Oslolu Skrevet 23. juni 2010 #1 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei, nogen som har noen tanker ang. min situasjon? Pga setel. og smalt bekken (mål på 27) hadde jeg KS for 3 år siden. Jeg er liten bare 147 og pappaen er stor 185. Jenta mi var 3244 10 dager før termin. Denne gang anbefaler Ullevål en "prøvefødsel" hvilket vil si en vanlig fødsel med lav terskel for KS pga smalt bekken. De mener at det kan gå greit at føte normalt denne gang om gutten min har rette leie, normal størrelse. Vet ikke helt om jeg har mot på det... Noen som kjenner til "prøvefødsel" eller har opplevd noe lign? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142015392-pr%C3%B8vef%C3%B8dsel-efter-ks-1-gang-smalt-bekkensetel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. juni 2010 #2 Del Skrevet 23. juni 2010 Hei, Skal ikke rappe tråden din men hadde akkurat tenkt til å poste et innlegg om prøvefødsel. Jeg skal snart til samtale om forløsning på sykehuset og kan kanskje tenke meg at prøvefødsel er noe som kommer opp. Har imidlertid hørt at dette er noe de bare sier for å få deg til å gå med på vaginal fødsel og når fødselen har kommet i gang og man vel er på sykehuset nytter, det ikke å be om ks allikevel. Med mindre det hele utvikler seg kritisk får man bare beskjed om å vente og se. Jeg vet ikke om dette stemmer, men å få en prøvefødsel er nå ikke det samme som å få invilget ks. Det vil fortsatt være helt opp til sykehuspersonalet når de eventuelt mener at nok er nok. Og det kan godt vise seg å være lenge etter at du har fått nok!! Er det noen her på forumet som har hatt en prøvefødsel og endt opp under veis i fødselen med å få ks på eget ønske? Eventuelt opplevd at terskelen reelt er lav for å få ks under veis? Jeg personlig er redd for å bli lurt rett og slett. Det tryggeste vil være å få invilget ks for så i etterkant si at man er villig til å prøve på den betingelsen at fødselen kan avbrytes når DU har fått nok. Da har du fått invilget ks på papiret og det er viktig!!. Dermed blir det jo en form for prøvefødsel men der DU og ikke jordmor/lege har det avgjørende ordet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142015392-pr%C3%B8vef%C3%B8dsel-efter-ks-1-gang-smalt-bekkensetel/#findComment-142015569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 23. juni 2010 #3 Del Skrevet 23. juni 2010 Grunnen til at man ofte avtaler "prøvefødsel" ved smalt bekken (i hodeleie) er at det er vanskelig/umulig å forutsi hvordan fødselen vil forløpe basert på et røntgenbilde. Fødselen kan gå helt fint selv om målene på papiret er dårlige. Da ønsker mange leger en "prøvefødsel", hvor man vurderer fødselsforløpet ekstra nøye underveis, og hvor man har lav terskel for å ta ks hvis det f.eks. er dårlig framgang. Langt lavere enn ved en "vanlig" fødsel. Et akutt snitt er ikke så gøy, men skjer det med deg, vil det sannsynligvis gjøres relativt tidlig i fødselsforløpet, før du og barnet ditt har rukket å bli totalt utslitt, noe som ellers er tilfellet (personlig erfaring). Det utgjør en stor forskjell! Jeg har selv smalt bekken, og fant ut det "den harde måten" etter første fødsel, som endte i akutt ks. Det gjør jeg aldri igjen, for å si det slik... Det ble tatt røntgen etter fødsel, som viste et bekken som er helt uegnet for fødsel. Imidlertid er det mange som kan føde et normalt stort barn i hodeleie, selv om de har for dårlige mål til å føde i sete! En venninne av meg hadde det, barnet ble snudd, og hun hadde en fin, normal fødsel i hodeleie, på tross av dårlige mål. Dessverre har heller ikke gynekologer en krystallkule, de kan ikke forutsi framtiden. Det kan de ikke gjøre med et røntgenbilde, heller! Jeg skal ikke råde deg til noe som helst, jeg har min historie bak meg som gjør at jeg har "fått skrekken", og det er ikke noe jeg ønsker at andre skal få. Du må selv finne ut hva som er riktig for DEG. Uansett bør du føle deg trygg på valget du tar. Hvis du velger ks, må du føle at det er greit at du sannsynligvis aldri vil vite hvordan det er å føde, og hvordan det er å ha en rie (det høres kanskje rart ut, mtp på hvordan min fødsel gikk, men på et rart vis er jeg glad for at jeg tross alt vet hvordan det er å føde! Det kan godt hende jeg hadde følt at jeg hadde mistet noe hvis jeg hadde tatt planlagt ks med førstemann.) Hvis du velger vaginal fødsel, må du akseptere at det kan ende i akutt snitt. Jeg har lest endel om dette, og du skal i alle fall vite at gynekologene på Ullevål (selvfølgelig) har helt rett rent faglig. Det de har fortalt deg, er basert på internasjonal forskning, og er rutine de fleste steder. En prøvefødsel VIL ha lavere terskel for ks enn en vanlig fødsel, og du VIL bli fulgt opp tett under fødsel siden du har tatt ks fra før. Du kan også sikkert be om vekstestimering før fødsel. Lykke til med valget, uansett hva du velger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142015392-pr%C3%B8vef%C3%B8dsel-efter-ks-1-gang-smalt-bekkensetel/#findComment-142015746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå