Gå til innhold

skal til Alanya, Tyrkia pm 14 dager....hva er verdt å vite? shopping, restauranter? Noen som har vært der med små barn?


råååsa-med gutt og jente:)

Anbefalte innlegg

Hva må jeg ha med meg?

Er det lett å finne minibank der?

Hva shopper man?

Hvor der de beste shoppingstedene?

Hvor spiser man god mat?

Hvordan er barnematen på restaurantene?

 

Hva mer bør jeg lure på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mamma til 2 prinsesser:)

Kjekk tråd:)

Vi reiser dit nå på lørdag:)

Jeg har vært der 1 gang før uten barn for 5 år siden...vet iallefall at minibanker er det mange av i byen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig!!

 

Sommerklær, evt. en tynn!! jakke

 

Det er lett og finne minibanker, finnes i sentrum.

 

Du kan kjøpe nesten alt, men gull er veldig billig!! Anbefaler Oliver gold og Leather shop. Der finnes enmasse klær, uorginale, men billige. Håndklæder Hello Kitty, Postman Pat osv. Tror de koster ca 50 kr.

 

Der er en butikk på hovedgaten der heter waikiki, er nesten som en H&M, der handler vi alltid en masse. Ellers er det mest i Bazaren.

 

Der ligger en masse restauranter i sentrum og ved havnen, De er gode men dyre, havnen er veldig dyr!!! Ved havnen er det lurt og passe litt på lommeboken...

 

En god ide og spise på de lokale restauranterne, priserne er mye billiger. Se etter hvor tyrkerne spiser! En god restaurant er Sultan Sofrasi, den ligger på østsiden.

 

Barnematen er vel nesten som voksne?? Vi pleier og bestille spaghetti, ris, omelett, pommesfrites, pizza osv.

 

Det er varmt dernede. Var der for 3 uker siden, da var der 24c ... i vannet!!!

 

Hvor skal dere bo?

 

Der kan nogle gange være problemer med mygg?? (kommunen går rundt og sprøyter med diesel i alle komlokk osv for og forhindre det) hvis der får problemer kan man kjøpe en "maskine" i alle supermarkeder, de settes i stikkkontakten med en "plate" i. (du forstår når du ser)

 

Ellers er det helt utrolig deiligt med tyrkisk bad og massage, dette bør tas en av de første dagene. Tyrkisk bad koster ca. 80 kr. nyyyydelig!!

 

Ellers noget du lurer på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillemamsi

Hei !

Jeg har vært i Alanya 23 ganger.

Min datter på 4 år har vært der 11 ganger, og min sønn på 5mnd har vært der 2 ganger alt.

 

Det du MÅ ha med deg er, pass,bankkort,vognparasoll,solkrem,solhatter,norsk Morsmelkerstatning(om du bruker det da såklart,hehe.)

 

Pass på så du ikke drar med deg for mye, husk at om du glemmer noe så er det bare å kjøpe det der nede ! Og husk at det er bare 20 kg tilsammen med håndbagasje per voksen du har lov å ha med deg hjem. Så om du har tenkt å shoppe, så er det lurt å ta med så lite som mulig nedover.

 

Det er lett å finne minibank der, bruk KUN de minibankene som er utenfor en bank. I tilfelle kortet ditt skulle forsvinne, så kan du gå inn i banken for å få det tilbake. (ikke stå i minibanken alene, vær obs på tyver)

 

Det JEG shopper der nede er: Klæææær, masse klær, til hele familien, her gjelder det å prute, ikke gi deg før selgeren blir sur og lei. Det er masse fine klær, og også masse fake merkeklær (populært for de unge) Hello Kitty, Spiderman, Onepiece, puma ++++

Og det er masse billige sko ! og stoort utvalg !

Gull og skinn er billig.

 

Jeg handler for det meste i 25meters gata.. det er tyrkerne sin egen handlegate. Er dyrest midt i byen, går du i utkanten får du bedre priser, men litt dårligere utvalg.

 

God mat spiser du over alt! Anbefaler de lokale resturantene, der man får skikkelig tyrkisk mat. Obs: brus og sprit er ikke så billig i tyrkia.

Men du får ofte ikke en middag som koster over 100kr. Mat er billig !!

