Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #1 Del Skrevet 22. mai 2010 Jeg har foreløpig ikke jobb ifra 1. august, og det begynner å stresse meg ganske kraftig. Jeg har jobba 80 % siden jul og har hatt en inntekt som er helt okei å ha under permisjonen. Men hva om jeg står uten jobb til høsten? Dagpenger er virkelig ikke et alternativ, siden det bare er litt over 60 % av inntekta man hadde, og 60 % av 80 % stillings lønn er ikke nok til faste utgifter en gang. Om jeg ikke får noen jobb fra 1. august må jeg belage meg på å jobbe som vikar på ulike skoler, ofte med korte oppringningstider og en generelt stressende hverdag. Det hadde gått bra, hadde det ikke vært for graviditeten. Jeg ser det derimot som en kjempebelastning å måtte gjøre det slik når det bare er igjen noen få måneder til termin i november. Jeg har vært ganske dårlig hittil i svangerskapet med kvalme og hodepine, men har ikke villet sykemelde meg av hensyn til jobbsøking og fordi jeg liker jobben min. Men nå lurer jeg på om eneste utvei, OM jeg ikke får jobb, er å få en sykemelding/svangerskapspenger fra august. Er det ikke slik at man kan få svangerskapspenger/sykepenger så lenge man søker om det mindre enn to uker etter at man står uten arbeid? Jeg vil virkelig ikke være en "snylter", og jeg vil jo helst jobbe. Men om jeg ikke har andre alternativer enn dagpenger eller vikarjobbing med høyst varierende inntekt - da kommer de siste månedene av svangerskapet til å bli fullt av bekymringer for økonomi. Jeg er fryktelig god på å bekymre meg, og de siste ukene som jeg har tenkt mye på dette har jeg hatt en sinnsyk hodepine hver eneste dag, og måttet ta mer paracet enn jeg liker for å kunne fungere nesten normalt. Sånn vil jeg ikke ha det senere i svangerskapet! Er det noen som har noen råd eller som har vært i lignende situasjoner, og kan si noe om hva slags muligheter man har? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #2 Del Skrevet 23. mai 2010 Nå vet jeg ikke når du har termin, men det er jo fint mulig å fortsatt få seg et vikariater fra august av. Det dukker jo alltids opp ledige lærerstillinger i sommerferien. Hvis ikke må du bare jobbe som ringevikar på flere steder, da er du sikkret en forholdsvis grei inntekt hver mnd. Å sykemelde seg er ingen løsning tror jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141884222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #3 Del Skrevet 23. mai 2010 Om du sliter med kvalme, hodepine og bekymrer deg mye over situasjonen din vil de aller fleste fastleger se at dette ikke er bra for en gravid kvinne like før hun skal ha barn. Legen vil da sykemelde denne personen om du tar dette opp med legen din. Du må få sykemeldingen før vikariatet går ut. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141884310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #4 Del Skrevet 23. mai 2010 Jeg har termin rett over midten av november, så permisjonen min begynner månedsskiftet oktober/november omtrent. Jeg vil som sagt gjerne jobbe, om jeg får meg en jobb, men dette med å kun jobbe som tilkallingsvikar syns jeg er et sjansespill i forhold til inntekt. Om jeg ikke har jobb fra 1. august får jeg heller ingen lønn i august, og om det eventuelt er noe vikarjobbing å få i august, så er ikke det mange dagene, som vil gi en _veldig_ beskjeden inntekt i september. Dermed blir to måneder med nærmest ingenting i inntekt tatt med i betrakningen når foreldrepengene skal beregnes. Nå har jeg rundt 16-17 000 utbetalt, og det går greit. Men mindre enn det klarer vi oss ikke med. Derfor er jeg livredd for å ta sjanser i forhold til inntekt månedene før termin. Det står jobbintervju på tapetet denne uken, så kanskje ordner det seg selv - men jeg er av sånn natur at jeg må ha en plan B. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141884444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nisand Skrevet 23. mai 2010 #5 Del Skrevet 23. mai 2010 Du lister jo opp alternativene selv. Dersom du ikke får noe jobb og ikke er så syk at du får sykemelding så blir jo dagpenger eneste alternativ. Evt så må du ta vikarjobber som du skriver. Det er ikke du som sykemelder deg, men legen din. Og om du er så dårlig at du ikke kan jobbe så er det legen din som avgjør dette. Du får ikke sykemelding fordi å gå ned i inntekt ikke er noe alternativ. Du kan fint gå på dagpenger og kombinere dette med jobb. Du fyller inn på meldekort det du jobber og får resten i dagpenger, men du må ikke jobbe mer enn 50 % - da vil dagpenger falle bort. Skulle du bli så dårlig at legen din gir deg sykemelding må dette skje mens du har et arbeidsforhold, dvs før 1. august. Skulle du gå på dagpenger fra 1. august og frem til permisjon så vil ikke dette få noe innvirkning på foreldrepengene dine. De som går på dagpenger for regnet de 6 beste av 10 på foreldrepengegrunnlag, så det er evt bare en kort stund du vil få så lav inntekt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141885699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2010 #6 Del Skrevet 23. mai 2010 Tusen takk for avklaring. Selvfølgelig er det lege som sykemelder og ikke jeg selv, det var klønete formulert av meg Men om man kan jobbe 50 % ved siden av dagpenger er det jo et godt alternativ! Heldigvis finnes det gode løsninger på det meste - bare man finner ut om dem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141883259-kanskje-uten-arbeid-fra-august-hva-kan-man-gj%C3%B8re/#findComment-141886256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå