Gå til innhold

Oppskrift på brun saus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en enkel oppskrift på ordinær brun saus til kjøttkaker? Setter stor pris hvis noen kan bidra:)

Skrevet

Smelt smør og rør inn hvetemel. (For ekstra smak kan du starte med å steke løk i godt med smør og så drysse mel på.). La det steke mens du rører til det blir brunt. Spe med kraft eller buljiong mens du visper til du får en passe tykk saus. La småkoke noen minutter og smak til med salt, pepper og evt en dæsj Worcestershiresaus. Vet noen liker å ha sukkerkulør i brun saus, men det er bare fælt.

Skrevet

Har ikke noen oppskrift med mengde og sånn, så det blir bare ca. Tar bare på en slump og prøver meg fram når jeg lager.

2-3 ss margarin/smør

ca 3 ss hvetemel

Bruk en stekepanne/jerngryte. Smelt smøret, rør inn melet når det har sluttet å bruse og blitt litt brunt. Senk temperaturen et par hakk og rør inn melet. (Blir det for bløtt, rør inn litt mer mel, skal være litt tørt m/små klumper.)

Rør rundt mens det brunes. Brunes det raskt, senk temperaturen, ellers er det lett for at det blir svidd.

Jevn med varm kraft/buljong,(5-7 dl) når det er passe brunet. tilsett litt kraft i gangen mens du rører kraftig. Vær forsiktig, det er veldig varmt

Jeg bruker å ta det over i en kasserolle, når jeg har tilsatt kraft et par ganger, så jevner jeg sausen til passelig tykkelse i kasserollen.

Smak til med salt og pepper når du har fått den tykkelsen du vil ha på sausen

Noen bruker sukkerkulør for skikkelig brunfarge, det syns jeg er juks, så det bruker jeg ikke :-)

Skrevet

Har en god oppskrift, heter Toro og finnes i butikken.

Skrevet

Er ikke alle som syns Toro er passende mat til barn.

Skrevet

Hvorfor skulle Toro være dårligere for barn enn for voksne?

Skrevet

Syns ikke det er mat for voksne heller. Mye salt, kunstig smak, smaksforsterker(natriumglutamat)

Skrevet

Enig, synes ikke Toro er godt for hverken voksne eller barn. Hjemmelaget mat smaker mye bedre, man kan regulere saltmengden selv og den er dessuten helt fri for tilsetningsstoffer.

Skrevet

Hjertelig takk, damer:) Kjempesnilt. Ønsker dere en fin dag:)

Skrevet

og ha i litt brunost el tyttebærsyltetøy, det blir snadder det:) Lykke til med kjøttkakene, syns du er flink som lager "fra bunnen av"!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...