Gå til innhold

Planlagt keisersnitt og streik..

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan planlagte keisersnitt vil bli berørt av streiken? Det er jo litt begrenset hvor lenge slike operasjoner kan utsettes.... Skal ha KS neste torsdag og har naturlig nok begynt å tenke litt på hva som evt skjer. Spesiselt om streiken trappes opp på tirsdag... Noen som har snakket med helsepersonell eller vet noe konkret om dette? For min del er det Ahus som gjelder..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141906508-planlagt-keisersnitt-og-streik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjs, man må jo ha sykepleiere tilstede under en operasjon og desverre er det tydeligvis ikke så farlig for dem om folk rekker å operere seg eller ikke, så lenge de får krevd meremeremere...Foreløbig skal man bare dukke opp til avtalt tid og håpe på det beste. De tar ikke ut alle sykepleierene på en gang, men det kan bli noe mer venting enn ellers..

NN 08:39: Jeg synes det du skriver er ganske drøyt! Dette er en helt lovlig streik, og sykepleierne har vel en god grunn til å streike, synes du ikke?

Jeg ville ikke bekymret meg så mye, jeg kan ikke se for meg at dette vil ha så stor betydning for planlagte ks. Hvis de utsetter et planlagt ks i for lang tid, ender de bare opp med at fødselen starter av seg selv og at det blir et akutt ks (Ø-hjelp) på helg/natt/kveld ut av det, når det er langt færre på jobb. Dette er selvsagt ikke noe man ønsker. Dette ordner seg sikkert! Man kan jo alltid risikere at et planlagt ks blir utsatt en dag pga kapasitetsproblemer - de akutte keisersnittene går jo selvsagt foran, og dem kan man ikke planlegge!

Men du kan jo ringe til fødeavdelingen og snakke med dem direkte, høre hvordan de evt er påvirket av streiken? Jeg tipper som sagt at føden ikke er så hardt rammet, siden fødsler skjer uavhengig av om det er streik eller ikke. Man havner svært fort oppe i en situasjon hvor det blir fare for liv og helse, og det er er ikke lov i en streik.

NN 08:39; det er tydelig at du ikke helt vet hva du legger deg ut i med det du skriver! Se på sykepleiernes arbeidsforhold, lønn og stillingsprosenter! Du skulle bare visst hvordan arbeidsforholdene i helsenorge er! Jeg kjenner en sykepleier som går på vikariat-kontrakter på en sykehusavdeling på 6.året fordi de ikke har lov til å opprette vikariatet som fast stilling!

Dessuten; sykepleiere flest har ingen reell streikerett! De færreste blir tatt ut i streik og det gjelder i første omgang poliklinikker og avdelinger der pasientenes behandlingstilbud ikke går ut over liv og helse.

Kan aldri tenke meg at operasjonsstuene og fødeavdelingene blir berørt, planlagte ks er innvilget med god grunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...