Gå til innhold

Baby 7 måneder - hvor mange dupper sover deres, og hvor sent? HJELP trengs!


MathildeC

Anbefalte innlegg

I det siste har lillemor våknet kl 05 og vært klar for ny dag. Helt forferdelig når man i tillegg har vært oppe mange ganger om natten både pga henne og pga storesøster.

Baby har frem til nå sovet 3 lurer hver dag som regel, mellom 1-2,5 timers varighet. Den siste ofte bare 45 min, men som regel blir den SEN pga at hun venter 2 timer fra luren hun hadde før, til hun blir trøtt. Som regel sover hun dermed rundt kl 16, ofte senere enn dette også.

Er det derfor hun våkner så tidlig tror dere?

Men det er et helvete å prøve å holde henne våken helt til ca 18.30 dersom hun ikke har den sene luren... sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvnekspertene sier jo at dersom barna sover for sent på ettermiddagen kan de våkne tidlig. Hadde definitivt kuttet til to lurer. Prøv å skyv på alle våkentidene i løpet av døgnet, slik at den siste økten ikke blir for lang. Det er skikkelig slitsomt den perioden før ny rutine er i boks, men kan være vedt det. Er jo kjempedeilig når de "bare" sover to ganger. Min minste er 5 mnd, men noen dager sover han såpass lenge at det blir bare 2 lurer, selv om siste økt da er traurig. Bonus er jo at du kan legge tidelig:)

 

Alternativt: la den siste økten bare være en powernap på 15 min eller noe, og heller ta den kjipe sutringen frem til legging tidlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det er derfor hun våkner så tidlig. Ville kuttet ned til to lurer. En som starter rundt 8-8.30 (frem til hun sover litt lenger på morgningene, da ville jeg flyttet den til ca kl 8.45-9), og en lur som starter i 13-tiden. Prøv å unngå å la henne sove etter kl 15. Hun kommer nok til å være veldig trøtt og grinete de første dagene, men det pleier å gå seg fort til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, noen flere med erfaringer?

 

Jeg prøver med bare to dupper i dag, nå sov hun fra 13 så spent på hvor lenge hun sover.. Problemet med to lurer er at den rytmen og de tidspunktene passer dårlig inn både med aktiviteter samt med levering og henting i barnehagen av storesøster :-( Men men, man får ta en dag av gangen har jeg lært.. så går det seg vel til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira06

Jeg må si meg uenig med de andre innleggene her, og si at det ikke har noen sammenheng med den sene luren.

Vi har hatt søvnproblemer her hele tiden, og datteren vår er like gammel som din. Nå har heldigvis alt løsnet, etter råd fra Karin Naphaug (Sove-Karin). Vi har tre dupper per dag, stort sett fra 0930-1000, 1230-1400 og 1630-1700. Og vi legger henne klokken 1830, da sover hun stort sett frem til kl 06. Prøvde å droppe den siste luren, men da fikk vi samme helvete som du beskriver:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi på 7mnd har to dupper. den første er ca 0930 (ca 2,5timer etter vi har stått opp). da sover hun ca 1,5 - 2timer. andre duppen har hun ca 1430. da vekker jeg henne 1600 hvis hun ikke våkner før. vanligvis våkner hun av seg selv 1500-1530. da er hun i seng 1900 igjen. slik har vi hatt det siden påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mnd her. Og har 2 dupper nå. Trappet ned fra 3 til 2 for 3 uker siden ca. Første dupp sånn mellom 08-09, kommer helt an på når han står opp, mellom 6-7 nå. Første duppen er i senga, og sover 40-50 min, om vi går tur er den lenger, men sjelden tur så tidlig.

 

Neste dupp er mellom 12-13, og da går vi somregel tur, da sover han ca 2 timer. Så her er siste duppen den lengste, men prøver å vekken han før 15.00. han legges ca 18.30.

 

Hadde perioder for en liten stund siden at han skulle opp alt fra 04.30 til 05.30, tom en gang 02.30, hold på å klikke, men bedret seg heldigvis.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår er syv mnd neste uke. Han sover fra syv, halv åtte tiden om kvelden til alt mellom 05 og 07. Vi har derfor begynt å legge oss tidlig for å få litt søvn selv. Han sover to-tre lurer i løpet av dagen, totalt sover han 14 timer i døgnet nesten alltid. Vi lar han ikke sove lenger enn til 1715 nå. helst ikke lenger enn til 17, men ikke alltid det går. Da legger vi inn en 20-30 min lur og vekker han senest 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sovner i 10-11 tiden, og etter middag ca 15. Noen ganger sover hun 30 min, andre ganger 2 timer. Uansett sovner hun igjen 19, og sover hele natta til ca 8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini her er rett over 7 mnd, og jeg merker nå at vi er i en overgangsfase mellom 2 og 3 dupper. Han legger seg 18:30-19, og dagen begynner stort sett i 06:30-tiden.

 

Første duppen er i 9-tiden, og da sover han kanskje 30 min, noen ganger en eller halvannen time. Hvis han våkner etter en halvtime blir han trøtt igjen i 12-tiden, og da passer det at han sover en halvtime, da rekker han en dupp til i 15-tiden. Han kan være våken fra 15 til han legger seg, men sover ikke etter kl 16.

 

Problemene oppstår hvis dupp nr 2 er for lang. Hvis han våkner kl 14 et det for lenge å være våken til leggetid, og neste dupp blir da for sein.

Men vet jo aldri hvor lenge han sover. Spiller ingen rolle om han sover inne eller ute.

 

Tror jeg kommer til å skyve litt på dupp nr 2, sånn at han først får mat og så sover i 13-13:30-tiden. Det ideelle da er at han sover et par timer,

men ikke så lett å styre. Vanskelig med disse overgangstidene... Håper det går seg til etterhvert. Mini våkner forresten ørten ganger om natten for tiden, og forlanger pupp altfor ofte, så nå legger vi ham på eget rom og prøver å nattavvenne gradvis. Blir snart sprø av for lite søvn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Så flinke dere alle er på rutiner! Ser at vi har det veldig annerledes enn dere. 🙈

Vi står opp 07-07.30 og legger oss igjen 08.30-09. Sover da ca en time, ligger å hviler og ammer i ca en time til. Neste dupp er gjerne rundt 13, ca en time. Sover igjen etter middag 17-ish, kun kort "ammehvil".

Sover en time rundt kl 20 og natta ca kl 23-00. Samsover med fri bar så aner ikke hvor mange ganger baby er våken pr natt.

Anonymkode: df365...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...