten ville hun bare holde gaffelen selv, men nå synes hun innimellom det er mye mer behagelig å bli matet. Når jeg gir henne smokken så gaper hun og lener seg mot den i stedet for å ta den med hånda. Vi prøver da å være konsekvente på å be henne om å "ta den selv" eller "prøve selv" Ikke sikkert det stemmer for dere, men bare en liten tanke...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Det var en veldig interessant samtale å lese :)  Det er hyggelig å dele erfaring med andre, ikke bare lese fra andre. Ser at samtalen sluttet for en stund siden, men kanskje noen er fortsatt inteerssert i temaet? Jeg skrev noe mer om første barnebestikk på bloggen min. Dere er veldig velkommen for å lese :) https://norskeprodukter.com/liste-over-norske-barnebestikk/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...