 

Barnematen er ofte sånn kjedelig som i norge: pizza, burger, pølse...

Jeg pleier å si at jeg f.eks skal ha en halv porson med kyllig kebab/grillspidd.

De elsker barn der, og gjør alt for at de skal ha det bra. Gir bort leker, ballonger, is og godterier.

 

Med små barn anbefaler jeg å bruke østre stranden, ikke kleopatrastranden. Der er det mindre bølger. OBS, på kleopatrastranden er det ofte understrøminger.

 

Mine beste tips:

* ikke stress med pakking osv, husk pass og penger, da kommer du langt.

*reis (om mulig) på utflukter, og se litt anna enn hotellet og byen.

*Ta en familiehvil midt på dagen, og holdt barna oppe lengere om kvelden (for å slippe sol hele dagen og for å nyte kvelden)

* prut, prut og prut !!! ta deg god tid til å handle, mange penger spart!

*ignorer alle selgere som står på gatene og spør hvor du kommer fra osv. Sier du ET ord til dem så drar de deg inn i butikken.

*Tyrkisk bad, må man ta ! Føler deg som et nytt menneske etterpå.

Anbefaler Memosa Hamam.

*slapp av og nyyyyt ferien, fort gjort at det blir stress og mas.

 

ps: spar på vognplasten du får på flyplassen i norge, du får ikke ny i tyrkia !!

 

god tur !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUUUUUSEN TAKK for utfyllende svar!!! :) Setter stor pris på det.

 

Dette tyrkiske badet. Hvor mye klær har man på seg da? Hva gjør det? er det kun masasje? Eller er de veldig hardhendte? Jeg har en umåtelig dårlig rygg som jeg ikke ønsker å ødelegge første dagen. Går til kiropraktor nå for behandling.

 

Kan du nevne flere retauranter? og evt. forklare litt hvor de ligger?

Vi leiger en leilighet på Azalea leiligheter. Sikkert ikke det mest fancy stedet men håper det duger.

Adresse: Saray mah. Ahmet Yesevi cad. No: 10 00740 Alanya

 

Viss du er lokalkjent der nede Lillemamsi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 2 prinsesser:)

ja jeg lurer også på det ang klær...har pakket ferdig i kveld nå..

dette har jeg pakket til hver av ungene ca:

4 shorts

4 kjoler

4 t-shirt

truser

sokker

badetøy

solhatter

strikkejakke

joggedrakt (skift til flyturen)

har sikkert glemt noe nå men....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal dere være der nede?

 

Jeg har lagt frem hvert sitt badehåndkle og til ungene....

 

Høres ut som om du har pakket det du trenger. Er inne på yr.no flere ganger til dagen og sjekker været. Ligger på ca.25 grader døgnet rundt.

men det kan jo føles kaldere om kvelden viss vi har vært i solen hele dagen.

 

Hvor gamle er dine barn?

Mine er 6,5 år og snart 2 år. Lurer på hva jeg skal underholde dem med på flyet. Eldste på 6,5 år er grei. Hun har DSI'en sin som hun kan spille på. Men hva har jeg med til minsten på snart 2 år? Skal i tillegg ha han på fanget hele flyturen. Kjenner jeg gruer meg litt til akkurat flyturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare deg ang tyrkisk bad:-)

 

Du har på deg bikini under dette:) Først badstu, for å bli varm i huden etc.. Deretter ligger man på en varm stein hvor man blir skrubbet og vasket, det er helt nydelig! De er kjempeflinke til å ta hensyn, så bare si i fra om vonde plasser eller andre hensyn dem må ta. Denne skrubben fjerner all død hud, så den brunfargen du får etterpå blir jevn og varer LENGE:D Dersom du vil får du etter skrubben massasje med oljer, ansiktsmaske etc. Dette bestemmer du litt selv, noen vil bare ha skrubben mens andre vil ha "hele pakka." Kan nevnes at dette er ganske billig, rundt 100 norske kroner koster det sånn ca for skrubb,vask, ansiktsmaske etc:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 2 prinsesser:)

Hei

 

Mine barn er 19 mnd og 3 1/3 år:)

Jeg har kjøpt noen leker til fly turen jeg..frem for de tegnesaker og hver sin bok og hjem noen klistermerker...:) hadde kjøpt både puslespill og dukker hehe men da sa mannen at det ble for drøyt..for jo ikke plass til alt i håndbagasjen!!:)

 

Ja vår ska også sitte på fanget, minsten på 19mnd...kan bli en utfordring da..heldigvis er vi 2 voksne da...litt vanskelig å finne leker til en så liten, så hun for bare den boken og tegnesaker som hun kan holde på med da...

pakker også ned rosiner og frukt tror jeg..eller noe slikt...

 

når reiser dere da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg har også tenkt på tegnesaker. Rosiner og kjeks er handlet inn;) Jeg er ute i god tid for jeg gleder meg så sinnsykt mye! Vi reiser 14.juni. Nedtelling for fullt her i huset :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til 2 prinsesser:)

he he...jeg er også slik:) styrer og ordner lenge før...ranet jo apoteket her en dag, må jo ha med meg alt fra nesespray til insektmiddel...greit å ha med alt når en reiser med små barn så slipper man å stresse etter ting og tang:))

 

gleder oss vi og, på lørdag er dagen:)

hvor skal dere ligge?

ønsker dere god tur:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe...tenkte å rane apoteket en dag jeg også. Mye som må handles. Har du kjøpt noe for magen? Tenkte å begynne en liten kur før jeg reiste ned. Ønsker ikke å få løs mage når vi kun har 1 uke på oss der nede.

Mye som skal ordnes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine tyve turer ned der, og hverken jeg, min mann eller vår datter på to (som har hatt 8 turer ned) har noengang hatt løs mage. Vi spiser salat ute, men ser an restauranten litt. Vi styrer unna ALL is på gata, som kuleis og softis (softis advares det spesielt sterkt mot).

Kan anbefale å ta en dolmus (minibuss) til småbyene som ligger lenger øst, som Oba (der har de et kjøpesenter og et supermarked, Alanyum og Metro), bussene er gjerne merket med disse stedene.

Mamuthlar er også en koselig liten by å vandre litt i. Det er ikke lange turen:) Det er et uttall av utflukter der - så pass på at du får det som er best. Borgen er flott, spesielt om kvelden! Og skal man ut og spise er det mange som har pickup service.

 

Vi handler veldig lite i basarene, men finner gjerne et marked å besøke. Det er markeder hver dag ett eller annet sted, men det vet guiden/hotellet.

 

Mat - jo mer sentralt, jo dyrere er det. Vi spiser gjerne en kebab på gatekjøkken på formiddagen. eller disse runde brødene som selges langs gata i små boder. Jeg elsker dem;)

Tyrkerne drikker mye Ayran i varmen. Du får de i små drikkebeger i alle butikker, og er en slags drikkeyoghurt. Datteren min elsker den! Det er gjerne bedre i varmen, siden vann tar opp mye plass i magen. Men for all del: HUSK Å DRIKKE VANN!! Og vann man drikker - det kjøper man:)

 

Gled dere! Tyrkia er flott og deilig:) Og er det noen som er pågående selgere, så smil og si "not today" dersom du ikke er interessert.

Og går du inn i en butikk i basarene eller lignende, så vær klar over at det kan være stor butikker med enorme mengder klær, vesker, sko osv - og det er gjerne en kjeller under også... Så det kan ta tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemamsi

Hei, skal bare si fra at jeg har ikke tid til å skrive nå . Men jeg kan se om jeg får tid i kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin tråd om Tyrkia!! Reiser dit 22 juni og gleder oss masse.

 

Er bare 2 ting jeg vil tilføye

 

Jeg anbefaler alle som reiser med barn og ta med UV drakt. De er helt geniale og jeg forguder dem. Hvertfall greit for de som har barn med lys hud!!

 

Også for dere som skal bo i Alanya så er det greit og vite at Bussturen fra flyplassen er på over 2 timer. Veldig lang og kjedelig tur.... Så er man forberedt på det også. Bussene selger ofte brus, øl og vann så det er greit. Så stopper man når man har kjørt i 1 time og der kan man kjøpe mat eller snacks osv.

 

Ellers er det bare og spørre om det er noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...