Gå til innhold

mest vondt i fødselen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med min nr 1 varte åpningstiden veldig lenge, var smertefull og slet meg ut. Utdrivningsfasen var bare deilig, for da kunne jeg aktivt gjøre noe for å hjelpe til. Plus at du vet at det er kort tid igjen før du ser nurket. Med nr 2 kjente jeg ikke noe særlig til åpningsfasen i det hele tatt. Bare en halvtime med intense åpningsrier før jeg fikk 3-4 pressveer og jenta var ute. :) Denne gangen er jeg veldig spent på hvordan fødselen vil oppleves.. :)

Vanskelig å velge... I overgangsfasen ville jeg ha epi (for sent...). Begynner fortsatt gråte når jeg tenker på feste av sugekopp. Utdrivningen kjente jeg ikke smerte, bare sviing/press i underlivet. Vondt å revne, men mest ekkelt. Dritvondt å sy i en time...

Overgangsfasen, mellom åpningsriene og pressriene. Da mistet jeg litt rytmen og følte meg litt "ute av Kontroll", men det varte jo ikke så lenge. Syns egentlig at smertene var helt håndterbare gjennom hele fødselen. Men kunne gjerne fått litt guiding på hvor jeg var i "løypa". Tenkte hele tiden at dette går jo bra, men blir det værre? Så syns egentlig det var vanskeligere å takle enn smertene. Fødte uten smertestillende og klarte ikke bruke lystgassen for da ble jeg så kvalm. Men so sagt. Det var absolutt til å tåle!

Annonse

• 2 uker senere...

For min del er erfaringen delt, åpningsfasen tok 10 1/2 time, og den siste timen hadde jeg pressrier uten å få lov til å presse... Utdrivingsfasen varte så i ytterligere 1 1/2 time, da sønnen min ble sittende fast. Jeg syntes det vondeste var da han "kronet", men det mest slitsomme var absolutt åpningsfasen fordi man da ikke kan gjøre noe annet enn å klare seg gjennom riene... Det å ikke få presse når man har pressrier er heller ikke noe særlig! heldigvis tenker man ikke så mye på disse tingene etter at man har fått verdens flotteste unge i armene=) forøvrig trengte jeg ikke et eneste sting, og klarte å slippe unna sugekopp/tang i siste liten!

• 4 uker senere...

For meg var det helt levlig fra 0-5 cm

Så var det vondt fra 5-10 cm

Utpressingen var bare bra, men akkurat på slutten satt hodet fast i åpningen mellom to pressrier og det sved mens jeg revnet litt.. Men det varte veldig kort.

Hadde en fin fødsel :-)

Åpningsfasen har vært vond under begge mine fødsler, men var værst med førstemann. Dette fordi den varte lenge. Hadde da rier i 15 1/2 time før pressriene startet. Fødselen varte i 17 1/2 time fra vannet gikk til ungen var ute.

Med nr. 2 varte fødselen fra første rie til ungen var ute i 4 timer. Da ca. 3 timer åpningsfase. Under selve fødselen var det vondest da hode stod i underslivet til det "ploppet" ut. Da var det bare å få ut resten av kroppen, noe som var gjort ved neste pressrie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...